37. Gry Strategiczne PC Windows
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 37. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne na platformę PC.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Company of Heroes: Chwała bohaterom
Strategiczne 7 kwietnia 2009
Drugie samodzielne rozszerzenie popularnego wojennego RTS-a studia Relic Entertainment wydanego w naszym kraju pod nazwą Kompania Braci. Wraz z dodatkiem otrzymujemy kolejne trzy kampanie, których akcja toczy się w kluczowych momentach II wojny światowej: Grobla, Bitwa pod Falaise i As Tygrysów. Na uwagę zasługuje zwłaszcza ta, w której przejmujemy kontrolę nad pojedynczym niemieckim czołgiem wraz z jego 4-osobową załogą i osłaniającą go grupą piechoty.

Airline Tycoon Evolution
Strategiczne 5 lipca 2002
Nowe wydanie klasycznej już strategii ekonomicznej, w której zarządzaliśmy własnymi liniami lotniczymi. Oprócz nowych dziesięciu misji i szesnastu przerobionych, doszła możliwość budowy własnych samolotów i stosowania zabezpieczeń antyterrorystycznych.

Sid Meier's Railroads!
Strategiczne 17 października 2006
Sid Meier’s Railroads! to gra ekonomiczna przygotowana przez studio Firaxis Games, którą można uznać za naturalną spadkobierczynię legendarnej serii Railroad Tycoon, zapoczątkowanej w 1990 roku (również przez Sida Meiera). Pod względem koncepcji, program ten nie odbiega od pozostałych odsłon cyklu – naszym zadaniem będzie stworzenie firmy transportowej, w której pierwsze skrzypce gra kolej.

Traffic Giant
Strategiczne 16 lipca 2000
Spróbuj swoich sił w niełatwym zadaniu prowadzeniu publicznego transportu miejskiego, zarządzając taborami autobusowymi, liniami tramwajowymi i kolejowymi oraz dbając o to aby zadowolić większość pasażerów.

Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword
Strategiczne 20 lipca 2007
Drugi, po Warlords, oficjalny dodatek do znakomitej gry strategicznej, Sid Meier’s Civilization IV. Tym razem, jak sugeruje nazwa rozszerzenia, programiści i projektanci studia Firaxis Games postanowili skupić się nad okresami w historii ludzkości, które nastąpiły po wynalezieniu prochu i wprowadzeniu do użytku broni palnej.

Hospital Tycoon
Strategiczne 8 czerwca 2007
Hospital Tycoon to gra ekonomiczna, w której naszym zadaniem jest prowadzenie szpitala. Nie tylko zarządzamy i staramy się utrzymać ośrodek na powierzchni, ale i mamy bezpośredni kontakt z personelem, lekarzami i pacjentami.

Europa Universalis: Rzym
Strategiczne 15 kwietnia 2008
Spin-offowa odsłona popularnej serii Europa Universalis, bazująca na silniku i mechanice wydanej w 2007 roku trzeciej części cyklu. W odróżnieniu od wszystkich poprzednich odsłon serii, Europa Universalis: Rzym przenosi nas do epoki starożytności, koncentrując się na losach Imperium Rzymskiego w latach od 280 p.n.e. do 27 p.n.e. – czyli od czasów pierwszej wojny punickiej do początków świetności Cesarstwa.

Warlords III: Darklords Rising
Strategiczne 10 czerwca 1998
Wejdź w fantastyczny świat średniowiecznych pól bitewnych, gdzie magią i mieczem trzeba uwolnić krainę Erathii od terroru mocy ciemności.

Ś.W.I.N.I.A.
Strategiczne 4 grudnia 2001
S.W.I.N.E. to zabawna strategia czasu rzeczywistego, której tematem jest wojna pomiędzy dwoma państwami: świń i królików. Gracze mogą się wcielić w dowódcę armii jednej z walczących stron i swym geniuszem taktycznym doprowadzić ją do zwycięstwa.

Desert Law: Wojownicy Pustyni
Strategiczne 29 kwietnia 2005
Desert Law: Wojownicy Pustyni to osadzona w postapokaliptycznych klimatach strategia czasu rzeczywistego (RTS) z elementami cRPG. Akcja gry rozgrywa się w świecie zniszczonym przez kataklizm. Gracz kieruje poczynaniami Breda, który stara się zjednoczyć resztkę ocalałych ludzi i przeciwstawić się chaosowi szerzonemu przez rozliczne bandy rzezimieszków. Tytuł wyprodukowany został przez studio deweloperskie Arise.

Three Kingdoms: Fate of the Dragon
Strategiczne 14 marca 2001
Three Kingdoms: Fate of the Dragon jest strategią czasu rzeczywistego stworzoną przez studio Overmax Studio. Akcja gry osadzona została w II wieku naszej ery. Gracze wcielają się we władców jednego z trzech królestw walczących o przejęcie kontroli nad Chinami. Zgodnie z konwencję gatunkową, rozgrywka skupia się na budowaniu zaplecza gospodarczego oraz tworzeniu armii, która pokona przeciwników.

Act of War: High Treason
Strategiczne 24 marca 2006
Pierwsze oficjalne rozszerzenie do strategii czasu rzeczywistego Act of War: Direct Action. Oryginalna gra w skupiała się głównie na zaprezentowaniu współczesnych walk na terenie dużych miast. Tym razem autorzy postanowili poszerzyć wachlarz oferowanych środowisk i oferują nam kampanię rozgrywającą na terenach nadmorskich i morskich.

Syndicate (1993)
Strategiczne 12 czerwca 1993
Legendarna, bardzo dynamiczna mieszanka akcji i strategii osadzona w futurystycznych, cyberpunkowych realiach. Gracz staje na czele jednostki wykonawczej małego europejskiego syndykatu, który dąży do rozszerzenia swej władzy na całą Ziemię.

Panzer General III: Scorched Earth
Strategiczne 28 września 2000
Kolejna gra firmy SSI należąca do słynnej strategicznej serii Panzer General. Akcja toczy się ponownie podczas II wojny światowej i koncentruje na walkach, prowadzonych przez wojska niemieckie i rosyjskie na froncie wschodnim. Jako dowódca tych armii możemy wziąć udział w marszu na Berlin, lub ofensywie w kierunku Moskwy.

Battle Isle: The Andosia War
Strategiczne 24 listopada 2000
Czwarta Battle Isle jest połączeniem strategi turowej ze strategią czasu rzeczywistego. Do dyspozycji są dwie kampanie po dwadzieścia misji każda, a także tryb multiplayer z darmowym serwerem Blue Byte.

Supreme Commander 2
Strategiczne 2 marca 2010
Supreme Commander 2 to druga odsłona utrzymanej w klimatach science-fiction RTS-owej serii, autorstwa deweloperów ze studia Gas Powered Games. Fabuła gry kontynuuje wątek konfliktu pomiędzy frakcjami United Earth Federation, Cybran i zakonu Illuminati, które po 25 latach pokoju ponownie rozpoczęły wojnę między sobą. Przejmując dowodzenie nad jedną ze stron, gracze tworzą zaplecze surowcowo-produkcyjne i budują armie potężnych maszyn, zdolnych zniszczyć wrogów.

Worms Reloaded
Strategiczne 26 sierpnia 2010
Specjalna edycja kultowej serii strategiczno-zręcznościowej studia Team 17, stanowiąca kompilację dwóch starszych odsłon cyklu: Worms 2 oraz Worms Armageddon, wydawanych w latach 1997-1999. Gra pod nazwą Worms 2: Armageddon trafiła pierwotnie w ręce graczy konsolowych, skąd w nieco poszerzonej wersji jako Worms: Reloaded została przeniesiona także na popularne pecety. Po umiarkowanym przyjęciu trójwymiarowych odsłon serii, twórcy zdecydowali się powrócić do klasycznej perspektywy 2.

Restaurant Empire
Strategiczne 25 marca 2003
Kolejna gra Trevora Chana, twórcy takich głośnych tytułów jak Capitalism czy Seven Kingdoms. Tym razem jest to strategia-ekonomiczna, w której możemy zająć się stworzeniem od podstaw najlepszej światowej sieci restauracji.

Lords of the Realm II
Strategiczne 31 października 1996
Lords of the Realm II jest sequelem wydanej w 1994 roku gry strategicznej studia Impressions Games. Akcja ponownie osadzona została w epoce średniowiecza, a gracz wciela się w rolę feudalnego możnowładcy, który po śmierci króla staje do rywalizacji o koronę. Rozgrywka stanowi połączenie elementów strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS).

Ikariam
Strategiczne 15 lutego 2008
Ikariam to udostępniana na zasadzie „free to play” przeglądarkowa strategia czasu rzeczywistego w konwencji MMO. Gracze obejmują władanie nad niewielką osadą i starają się ją przekształcić w stolicę wielkiego imperium. W przypominającym starożytną Grecję świecie gry znaleźć można sporo odniesień do mitologii oraz kultury masowej.

Motorsport Manager
Strategiczne 10 listopada 2016
Strategia sportowa typu menadżer, w której stajemy na czele zespołu wyścigowego i prowadzimy go do zwycięstwa w fikcyjnej wersji Formuły 1. Filarem rozgrywki jest system ekonomiczny – by osiągnąć zamierzony sukces, musimy sprawnie zarządzać budżetem i zachować odpowiedni balans pomiędzy przychodami i wydatkami.

Dead Island: Epidemic
Strategiczne prace wstrzymane
Spin-offowa odsłona cyklu Dead Island, zrealizowana w konwencji gry typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Dewelopingiem Dead Island: Epidemic zajęło się szwedzkie studio Stunlock, które wcześniej stworzyło Bloodline Champions. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o rywalizacji trzech 4-osobowych drużyn, które poza zmaganiami między sobą muszą również stawiać czoła hordom zombie. Starcia toczą się m.in. w tropikalnej dżungli i na słonecznej plaży.

EcoGnomix
Strategiczne 30 września 2024
Nietypowa strategia będąca turowym city builderem z elementami gry roguelike. W EcoGnomix budowaniu wioski gnomów na szczycie jaskiń towarzyszy wysyłanie ekspedycji w głębokie podziemia celem pozyskania zasobów. W grotach zaś znajdziemy tak skarby, jak i wrogo nastawione istoty.

The Stone of Madness
Strategiczne 28 stycznia 2025
Taktyczna skradanka w rzucie izometrycznym od twórców serii Blasphemous, w której kierujemy grupą postaci próbujących uciec z hiszpańskiego klasztoru w XVIII wieku. Istotną rolę w The Stone of Madness odgrywają problemy psychiczne członków drużyny oraz ich unikalne zdolności.