Seria Path of Exile - seria gier
Seria dystrybuowanych w modelu free-to-play gier RPG akcji typu hack’n’slash, która konkuruje między innymi z Diablo. Cykl Path of Exile wykreowało nowozelandzkie studio Grinding Gear Games, które istnieje od 2006 roku i od początku swej działalności koncentruje się na rozwoju swojej marki.
Krótka historia gier z serii Path of Exile
Pierwsza część serii, zatytułowana po prostu Path of Exile, zadebiutowała na komputerach osobistych w październiku 2013 roku. Produkcja doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, toteż na przestrzeni kolejnych lat autorzy skoncentrowali się na jej rozwoju, regularnie aktualizując jej oprawę graficzną i wzbogacając ją o dodatkową zawartość. Ponadto w sierpniu 2017 roku tytuł trafił na Xboksa One, z kolei w marcu 2019 roku pojawił się na PlayStation 4.
W listopadzie 2019 roku Grinding Gear Games oficjalnie zapowiedziało Path of Exile 2, które początkowo miało być nie tyle nową, samodzielną produkcją, co olbrzymią aktualizacją do pierwszej części serii; z czasem jednak zrezygnowano z tego pomysłu i postawiono na pełną samodzielność nowego PoE. Jednocześnie ujawniono, że na urządzenia mobilne trafi Path of Exile Mobile, czyli specjalna wersja pierwszego Path of Exile, przygotowana z myślą o smartfonach i tabletach.
Fabuła w grach z serii Path of Exile
Path of Exile przenosi nas do mrocznego uniwersum fantasy. W pierwszej części serii wcielamy się w wygnańca z krainy Oriath, który trafia na pełen niebezpieczeństw kontynent Wraeclast, będący swego rodzaju gigantycznym więzieniem. Chcąc zemścić się na osobie, która zgotowała mu ten los, skazaniec musi zmierzyć się z niezliczonymi zagrożeniami i znaleźć sposób na ucieczkę.
Na potrzeby gry Path of Exile 2 przygotowano natomiast odrębną kampanię, której akcję osadzono dwadzieścia lat po wydarzeniach z pierwszej odsłony cyklu.
Gameplay w grach z serii Path of Exile
W produkcjach spod szyldu Path of Exile akcję oglądamy w widoku izometrycznym. Podczas zabawy wcielamy się w postacie reprezentujące określone klasy, przy czym nic nie stoi na przeszkodzie, by tworzyć rozmaite hybrydy. W miarę postępów rozwijamy je, ulepszając ich atrybuty, zdobywając specjalne kamienie powiązane z określonymi umiejętnościami aktywnymi oraz pasywnymi, a także gromadząc coraz lepsze wyposażenie. Warto odnotować, że choć druga odsłona cyklu opiera się na filarach wzniesionych przez „jedynkę”, pracując nad nią, autorzy pochylili się nad poszczególnymi systemami i wprowadzili liczne zmiany oparte na sugestiach fanów.
Gry z serii Path of Exile zbudowano wokół internetowego trybu multiplayer. Niemniej chętni mogą grać w nie niczym w klasyczne produkcje dla pojedynczego gracza. Ponadto na dostosowanie rozgrywki do indywidualnych preferencji pozwalają tak zwane ligi, czyli specjalne serwery dostosowane do konkretnego stylu rozgrywki.
Sama zabawa toczy się w różnorodnych lokacjach, zaś jej motorem są misje popychające fabułę do przodu oraz zadania poboczne. Po drodze eliminujemy zastępy przeciwników, z którymi toczymy dynamiczne potyczki. Po ukończeniu głównej przygody można bawić się w ramach tak zwanego endgame’u, gdzie mierzymy się z mapami pełnymi wyjątkowo trudnych wyzwań.
Ekonomia w grach z serii Path of Exile
Ekonomię w produkcjach spod szyldu Path of Exile oparto na tak zwanych sferach, które „zarabiamy”, zabijając wrogów oraz wymieniając na nie swoje przedmioty. Choć w tytułach z tej serii zaimplementowano również mikrotransakcje, za prawdziwe pieniądze możemy nabyć jedynie dodatki kosmetyczne, jak animacje postaci, barwniki czy efekty wizualne.