Grandia
Konwersja japońskiej gry RPG wydanej wcześniej na Segę Saturn. Produkcja wyróżnia się autorskim systemem rozwoju postaci i wprowadzającą nieco świeżości do tradycyjnego turowego modelu mechaniką prowadzenia starć.
Grandia to japoński RPG studia Game Arts, autorów m.in. serii Lunar, który początkowo ukazał się na konsoli Sega Saturn, a dopiero po kilkunastu miesiącach został skonwertowany na PS1. Produkcja opowiada o losach podróżników, którzy szukają cennego artefaktu i stawiają czoła mającym niecne celem wojskowym.
Fabuła
Nastoletni Justin mieszka z matką w portowym mieście Parm. Jego ojciec przed laty zaginął podczas jednej ze swoich dalekich wypraw, pozostawiając mu jedynie tajemniczy kamień. Pewnego dnia chłopak znajduje na miejscu archeologicznych wykopalisk nieznanego pochodzenia komunikator, poprzez który kontaktuje się z nim dziwna kobieta. Nieznajoma mówi mu o niezwykłej mocy posiadanego artefaktu i sugeruje, że wszystkie odpowiedzi znajdzie w mieście zbudowanym przez dawną cywilizację. Żądny przygód chłopak decyduje się opuścić rodzinny dom i wyruszyć w świat. W trakcie podróży napotyka podobnych sobie awanturników, którzy chcą towarzyszyć mu podczas wyprawy. Z czasem grupa ściąga na siebie uwagę organizacji militarnej Garlyle Forces, której lider, generał Baal, chce wykorzystać dawną moc do realizacji własnych celów.
Mechanika
Grandia jest typowym przedstawicielem gatunku, w którym gracz steruje drużyną bohaterów podczas eksploracji świata, prowadzi rozmowy z napotkanymi postaciami, rozwija herosów, wykonuje rozmaite questy i toczy potyczki z napotkanymi przeciwnikami. Autorzy nie zastosowali znanej z wielu innych jRPG-ów mechaniki losowych walk i pozwolili na unikanie starć. Wygrywanie batalii jest jednak niezbędne do rozwijania zdolności bohaterów. To właśnie zastosowana mechanika szkolenia postaci jest elementem wyróżniającym Grandię. Bohaterowie ulepszają posiadane zdolności szybciej, jeśli aktywnie wykorzystują je w walce. Gracz jest więc zachęcany do regularnego używania szerokiej palety czarów i talentów, by zyskiwać dostęp do nowych lub lepszych umiejętności. Ma przy tym spore możliwości decydowania, w jakim kierunku chce rozwijać poszczególnych herosów i które zaklęcia oraz ataki specjalne związane z broniami udoskonalać w pierwszej kolejności.
Same walki toczone są w autorskim systemie, w którym kolejność ruchów wyznacza pasek w prawym dolnym rogu ekranu, po którym przesuwają się ikonki symbolizujące postacie na arenie. Każda z nich porusza się w różnym tempie w prawo, w zależności od statystyk, poprzednich akcji i wydarzeń na polu walki, i gdy dojdzie do krawędzi linii, wtedy gracz może wydać kolejne polecenie.
Kwestie techniczne
Produkcja studia GameArts łączy elementy grafiki 2D i 3D. Postacie prezentowane są jako dwuwymiarowe bitmapowe sprite’y, które poruszają się po wykonanych w 3D obszarach. Kamera prezentuje akcję w rzucie izometrycznym, oferując opcję swobodnego obracania widoku. Jednym z atutów gry jest skomponowana przez Noriyukiego Iwadare’a ścieżka dźwiękowa, z utworami doskonale budującymi napięcie i dopasowanymi do prezentowanych wydarzeń.
Ostatnia modyfikacja 22 sierpnia 2017
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Grandia: 12+