Surviving Mars
Fantastycznonaukowa strategia ekonomiczna z gatunku city builder, opracowana przez Haemimont Games i wydana przez Paradox Interactive. Twórcy Tropiko 5 tym razem dają nam możliwość zaprojektowania pierwszego ludzkiego osiedla na Marsie.
producent: Haemimont Games / Abstraction Games wydawca: Paradox Interactive Strona oficjalna
Surviving Mars to przeznaczona na platformę PC, PS4 i XONE strategiczna gra ekonomiczna z kategorii city builder, osadzona w realiach science fiction. Istotą rozgrywki jest budowa i zarządzanie pionierską kolonią marsjańską. Za stworzenie gry odpowiada bułgarska firma Haemimont Games, autor m.in. strategii ekonomicznej Tropico 5, kwestiami wydawniczymi zajęło się zaś Paradox Interactive (wydawca city buildera Cities: Skylines).
W trakcie produkcji gry autorzy inspirowali się dziełami kultowych twórców science fiction, takich jak Isaac Asimov czy Arthur C. Clarke, oraz szeroko pojętą estetyką retrofuturyzmu.
Mechanika
W Surviving Mars zadaniem gracza jest zbudowanie sprawnie działającej kolonii na powierzchni Czerwonej Planety. Do naszych obowiązków należy zatroszczenie się o szereg kwestii, które mają wpływ na sukces projektu: zapewnienie dostępu do tlenu, wody, jedzenia i innych zasobów istotnych dla życia i zdrowia kolonistów, utrzymanie nieprzerwanego dopływu energii elektrycznej, prowadzenie operacji górniczych w celu wydobycia przydatnych materiałów, a także rozwijanie zaplecza naukowego, między innymi poprzez eksploracyjne eskapady w niezbadane zakątki planety.
Kolonizacyjną przygodę rozpoczynamy od wybrania agencji kosmicznej, która zapewni wsparcie finansowe i materiałowe całemu przedsięwzięciu. Następnie wybieramy najodpowiedniejszą lokację dla naszej przyszłej kolonii i wysyłamy tam bezzałogową misję, złożoną ze zdalnie sterowanych łazików i robotów. Zadaniem tych mechanicznych astronautów jest wybudowanie podstawowej infrastruktury, do której będzie można bezpiecznie wysłać pierwszych ludzi. Warto dodać, że wybrany na początku sponsor, za którego pieniądze wyruszamy na Czerwoną Planetę, ma istotny wpływ na późniejsze etapy rozgrywki: liczba dostępnych na starcie statków kosmicznych czy gotówki znacząco ułatwia (lub utrudnia, jeśli tych zasobów ich mało) zbudowanie samowystarczalnej kolonii.
Doprowadzenie kolonii do stanu, w którym możliwe jest przyjęcie pierwszych ludzi, nie jest proste, wymaga bowiem przygotowania szeregu systemów podtrzymywania życia. Co istotne, nawet po zorganizowaniu źródeł energii czy wody, systemy te mogą zostać uszkodzone czy też wyłączone z akcji przez czynniki środowiskowe. Dla przykładu: aby zaopatrzyć kolonię w wodę, nasze maszyny muszą dowiercić się do jej podziemnych złóż, a następnie zbudować sieć rur, którymi ta będzie dostarczana do zbiorników na powierzchni. Zbiorniki te narażone są zaś na działanie niskiej temperatury. Zimno spowoduje też zwiększenie zapotrzebowania kolonii na energię – co może stanowić spory problem, jeśli w tym samym czasie burza piaskowa pokryła baterie słoneczne warstwą pyłu.
Dobrze zaprojektowana i funkcjonalna kolonia może stać się domem dla dziesiątek, czy nawet setek mieszkańców, z których każdy posiada indywidualne cechy (w rodzaju wysokiej ambicji, wiotkiej budowy ciała, czy też pracoholizmu) oraz cztery wskaźniki: stanu fizycznego, zdrowia psychicznego, morale, a także ogólnego komfortu. Stan fizyczny kolonisty zależy od środowiska, w jakim przebywa: niedostatek tlenu czy wody ma negatywny wpływ na jego zdrowie. Częste narażenie na czynniki stresujące oraz brak poczucia bezpieczeństwa odbija się zaś negatywnie na psychice danej osoby, co może ją w końcu doprowadzić do załamania nerwowego. Wskaźnik morale oznacza, jak bardzo dany kolonista jest chętny do pracy dla dobra kolonii – niski jego poziom zwiększa prawdopodobieństwo, że mieszkaniec opuści Marsa pierwszym statkiem kosmicznym.
Ostatni współczynnik, czyli poziom komfortu, wskazuje, jak bardzo kolonista jest zadowolony z życia. Mieszkańcy czujący się dobrze w swoim nowym domu są otwarci na możliwość posiadania dzieci. Pierwsze narodziny na Marsie to nie tylko wielki moment w historii kolonii, ale też zwiastun możliwości uniezależnienia liczby kolonistów od transportów z Ziemi. Jest to o tyle istotne, że pewne wydarzenia mogą pozbawić nas możliwości wezwania nowych ochotników z Błękitnej Planety – od prozaicznego bankructwa sponsorującej nas agencji, aż do wybuchu trzeciej wojny światowej, po której nie będzie już kogo wzywać.
Sandboksowy model Surviving Mars urozmaicają specjalne tajemnice (mysteries), czyli opcjonalne scenariusze i wydarzenia wprowadzające do stosunkowo realistycznego świata gry motywy rodem z literatury science fiction. Początkiem takiego zadania może być np. pojawienie się niezidentyfikowanych obiektów w pobliżu kolonii. Badanie tajemnic niesie ze sobą ryzyko: może przynieść nam zarówno wielkie zyski, jak i doprowadzić do katastrofy.
Kwestie techniczne
Oprawa graficzna gry inspirowana jest estetyką retrofuturystyczną. Sprzęt używany przez gracza podczas kolonizacji łączy cechy współczesne z unikalną stylistyką, jaka królowała w przewidywaniach futurologów w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Przykładem takiego podejścia są chociażby ogromne szklane kopuły, w których mieszkają koloniści, stanowiące jakby wycinki ziemskiego ekosystemu – z zieloną trawą, drzewami, domami i uliczkami.
Surviving Mars oferuje wsparcie dla modyfikacji. Za pomocą odpowiednich narzędzi modderskich do gry można wprowadzić m.in. własne budynki czy dodatkowe tajemnice.
Ostatnia modyfikacja 19 maja 2017
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 7,8 / 10 na podstawie 618 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,9 / 10 na podstawie 32 głosów czytelników.
Surviving Mars cena w dniu premiery: 142,99 PLN
Klasyfikacja PEGI Surviving Mars
Surviving Mars Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3-4150T 3.0 GHz
- 4 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GT 620 / Radeon HD 6450 lub lepsza
- 6 GB HDD
- Windows 7 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i5-5287U 2.9 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 4 GB GeForce GTX 750 Ti lub lepsza
- 6 GB HDD
- Windows 7/8/10 64-bit