Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun PC
Turowa strategia kładąca silny nacisk na bitwy i taktykę, rozgrywająca się na szesnastowiecznym Dalekim Wschodzie. Gracze obejmują kontrolę nad dużymi, zróżnicowanymi armiami poszczególnych azjatyckich państw i prowadzą starcia z AI lub innymi osobami.
Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun Premiera PC
19maja2016
Steam
19maja2016
producent: Byzantine Games wydawca: Matrix Games/Slitherine
Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne do Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun
Twierdza
Shogun: Total War
Pike and Shot: Campaigns 1494-1698
Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun jest turową strategią przeznaczoną wyłącznie na PC, wydaną przez Slitherine, a stworzoną przez studio Byzantine Games, którego członkowie brali udział w produkcji między innymi gry Pike and Shot: Campaigns 1494-1698. Najnowsze dzieło tych deweloperów mocno nawiązuje do tego tytułu.
Fabuła
Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun rozgrywa się na pogrążonym w chaosie szesnastowiecznym Dalekim Wschodzie. Kampanie historyczne dla pojedynczego gracza skupiają się przede wszystkim na dwóch wydarzeniach. Pierwszym z nich jest okres Sengoku. Tym terminem określa się fragment w historii Japonii, trwający od 1467 (lub 1493) do 1573 roku. Wówczas to władza siogunów, czyli militarnych przywódców Kraju Kwitnącej Wiśni, malała, a rósł autorytet feudalnych panów – daimyo. Ich nieustanne walki o wpływy prowadziły do licznych lokalnych wojen. Drugim wydarzeniem, w którym gracze mogą wziąć udział w Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun jest tak zwana wojna Imjin, czyli japońska inwazja na Koreę w latach 1592-1598, w którą obok tych dwóch państw wmieszana była jeszcze chińska dynastia Ming.
Prócz tego w tytule znajduje się też mnóstwo pojedynczych scenariuszy opartych na prawdziwych bitwach, w których udział biorą odwzorowane z dbałością o jak największą zgodność historyczną wojska z całego rejonu wschodniej Azji. Poszczególne armie różnią się między sobą chociażby organizacją, doktrynami taktycznymi i zdolnościami bojowymi.
W grze dostępny jest także tryb Potyczki (Skirmish), w którym praktycznie bez ograniczeń można tworzyć scenariusze z gatunku „co by było, gdyby”.
Mechanika
W kampaniach historycznych rozgrywka przypomina nieco tę znaną z pierwszych odsłon serii Total War. Na początku na ogólnej mapie strategicznej należy podjąć szereg decyzji – rekrutować wojsko, dbać o zapasy, zajmować się dyplomacją i uproszczoną ekonomią oraz przemieszczać jednostki. Gdy dochodzi do starcia, zabawa przenosi się na planszę bitewną. Gracz obejmuje dowodzenie nad armią składającą się z setek żołnierzy podzielonych na bataliony i jego zadaniem jest pokonanie przeciwnika. Każda bitwa w kampanii niesie ze sobą długoterminowe konsekwencje, związane między innymi ze spadkiem lub wzrostem morale armii.
Bitwy stanowią esencję Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun. W przeciwieństwie do gier z serii Total War, nie rozgrywają się one w czasie rzeczywistym. Zamiast tego opierają się na systemie turowym. Wszystkie jednostki mają określoną pulę ruchów, jaką mogą wykonać w danej turze, by poruszać się lub zaatakować. Podczas starć gracze muszą zwracać uwagę na szereg czynników – ukształtowanie terenu, ustawienie i formacja batalionów, rodzaj i statystyki żołnierzy i wiele więcej. Ogromny wpływ na pole bitwy mają też generałowie, którzy nie tylko są w stanie podnosić efektywność żołnierzy w walce i poprawiać ich morale, ale również wyzywać wrogich dowódców na pojedynki.
Każdą bitwę obecną w grze, zarówno historyczną, jak i w trybie Skirmish, można rozegrać w pojedynkę lub mierząc się z żywym przeciwnikiem. Co ciekawe, w wariancie dla samotnego gracza AI stara się odwzorowywać prawdziwe zachowanie wojsk podczas odgrywanej potyczki.
Kwestie techniczne
Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun działa na tym samym silniku co wcześniejsza gra studia Byzantine Games – Pike and Shot: Campaigns 1494-1698. Bitwy ukazywane są z loku ptaka. Kamerę można przybliżać oraz zmieniać jej kąt widzenia. Choć starcia są ubogie w animacje, mogą się podobać, głównie ze względu na styl graficzny. Zarówno teren, jak i interfejs i jednostki są stylizowane na klasyczne dalekowschodnie malunki z epoki.
Tryb multiplayer korzysta między innymi z serwerów PBEM, które umożliwiają przesyłanie informacji o postępach w rozgrywce za pomocą wiadomości e-mailowych.
Pozostałe
Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun posiada pełne wsparcie dla modów. Studio Byzantine Games oddało w ręce graczy edytor, za pomocą którego w prosty sposób można stworzyć nowe elementy i zaimplementować je później w grze.
Ostatnia modyfikacja 23 października 2017