

The Elder Scrolls: Skywind PC
TES: Skywind
Wielki mod (totalna konwersja) do gry The Elder Scrolls V: Skyrim, który przenosi na jej silnik zawartość TES III: Morrowind. Modyfikacja The Elder Scrolls: Skywind to nie tylko lepsza grafika, lecz także udźwiękowione dialogi czy odświeżona mechanika.
The Elder Scrolls: Skywind Premiera PC
data nieogłoszona
producent: TESRenewal wydawca: TESRenewal Strona oficjalna
Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne do The Elder Scrolls: Skywind
Kingdom Come: Deliverance 2
Avowed
The Elder Scrolls V: Skyrim
Skywind i Skyblivion zagrzewają miejsce w Encyklopedii. Polska seria słowiańskich strategii Thea powraca w zaskakującej odsłonie
„Gdybyśmy współpracowali z Bethesdą, Skywind wyszedłby szybciej. Ale byłaby to dużo gorsza gra”. Twórcy wielkiego moda do Skyrima trzymają się z dala od korporacji
Skywind, czyli fanowski remake Morrowinda, zachwyca na nowym materiale wideo. Cały pokaz trwa aż dwie godziny
The Elder Scrolls: Skywind to rozbudowany mod (a dokładniej tzw. totalna konwersja) do gry RPG The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition. Modyfikacja przenosi na silnik tej produkcji zawartość The Elder Scrolls III: Morrowind. Opisywany projekt jest dostępny za darmo, a stoi za nim zespół TESRenewal, w którego portfolio można też znaleźć m.in. mod The Elder Scrolls: Skyblivion.
Historia projektu
Prace nad Skywind rozpoczęły się w okolicach premiery Skyrima, która miała miejsce 11 listopada 2011 roku. Deweloperzy z TESRenewal szybko zabrali się za portowanie swojego wcześniejszego dzieła – Morrobliviona – na silnik piątej odsłony tego kultowego cyklu. Z czasem całe przedsięwzięcie zaczęło nabierać kształtów i rosnąć, stopniowo przyciągając kolejnych twórców i zmieniając się w ostateczną wersję Skywinda.
Skywind a Morrowind i Skyrim – różnice
Skywind stanowi kompleksową rekonstrukcję gry The Elder Scrolls III: Morrowind. Twórcy starali się połączyć unikalne cechy trzeciej części serii z bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami i lepszą grafiką, które znamy z piątej odsłony tego cyklu.
Mod zawiera całą znaną z Morrowinda wyspę Vvardenfell. Choć twórcy zachowali jej pierwotną topografię, w niektórych miejscach wprowadzili pewne modyfikacje wynikające z procesu projektowania poziomów. Zrywając z ograniczeniami rodem z 2002 roku (kiedy to debiutował TES III), a także chcąc uczynić swoje dzieło lepiej dopasowanym do nowszych standardów, moderzy pochylili się między innymi nad interfejsem (znacząco go modyfikując), dialogami (które doczekały się pełnego udźwiękowienia), a także nad mechaniką rozgrywki.
W przeciwieństwie do pierwowzoru, Skywind umożliwia korzystanie z szybkiej podróży z dowolnego miejsca na mapie oraz pozwala włączyć znaczniki zadań; niemniej można zrezygnować z tych udogodnień. Ponadto chcąc oszczędzić graczom irytacji, twórcy nie pozwolili, byśmy zabijali postacie ważne dla fabuły. Z drugiej strony podobnie jak w oryginale, próżno tu szukać wierzchowców znanych ze Skyrima.
Broń i system walki
Choć do modyfikacji nie trafił cały arsenał dostępny w Morrowindzie, pojawia się w niej taki oręż jak kusze, włócznie i kostury; nie brakuje również broni do rzucania, pokroju noży czy gwiazdek. Przed premierą planowano też, że dopełnieniem tego wszystkiego będzie bardziej improwizowane uzbrojenie, jak widły czy wiosła.
System walki w Skywindzie oparto w dużej mierze na tym ze Skyrima (aczkolwiek poziom wytrzymałości ma tu większe przełożenie na skuteczność trafień). Co zaś tyczy się systemu rozwoju postaci – autorzy zdecydowali się na przywrócenie umiejętności głównych i pobocznych z Morrowinda, zaś skyrimowe menu konstelacji zostało przez nich zastąpione nowym, inspirowanym morrowindowym menu statystyk i rozwiązaniami z Fallouta 3 oraz Fallouta: New Vegas.
Napotkane problemy
Po drodze autorzy napotkali szereg kwestii, które okazały się dla nich twardymi orzechami do zgryzienia. Jedną z nich był system pancerza; twórcy zdecydowali się zbadać możliwość uczynienia go bardziej modułowym, co jednak zmusiło ich do stawienia czoła wyzwaniom praktycznym i estetycznym. Inny problematyczny element to zaklęcia, których przeniesienie z Morrowinda do Skywinda było bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Wymagane gry
The Elder Scrolls: Skywind wymaga do działania gier The Elder Scrolls III: Morrowind (z kupionymi osobno dodatkami Bloodmoon i Tribunal lub w zbiorczej wersji Game of the Year) oraz The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition.
Ostatnia modyfikacja 15 stycznia 2025
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe The Elder Scrolls: Skywind: 16+