Get Even
Rodzima gra FPP łącząca elementy strzelanki, przygodówki i psychologicznego horroru. Get Even to kolejna produkcja gliwickiego studia The Farm 51, znanego głównie z dynamicznych FPS-ów, takich jak NecroVision czy Painkiller Hell & Damnation.
producent: The Farm 51 wydawca: Bandai Namco Entertainment wydawca PL: Cenega S.A. Strona oficjalna
Get Even to wydana na komputery PC gra z perspektywą pierwszoosobową (FPP), łącząca elementy strzelanki, gry eksploracyjnej, przygodowej i psychologicznego horroru. Mimo że opisywany tytuł pozwala graczom na toczenie walk w konwencji shootera, to o wiele większy nacisk położony został na kwestie odkrywania złożonej, skomplikowanej fabuły.
Po raz pierwszy o Get Even mieliśmy okazję usłyszeć na przełomie lat 2013 i 2014, kiedy to gliwickie studio The Farm 51 (NecroVision, Deadfall Adventures) zapowiedziało swoją nową grę – strzelankę o fotorealistycznej grafice, uzyskanej dzięki technologii skanowania rzeczywistych obiektów i lokacji. Zapowiedzi towarzyszył entuzjastycznie przyjęty trailer, złożony zarówno ze scen aktorskich, jak i elementów grafiki komputerowej. Gra oryginalnie miała ukazać się w 2015 roku i przynieść ze sobą nową jakość w gatunku strzelanin.
Data premiery została jednak przesunięta, a w 2015 roku The Farm 51 ogłosiło, że wydawcą Get Even będzie firma Bandai Namco Entertainment Europe. Ujawnione rok później materiały pokazały, że element strzelankowy został nieco zmarginalizowany i gra, choć wciąż technicznie będąca FPS-em, ma więcej wspólnego z horrorami oraz grami przygodowymi.
Fabuła
W Get Even gracz wciela się w mężczyznę o nazwisku Cole Black – prywatnego detektywa i bezwzględnego najemnika. Pewnego dnia Black budzi się w starym, zdewastowanym szpitalu psychiatrycznym. Jego pamięć jest jak niezapisana karta – jedyne, co może sobie przypomnieć, to nieudana próba uratowania młodej dziewczyny, do której piersi przymocowano ładunek wybuchowy.
Aby odzyskać pamięć i zrozumieć tajemnice swojej przeszłości, Black musi wyruszyć w podróż w głąb własnego umysłu. Jest to możliwe dzięki urządzeniu przypominającemu hełm wirtualnej rzeczywistości, które może odczytać wspomnienia użytkownika i umożliwić mu przeżycie ich jeszcze raz. Instruowany przez swojego porywacza, tajemniczego Reda, nasz bohater zanurza się w przeszłość, starając się oddzielić prawdę od kłamstwa, a faktyczne wspomnienia od zwodniczych wizji. Black musi się spieszyć z rozwiązywaniem tajemnicy śmierci dziewczyny, zanim sam straci poczucie rzeczywistości i podzieli los innych więźniów Reda.
Mechanika
Wydana na platformę PC, PS4 i XONE gra Get Even często bywa kategoryzowana jako strzelanka, jednak wrzucenie jej do jednego worka z takimi seriami jak Battlefield czy Call of Duty byłoby błędem. Produkcja The Farm 51 ma o wiele więcej wspólnego z grami przygodowymi i horrorami, niż z popularnymi FPS-ami, w których lekką ręką eliminujemy całe kompanie przeciwników. Grając w Get Even nieraz napotkamy momenty, w których użycie broni jest nieodzowne, jednak o wiele większe znaczenie ma w tej produkcji odkrywanie tajemnic zagmatwanej, nieraz wręcz psychodelicznej fabuły, głównie poprzez uważną analizę dialogów oraz eksplorację interaktywnego otoczenia.
Podczas rozgrywki naszym najlepszym przyjacielem jest smartfon, będący o wiele więcej niż tylko nowoczesnym urządzeniem do komunikacji. Gadżet znajduje zastosowanie niemal na każdym kroku: nie tylko podpowiada nam, jakie elementy otoczenia warto przeskanować pod kątem poszlak, ale też np. bada pozostawione na przedmiocie ślady DNA i wyszukuje dane osobowe ich właściciela. Pozwala też znaleźć i zbadać poszlaki niezauważalne dla gołego oka: dzięki zintegrowanej lampie, oświetlającej otoczenie w ultrafiolecie, możemy podążyć śladami, których wcześniej kompletnie nie dało się dostrzec.
Wbrew pozorom, smartfon przydaje się nie tylko podczas detektywistycznych sekwencji gry, znajduje on też zastosowanie w tych momentach, które każą zaliczyć Get Even do kategorii first person shooter. Telefon jest integralną częścią specjalnej broni o nazwie CornerGun, na którą składa się również pistolet oraz wyginająca się na boki platforma, umożliwiająca ostrzeliwanie przeciwników zza węgła bez konieczności wystawiania się na ich kule. Podczas normalnego poruszania się smartfon pełni rolę minimapy, a po przycelowaniu – pozwala na obserwację otoczenia w podczerwieni i łatwą eliminację celów, nawet przy słabym oświetleniu. Zestaw militarnych zastosowań dopełnia tryb wykrywacza ludzi, nakładający pozycje przeciwników na małą mapkę.
Kwestie techniczne
Wydane na platformę PC, PS4 i XONE Get Even wykorzystuje silnik Unreal Engine 3 firmy Epic Games.
Podczas tworzenia oprawy wizualnej gry na ogromną skalę zastosowano technologię fotogrametrii, która polega na skanowaniu obiektów istniejących w rzeczywistości i dokładnym odtwarzaniu ich w przestrzeni wirtualnej. Technika ta rozwijana jest przez studio The Farm 51 we współpracy z niezależnymi ekspertami i placówkami naukowo-badawczymi w ramach projektu Reality 51, obejmującego także takie zagadnienia jak rzeczywistość wirtualna (VR) oraz rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality). Z praktycznym zastosowaniem fotogrametrii gracze mogli już spotkać się w takich tytułach jak Zaginięcie Ethana Cartera czy Star Wars: Battlefront.
W zakresie sfery audio, gra gliwickiego studia wykorzystuje technologię Auro-3D, zaprojektowaną z myślą o jak najlepszej immersyjności oprawy dźwiękowej.
Ostatnia modyfikacja 21 kwietnia 2017
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 7,2 / 10 na podstawie 307 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 9 / 10 na podstawie 570 głosów czytelników.
Get Even cena w dniu premiery: 94,90 PLN
Klasyfikacja PEGI Get Even
Get Even Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5-2500K 3.3GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870 lub lepsza
- 40 GB HDD
- Windows 7/8/10 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i7 3770 3.4 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon RX 480 lub lepsza
- 40 GB HDD
- Windows 7/8/10 64-bit