Galactic Civilizations IV PC
Czwarta odsłona popularnych gier strategicznych, opracowana przez studio Stardock. Wciel się w przywódcę kosmicznej cywilizacji i odkryj na nowo rozbudowany i udoskonalony świat Galactic Civilizations IV.
Galactic Civilizations IV Premiera PC
wczesny dostęp
10czerwca2021
26kwietnia2022
Steam
19października2023
producent: Stardock Corporation wydawca: Stardock Corporation Strona oficjalna
Polskie napisyAngielskie napisy i dialogi
Galactic Civilizations IV to kolejna odsłona nagradzanej serii sandboxowych strategii kosmicznych z podgatunku 4X. Za jej produkcję ponownie odpowiada amerykańskie studio Stardock. Pracę nad tytułem ogłoszono 6 lat po wydaniu GalCiv III, z wczesnym dostępem zaplanowanym na czerwiec 2021 roku. W odróżnieniu od wcześniejszych gier, ta część wprowadza wiele zmian i udoskonaleń, jednocześnie zachowując to co najlepsze z funkcji oferowanych przez jej poprzedniczki.
Fabuła
Akcja czwartej odsłony serii rozgrywa się w XXIV wieku. Ludzie odkryli szybszy od światła sposób podróżowania w kosmosie, który określili mianem Hyperdrive. Gracz wciela się w przywódcę kosmicznej cywilizacji, odkrywając nowe systemy gwiezdne, analizując potencjał sfery podprzestrzennej, a przy tym rywalizując z kosmitami o dominację w naszej galaktyce.
Mechanika
Galactic Civilizations IV to gra turowa, w której plansze zostały podzielone na heksy. Gracz rozpoczyna rozgrywkę, posiadając jedynie swoją rodzimą planetę. Jego celem jest badanie nowych technologii, eksplorowanie znanej galaktyki, kolonizowanie nowych światów z jednoczesnym dbaniem o utrzymanie zadowolenia swoich obywateli. Gra umożliwia również prowadzenie handlu, dyplomacji, intryg czy wojen z obcymi cywilizacjami.
Poprzednie gry z serii posiadały jedną mapę o różnych rozmiarach. Gracze, którzy lubili prowadzić rozgrywkę na dużych mapach, musieli radzić sobie z wadą, jaką było niezapełnienie części mapy (pojawiały się puste pola bez gwiazd i planet). W Galactic Civilization IV wprowadzono sektory gwiezdne. Większość z tych sektorów jest podobna do małych i dużych map z GalCiv III, reprezentujących część całej galaktyki, którą gracz starał się podbić. Czwarta edycja oferuje do zbadania od jednego do kilkudziesięciu takich sektorów.
Wczesna część rozgrywki wprowadza tradycyjną fazę eksploracji, jednak aby dostać się do innych sektorów gwiezdnych, można skorzystać jedynie ze strumieni podprzestrzennych, co znów wymaga odpowiedniej technologii. Gdy tylko zostanie ona zdobyta, gracz może wkroczyć w drugą fazę eksploracji i podboju.
W poprzednich częściach walki rozstrzygane były w jednej turze, niezależnie od tego, jakie było rozłożenie sił. W tym tytule jedna tura może jednak nie wystarczyć na całkowite zniszczenie floty. Umożliwia to graczom zarówno zmianę taktyki, jak też wycofanie się czy wezwanie posiłków. Podobnie inwazje – w zależności od populacji i obronności świata – nie muszą być rozstrzygane w jednej turze. Dzięki temu grający ma możliwość wykazania się przy planowaniu strategii, gdyż zakradnięcie się i podbicie stołecznego świata w sercu imperium wroga nie jest już opcją.
Wcześniej gracz musiał zarządzać każdą planetą z osobna, bez względu na to, jak marginalne miała znaczenie. Istniała możliwość przydzielenia gubernatora AI do planety, jednak nie zawsze było to rozwiązanie satysfakcjonujące. Twórcy tej części obmyślili jednak sposób na rozwiązanie tego problemu. Domyślnie planety nie są w ogóle zarządzane, dostarczają jedynie zasoby (technologie, minerały, żywność, inne) do najbliższego ważnego świata. Gracz może później zdecydować, czy chce przydzielić takiej kolonii gubernatora, który przekształci ją w kolejny świat. Gubernator niczym nie zarządza, za to zapewnia planecie serię bonusów. Jeżeli gracz posiada zbyt wiele kolonii, zasilających świat główny, gubernator może się też zbuntować.
Galaktyka posiada bogatą historię, którą grający może zgłębić w trakcie misji oraz eventów. Branie udziału w misjach zapewnia mu różne korzyści i wyzwania.
Serię Galactic Civilizations cechują także rozbudowane drzewka technologii. Gra oferuje możliwość wynajdywania nowych technologii, z których część okazuje się łatwiejsza do opanowania dla konkretnej rasy. Teraz, w określonym momencie wybór technologii ograniczony jest do 5 najlepszych (później liczba ta może wzrosnąć do 7). Wpływa to zwłaszcza na późniejszą fazę rozgrywki, w czasie której gracz musi dokonywać trudnych wyborów, gdyż każda z technologii posiada „ocenę innowacyjności”. Gracz może zresztą nacisnąć przycisk „inspire”, który wybierze dla niego nową grupę 5 technologii, jednak ich koszt wzrasta przy każdym kolejnym użyciu przycisku.
W grze pojawiają się zarówno cywilizacje rozwinięte, jak i prymitywne. Gracz ustawia poziom trudności przeciwników oraz ich zaawansowanie technologiczne. Populacja, zasilająca jego planetę, składa się z realnej liczby postaci (może ją zasiedlać np. pięciu obywateli). Oznacza to, że gdy gracz podbije kolejną planetę, może skończyć z obcymi postaciami w swoich światach. Każda z ras jest unikalna i posiada zarówno mocne, jak i słabe strony oraz zróżnicowany poziom ksenofobii (lęku przed innymi rasami).
Galactic Civilizations IV posiada czteroosiowy system wyborów moralnych: kolektywistyczny, autorytarny, indywidualistyczny oraz libertariański. Za podejmowane wybory gracz otrzymuje punkty, które pozwalają mu na odblokowywanie nowych ideologicznych atutów, zapewniających nowe cechy, bonusy, ale też kary.
Ta część wprowadza również koncept „kontroli”, który pozwala określić, jak wiele bezpośredniej władczy gracz posiada nad swoją cywilizacją. Kontrola działa jak kolejny zasób, wykorzystywany do podejmowania bezpośrednich decyzji na mapie.
Tryby gry
Poza trybem single player, Galactic Civilizations IV oferuje również tryb rozgrywki dla wielu graczy. Tym razem, w odróżnieniu od poprzedniej części, gra zapewnia lepsze wsparcie dla trybu kooperacji oraz scenariusze, które można rozegrać w mniej niż godzinę.
Kwestie techniczne
Galactic Civilizations IV posiada trójwymiarową oprawę graficzną, z dużą ilością detali oraz efektów specjalnych. Mapy w tej części są znacznie większe, również liczba światów składających się na typowe imperium, jest o wiele większa niż w GalCiv III.
Ostatnia modyfikacja 14 lutego 2024
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Galactic Civilizations IV cena w dniu premiery: 142,00 PLN
Wymagania wiekowe Galactic Civilizations IV: Odpowiednia dla każdego wieku.
Galactic Civilizations IV Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Quad Core
- 8 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 lub lepsza
- 14 GB HDD
- Windows 10 64-bit
- Zalecane:
- Quad Core
- 16 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650 lub lepsza
- 14 GB HDD
- Windows 10 64-bit