The Guild 3 PC
Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment.
The Guild 3 Premiera PC
wczesny dostęp
26września2017
14czerwca2022
pudełko PL
14czerwca2022
Steam
14czerwca2022
producent: Purple Lamp Studios / GolemLabs wydawca: THQ Nordic / Nordic Games wydawca PL: Plaion Polska / Koch Media Poland Strona oficjalna
Polskie napisyAngielskie napisy i dialogi
The Guild 3 to trzecia pełnoprawna odsłona zapoczątowanej w roku 2002 serii gier, która w umiejętny sposób połączyła elementy strategii ekonomicznych, symulatorów życia oraz RPG-ów. Podobnie jak wszystkie poprzednie odsłony cyklu, tytuł powstał wyłącznie z myślą o komputerach PC. Jednak w odróżnieniu od poprzedniczek (oraz oficjalnych dodatków do nich), firmowanych przez JoWood Entertainment oraz ekipę 4Head Studios, nowy wydawca serii – firma Nordic Games – powierzył zadanie stworzenia gry zespołowi GolemLabs, znanemu wcześniej głównie za sprawą cyklu geopolitycznych symulatorów SuperPower.
Fabuła
Fabuła gry rozpoczyna się w roku 1400, czyli w epoce późnego średniowiecza, kiedy kończy się pewien okres rozwoju świata i zaczyna królować nowy sposób myślenia. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii, w The Guild 3 wcielamy się w rolę średniowiecznego mieszczanina, zajmującego się głównie handlem i polityką, a naszym zadaniem jest stworzenie silnej dynastii, która będzie w stanie przetrwać nawet kilkaset lat i zachodzące w Europie zmiany. Główną różnicę stanowi jednak fakt, że w trzeciej części cyklu nie znajdziemy klasycznej, zwartej kampanii fabularnej. Rozgrywka przybrała tu bowiem wymiar znacznie bardziej sandboksowy i zamiast trzymania się opowieści, zajmujemy się raczej realizacją luźno ze sobą powiązanych scenariuszy oraz zadań.
Mechanika
Pod względem ogólnych założeń, The Guild 3 nie odbiega zbyt daleko od rozwiązań znanych z poprzednich odsłon serii i łączy w sobie elementy strategii ekonomicznej, symulatora życia i RPG-ów. Generalnie rzecz biorąc, rozgrywka skupia się na rozwijaniu własnego biznesu, co możemy uczynić na wiele różnych sposobów, np. poprzez handel, opanowanie danej profesji i wytwarzanie rozmaitych przedmiotów, uczestniczenie w życiu towarzyskim i politycznym oraz wchodzenie w interakcje z zamieszkującymi świat gry postaciami niezależnymi. Podczas zabawy możemy też dołączać do rozmaitych gildii i stowarzyszeń – zarówno tych rzeczywistych (alchemików itp.), jak i całkowicie fikcyjnych. Otwiera nam to dostęp do szerokiego spektrum specjalnych umiejętności, dzięki którym możemy stopniowo rozwijać swoją postać i na różne sposoby wpływać na losy otaczającego nas świata.
Jedną z głównych zmian, wprowadzonych w trzeciej odsłonie serii The Guild, jest zwrot w stronę bardziej sandboksowej formuły rozgrywki. Zamiast zwartej linii fabularnej, w grze znajdziemy 12 zróżnicowanych scenariuszy, rozgrywających się na terenie kilku miast oraz ich okolic. Naturalną konsekwencją owej sandboksowości jest także nacisk, jaki położono na sztuczną inteligencję komputerowych NPC-ów. Na potrzeby gry opracowano zaawansowany system rządzący zachowaniami postaci niezależnych, który pozwala im analizować rzeczywistość i w odpowiedni sposób na nią reagować. Model ów oparty został na sześciu przeciwstawnych wartościach, a większość napotkanych postaci stanowić może mieszankę różnych wyznawanych wartości. Odrębne moduły sztucznej inteligencji w grze otrzymały nie tylko pojedyncze postaci, ale także rodziny, gildie czy miasta, a realizowane przez nich wzorce zachowań ulegają zmianie na skutek posunięć gracza oraz innych zachodzących w świecie gry wydarzeń. Jednocześnie stosunek bohatera do poszczególnych postaci czy grup społecznych w istotny sposób wpływa na sam przebieg rozgrywki.
Tryby gry
Prócz możliwości zabawy dla samotników, gra The Guild 3 oferuje również dostęp do 16-osobowego trybu multiplayer, w którym gracze współpracują lub konkurują ze sobą w tym samym uniwersum. Całość uzupełnia zaś dopracowany edytor, pozwalający na tworzenie własnych scenariuszy.
Kwestie techniczne
Wydana na platformie PC gra The Guild 3 powstała na silniku wydanej w 2010 roku gry Darksiders, który mimo znaczego podrasowania dość wyraźnie ustępuje poziomem wielu współczesnym produkcjom. W porównaniu do poprzednich (wydanych w latach 2002–2006) odsłon serii, gra prezentuje się jednak zdecydowanie lepiej, wprowadzając niedostępne tam elementy, takie jak dynamicznie zmieniający się cykl dnia i nocy. Na wyróżnienie zasługuje też typowa dla serii wierność realiom historycznym. Odwzorowane w grze miasta i ich okolice powstały na bazie oryginalnych, historycznych lokacji, z uwzględnieniem typowego dla epoki zagospodarowania przestrzeni oraz stylów architektonicznych.
Ostatnia modyfikacja 25 listopada 2016
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Ocena użytkowników: 5,2 / 10 na podstawie 32 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.1 / 10 na podstawie 651 głosów czytelników.
The Guild 3 cena w dniu premiery: 119,99 PLN
Klasyfikacja PEGI The Guild 3
The Guild 3 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3-4160 3.6 GHz / AMD FX-6350 3.9 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 570 lub lepsza
- 8 GB HDD
- Windows 7/8/10/11 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i7-4790 3.6 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz
- 16 GB RAM
- karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1050 Ti / 8 GB Radeon RX 570 lub lepsza
- 8 GB HDD
- Windows 7/8/10/11 64-bit