Seria Pillars of Eternity - seria gier
Pillars of Eternity to seria gier RPG w rzucie izometrycznym, mocno nawiązująca do takich klasyków gatunku jak Baldur's Gate czy Icewind Dale. Gracz przemierza autorski świat fantasy, dowodząc drużyną barwnych postaci. Na czele kompanii stoi protagonista, którego cechy można dowolnie dostosować na początku zabawy. Bogaty w opisy i historie, starannie wykreowany świat oferuje całe szeregi opcji dialogowych i możliwości interakcji z postaciami niezależnymi. Nie zabrakło też oczywiście walk, które toczone są w czasie rzeczywistym (z opcją aktywnej pauzy). W miarę wykonywania kolejnych zadań nasza drużyna rośnie w siłę, ucząc się nowych umiejętności i zdobywając coraz lepszy sprzęt.
Tworzeniem gier z cyklu PoE zajmuje się studio Obsidian Entertainment (Neverwinter Nights 2, Tyranny), utworzone w 2003 roku przez weteranów z Black Isle Studios (Fallout 2, Planescape Torment, Icewind Dale II). Pierwsze Pillars of Eternity ukazało się w marcu 2015 na komputerach PC, a w sierpniu 2017 także na konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One. Rolę wydawcy spełnił Paradox Interactive. W wersji konsolowej, nazwanej Pillars of Eternity: Complete Edition, zawarto rozszerzenia, jakie ukazywały się na pecetach: The White March Part I (sierpień 2015) oraz The White March Part II (luty 2016). Pełnoprawna część druga, Pillars of Eternity II: Deadfire, ukazała się na komputerach PC w maju 2018. Wersję konsolową na PS4, XONE oraz Nintendo Switch zaplanowano na grudzień 2018. Tym razem rolę wydawcy spełniła firma Versus Evil. Twórcy przygotowali trzy dodatki do dwójki: Beast of Winter (lipiec 2018), Seeker, Slayer, Survivor (wrzesień 2018) oraz The Forgotten Sanctum (listopad 2018).
Charakterystyczną cechą Pillars of Eternity jest ogromna ilość tekstu: opisy wydarzeń, w których nasi bohaterowie biorą udział, opisy wyglądu i zachowania napotykanych bohaterów niezależnych, różnorodne linie dialogowe do wyboru… Warto dodać, że dostępność danych kwestii dialogowych zależy od wielu czynników, m.in. wyborów dokonanych podczas tworzenia postaci protagonisty. Podejmowane decyzje i wypowiadane kwestie mają wpływ na świat gry oraz nastawienie postaci niezależnych.
Podczas tworzenia głównego bohatera wybieramy jego płeć oraz rasę. Oprócz standardowych dla gatunku fantasy ludzi, elfów i krasnoludów mamy też np. wielkich siłaczy o niebieskiej skórze, nieco przypominających Na’vi z filmu Avatar. Każda rasa ma też swoje podrasy, np. krasnoludy dzielą się na górskie i tundrowe. Wybieramy też jedną z wielu klas postaci (wojownik, barbarzyńca, kapłan itd.), która będzie określać możliwości naszej postaci w bitwie. Część druga rozwinęła ten aspekt gry o dwuklasowość.
Pierwsza odsłona Pillars of Eternity rozpoczyna się na trakcie. Protagonista jest członkiem karawany, która musi się zatrzymać w lesie na nocleg, gdyż dalszą drogę zagradza zwalone drzewo. Postój przerywa magiczna burza, która zmusza bohatera do skrycia się w starożytnych ruinach. Jest on tam światkiem magicznego rytuału, który zmienia go w „widzącego”, czyli człowieka mogącego wchodzić w interakcje z duszami. Szybko okazuje się, że nowe możliwości mają swoją cenę – grozi nam popadnięcie w szaleństwo. W poszukiwaniu remedium pomaga nam fakt, że stajemy się właścicielami imponującej twierdzy. Na początku jest ona co prawda zrujnowana, ale z biegiem czasu możemy przywrócić jej dawną świetność i zostać prawdziwym lordem.
Na początku Pillars of Eternity II: Deadfire nasza twierdza zostaje zniszczona: znajdujący się w podziemiach zamku kolosalny posąg zostaje opanowany przez jednego z bogów, wydostaje się na powierzchnię i zaczyna siać chaos i zniszczenie. Na skutek tych wypadków my sami lądujemy na tamtym świecie, ale nie jest to bynajmniej koniec naszej wędrówki. Boskie siły pozwalają nam wrócić do świata żywych, o ile zobowiążemy się ścigać ożywionego kolosa. Pościg za zbuntowanym bogiem prowadzi nas na tytułowy archipelag Martwego Ognia, po którym poruszamy się własnym okrętem. Środek lokomocji zastępuje tu twierdzę z jedynki – statek możemy rozbudowywać i ulepszać. Gra pozwala też brać udział w bitwach morskich, toczonych w formie turowo-tekstowej.