Seria Half-Life - seria gier
Cieszący się ogromną popularnością cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) w klimatach science fiction. Seria stworzona została przez studio Valve Software przy wsparciu m.in. Gearbox Software i Taito Corporation.
Cykl zadebiutował pod koniec 1998 roku grą Half-Life. Tytuł zebrał znakomite recenzje krytyków (średnia ocen w serwisie metacritic.com wynosi 96/100) i zyskał dużą popularność wśród graczy. Idąc za ciosem, deweloperzy przygotowali trzy rozszerzenia: Opposing Force (1999), Blue Shift (2001) i przeznaczone wyłącznie na konsolę PlayStation 2 Decay (2001). Na pełnoprawną kontynuację przygód Gordona Freemana gracze musieli poczekać do 2004 roku. Produkcja została przyjęta przez graczy równie entuzjastycznie co część pierwsza i uznawana bywa za najlepszą grę w dorobku Valve Software. Na fali komercyjnego sukcesu Half-Life 2 twórcy pokusili się również o dwie mniejsze produkcje wydane w formie epizodów, tj. Half-Life 2: Episode One (2006) i Half-Life 2: Episode Two (2007). Warto odnotować, że początkowo spin-offową odsłoną cyklu Half-Life była gra Portal (2007); z czasem rozwinięta została ona do odrębnej, choć osadzonej w tym samym uniwersum marki. Na kolejną pełnoprawną grę z Half-Life w tytule fanom przyszło czekać aż 13 lat. Spin-off serii Half-Life: Alyx zadebiutował w marcu 2020 na PC i wymagał gogli VR. Zapowiedź tego tytułu była zaskoczeniem dla graczy – nie tylko z powodu czasu, jaki upłynął od wydania poprzedniej części, ale również dlatego, iż gry z dużym budżetem w większości unikały stosunkowo drogiej i mało popularnej technologii wirtualnej rzeczywistości.
Akcja gier z serii Half-Life toczy się w niedalekiej przyszłości. Główną postacią cyklu jest Gordon Freeman, fizyk teoretyczny zatrudniony w tajnym ośrodku badawczym Black Mesa, gdzie podczas jednego z nieudanych eksperymentów przypadkowo dokonana zostaje kaskada rezonansowa. Jej skutkiem jest otwarcie portali do świata Xen, zamieszkanego przez agresywną rasę obcych, którzy próbują przedostać się na Ziemię. Fabuła pierwszej części cyklu skupia się na próbie wydostania się z kompleksu badawczego, a przeciwnikami Gordona są zarówno kosmici, jak i żołnierze marines, którzy w celu zatuszowania sprawy starają się pozbyć się świadków. W sequelu wydarzenia rozgrywają się kilka lat później, gdy ludzkość przegrała walkę z obcymi i została zniewolona. Freeman ponownie musi stawić czoła kosmitom, a areną walk jest futurystyczna metropolia City 17 służąca wrogom za kwaterę dowodzenia. Po wydaniu Half-Life 2: Episode One (2006) i Two (2007) Valve nabrało wody w usta odnośnie jednej ze swoich najpopularniejszych marek. Plotki o powstawaniu kolejnej części co kilka lat obiegały Internet, jednak odejście w 2017 oraz 2018 roku czołowych scenarzystów serii jeszcze bardziej ostudziło gasnące oczekiwania fanów. Jednak po 13 latach dostaliśmy możliwość zagrania w spin-off Half Life: Alyx. Gra nie jest kontynuacją historii Gordona Freemana, a rozwija wątek Alyx Vance, którą mogliśmy poznać w 2 części cyklu. Akcja tytułu dzieje się pomiędzy pierwszą i drugą odsłoną serii. Złowroga rasa kosmitów ze świata Xen podbiła planetę, niedobitki ludzkości zamykane są w enklawach pod kontrolą nie tylko obcej cywilizacji, ale też i kolaborujących z nią Ziemian. W takich warunkach rodzi się ruch oporu, a jedną z jego czołowych przedstawicielek jest tytułowa protagonistka.
Początkowo gry z cyklu Half-Life wykorzystywały możliwości silnika GoldScr, będącego zmodyfikowaną wersją Quake Engine. Prawdziwy przeskok w jakości oprawy wizualnej zapewniło jednak dopiero zastosowanie znacznie nowocześniejszej technologii Source, która najpierw użyta została w Half-Life 2, a następnie także w oryginalnej grze Half-Life (Half-Life: Source). Wraz z debiutem serii na technologii VR zaszła również potrzeba zmiany silnika. Wybór padł na ujawnioną w 2015 ulepszoną wersję Source – Source 2, która już zdążyła się sprawdzić w takich grach jak Dota 2 (za sprawą patcha Reborn), Artifact czy Dota Underlords.
Jedną z ciekawostek dotyczących serii Half-Life jest milczenie głównego bohatera. W żadnej z gier Gordon Freeman nie wypowiada nawet słowa, co stało się obiektem wielu popularnych wśród graczy żartów.
W 2020 ukończone zostały wieloletnie prace nad fanowskim projektem o tytule Black Mesa, którego celem było odtworzenie pierwszej części cyklu. Grupa 40 osób o nazwie Crowbar Collective od zera odwzorowała świat oryginalnego Half-Life’a, nie używając do tego kodu źródłowego gry.