28. FPS
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 28. Najpopularniejsze gry o tematyce FPS.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Bravo Team
Akcji 6 marca 2018
Opracowana przez studio Supermassive Games strzelanina FPS, powstała z myślą o goglach rzeczywistości wirtualnej PlayStation VR. Fabuła Bravo Team osadzona została w fikcyjnym państwie na terenie Europy Wschodniej. Gracz wciela się zaś w członka tytułowego oddziału wojskowego, którego misją jest eskorta prezydenta. Kiedy sprawy wymykają się spod kontroli, a głowa państwa pada ofiarą zamachu, zadaniem bohatera i jego towarzysza jest uratowanie kraju przed groźbą rozpadu.

Doom VFR
Akcji 1 grudnia 2017
Strzelanina FPP, opracowana przez studio id Software z myślą o goglach rzeczywistości wirtualnej. Gracz trafia na teren opanowanej przez demony placówki UAC, wcielając się w ostatniego szczęśliwca, któremu udało się przetrwać atak. Po śmierci świadomość protagonisty trafiła do komputerowej matrycy, co pozwala mu na przejmowanie kontroli nad dostępnymi na miejscu robotami. Zadaniem, jakie musi wykonać, jest unicestwienie wszystkich piekielnych istot i zapobiegnięcie nadciągającej katastrofie.

Battlefield 1: Niespokojne wody
Akcji 25 grudnia 2017
Trzeci dodatek DLC wchodzący w skład przepustki sezonowej do pierwszowojennej strzelaniny Battlefield 1 studia EA DICE. Główną nowością rozszerzenia zatytułowanego Niespokojne Wody są cztery zupełnie nowe mapy: Cape Helles, Achi Baba, Heligoland Bight oraz Zeebrugge (z których dwie oddane zostały w ręce graczy w dniu premiery, a dwie dopiero po kilku tygodniach).

Battlefield 1: Apokalipsa
Akcji 6 marca 2018
Ostatnie duże rozszerzenie do gry Battlefield 1, opracowane przez studio DICE. Dodatek pozwala graczom wziąć udział w najbardziej krwawych bitwach I wojny światowej. Battlefield 1: Apokalipsa wprowadza pięć nowych map, bonusowe pojazdy, uzbrojenie i gadżety, a także świeży tryb rozgrywki, czyli Powietrzny szturm.

Mothergunship
Akcji 17 lipca 2018
Roguelike'owy FPS, w którym gracz musi wykazać się nie lada zręcznością i szybkim palcem na spuście, walcząc i unikając nawałnicy kul na kolejnych statkach wrogiej armady. Losowo generowane poziomy zapewniają coraz to nowe wyzwania, a unikalny system tworzenia broni pozwala na zbudowanie prawdziwych metalowych awatarów zniszczenia, jak dziesięciolufowe rakietnice czy zespawane ze sobą miniguny.

Ravenfield
Akcji 18 maja 2017
Strzelanka FPS o drużynowej rozgrywce, choć przeznaczona wyłącznie dla pojedynczego gracza. W Ravenfield wcielamy się w szeregowego żołnierza armii czerwonych lub niebieskich i walczymy na ogromnych polach bitew, gdzie ściera się piechota, czołgi, śmigłowce, samoloty i statki. Bawić się możemy według różnych zasad. Tryb Kampanii pozwala nam podbijać kolejne mapy na drodze do centrum dowodzenia wroga, tryb Instant Action umożliwia zaś błyskawiczne znalezienie się w ogniu bitwy.

Goat of Duty
Akcji 16 stycznia 2020
Wartki shooter z kozami w roli głównej, stawiający na rozgrywkę w starym stylu a la Quake III: Arena. Goat of Duty przeznaczone jest głównie do zabawy wieloosobowej, z możliwością gry w kilku trybach, w tym klasycznym deathmatchu.

Void Bastards
Akcji 29 maja 2019
Kosmiczna hybryda FPS-a i strategii. W Void Bastards dowodzimy bandą więźniów, która musi przedrzeć się przez mgławicę pełną wraków statków. Gracz podejmuje decyzje dotyczące załogi, kierunku podróży i gospodarowania surowcami, a sama eksploracja odbywa się na modłę strzelanek.

Chains of Fury
Akcji 16 września 2024
Strzelanka pierwszoosobowa, która nawiązuje do klasyki gatunku, ale równocześnie stara się wzbogacać starą formułę o nowe rozwiązania. Za stworzenie tej produkcji odpowiada polskie studio Cobble Games.

TimeSplitters 2
Akcji 9 października 2002
Timesplitters 2 jest kontynuacją dość oryginalnej strzelaniny, w której podróżujemy w czasie. Zachowując specyficzny klimat pierwszej części, dodano elementy, które uczyniły grę znacznie bardziej wciągającą.

Chasm: the Rift
Akcji 2 lipca 1997
Chasm: The Rift to jeden z wielu klonów zapisanego już w historii gier FPS Quake’a, wprowadzający kilka ciekawych elementów do utartych przez prekursora standardów. Jako żołnierz wezwany na pomoc ludzkości, stawisz czoła wielu oponentom w kilku miejscach na ziemskim globie.

Unreal: Return to Na Pali
Akcji 15 lipca 1999
Oficjalny dodatek do wydanej w 1998 roku przebojowej strzelaniny FPS Unreal firmy Epic Games. Rozszerzenie zatytułowane Return to Na Pali zawiera siedemnaście nowych misji, w których powracamy na tytułową planetę, aby odnaleźć załogę innego statku kosmicznego, jaki rozbił się gdzieś na jej powierzchni. Jeżeli nasz protagonista – były więzień nr 849 – poradzi sobie z wypełnieniem zadania, zostanie uwolniony i oczyszczony z wszelkich zarzutów.

Line of Sight: Vietnam
Akcji 4 marca 2003
Line of Sight: Vietnam to wyprodukowana przez studio nFusion Interactive pierwszoosobowa strzelanina, której akcja osadzona została w realiach wojny wietnamskiej. Gracz wciela się w snajpera elitarnej jednostki komandosów, który oddelegowany zostaje do wykonania szeregu niebezpiecznych misji. Twórcy gry zadbali o m.in. o szczegółową grafikę 3D oraz tryb zabawy wieloosobowej.

Ultimate Quake
Akcji 10 listopada 2001
Wydany przez koncern Activision specjalny pakiet gier, obejmujący trzy pierwsze części kultowego cyklu strzelanin FPS Quake autorstwa studia id Software. W skład zestawu o nazwie Ultimate Quake weszły wydane w latach 1996-97 gry Quake oraz Quake II, które ustanowiły nowe standardy w swoim gatunku, zarówno pod względem oprawy graficznej, jak i niezwykle rozbudowanych trybów rozgrywki wieloosobowej.

ArmA II: Operation Arrowhead
Akcji 29 czerwca 2010
Samodzielny dodatek do świetnego symulatora żołnierza. Akcja dzieje się trzy lata po zakończeniu starcia na Czarnorusi i przenosi gracza do fikcyjnego Takistanu. Zadanie jest proste – pokonać lokalnego przywódcę, który dysponuje pokaźną armią. Gra została wzbogacona o pare nowych broni i gadżetów, w tym bezzałogowy helikopter zwiadowczy AH-6X. Autorzy rozbudowali też opcje edytora.

Fallout 3: Broken Steel
RPG 5 maja 2009
Trzecie rozszerzenie do słynnej gry o tematyce postapokaliptycznej – Fallout 3, wyprodukowane przez Bethesda Softworks. Akcja nawiązuje do głównego wątku z podstawowej wersji gry i opowiada o losach Bractwa Stali toczącego wojnę z bezwzględną Enklawą. Najważniejszymi dodatkami są nie tylko nowe tereny, postacie i przedmioty, ale przede wszystkim możliwość kontynuacji gry po jej zakończeniu w pierwotnej wersji, a także rozwijanie postaci do 30 poziomu doświadczenia.

Time Crisis 4
Zręcznościowe 20 listopada 2007
Time Crisis 4 to kolejna strzelanina z serii, zapoczątkowanej w roku 1997 i wywodzącej się z automatów coin-op. W niniejszej grze, podobnie jak w jej poprzedniczkach, używa się specjalnego pistoletu Guncon. Pozwala on nie tylko na strzelanie do konkretnych celów, gdyż dzięki dwóm gałkom analogowym umożliwia m.in. zmianę ustawienia kamery oraz wybór trybu prowadzenia ognia.

MAG
Akcji 26 stycznia 2010
Sieciowa strzelanka, której podstawową cechą są zakrojone na ogromną skalę bitwy z udziałem zarówno piechoty, jak i pojazdów. Może w nich brać udział ponad 200 graczy jednocześnie. Każdy z uczestników zabawy dysponuje własnymi statystykami oraz wynikami, mogąc także rozwijać swoją postać na kilka sposobów, zyskując tym samym dostęp do nowych elementów.

Battalion 1944
Akcji 23 maja 2019
Osadzona w realiach II wojny światowej pierwszoosobowa strzelanina, koncentrująca się w całości na dynamicznej rozgrywce multiplayer. Gra przenosi nas do tytułowego roku 1944. Zabawa toczy się na mapach wzorowanych na autentycznych miejscach potyczek, takich jak uliczki miasta Carentan czy lasy niedaleko Bastogne.

RAID: World War II
Akcji 26 września 2017
Strzelanina FPP, opracowana przez niezależne chorwackie studio Lion Game Lion, której wydaniem zajęła się szwedzka firma Starbreeze Studios. Produkcja została oparta na kooperacyjnej zabawie – gracze formują czteroosobowe drużyny i biorą udział w najważniejszych wydarzeniach z okresu II wojny światowej. Kluczem do sukcesu w RAID: World War II jest koordynacja działań i ścisła współpraca pomiędzy poszczególnymi członkami oddziału.

Zombi
Akcji 18 sierpnia 2015
Stworzona przez australijskie studio Straight Right na zlecenie koncernu Ubisoft, next-genowa konwersja gry ZombiU, która zadebiutowała pod koniec 2012 roku na konsolach Nintendo WiiU. Akcja gry toczy się w wirtualnej wersji Londynu, w której odtworzono wszystkie charakterystyczne elementy miasta. Jego mieszkańcy przemienili się w krwiożercze zombie, które przemierzają ulice w poszukiwaniu pożywienia.

Counter-Strike Nexon: Zombies
Akcji 7 października 2014
Darmowa gra sieciowa, stworzona na licencji kultowej strzelaniny firmy Valve przez specjalizującą się w grach MMO korporację Nexon. Rozwija on pomysły zapoczątkowane w drugiej odsłonie przeznaczonej na rynek azjatycki CounterStrike Online, wprowadzając do rozgrywki cieszące się niesłabnącą popularnością wśród graczy zombiaki. W grze Koreańczyków są one szybkim i szalenie niebezpiecznym rodzajem przeciwników, co przekłada się na dynamiczną akcję, typową dla kolejnych odsłon cyklu.

PayDay: The Heist
Akcji 18 października 2011
Ukierunkowana na zabawę w trybie kooperacji pierwszoosobowa strzelanina, opracowana przez debiutujące studio Overkill Software. W grze wcielamy się w rasowych przestępców, których zadaniem jest realizacja różnego rodzaju skoków i napadów, takich jak rabunek banku czy próba odbicia więźnia z policyjnego transportu. W trakcie akcji musimy obezwładnić ochronę, zapanować nad zakładnikami, stać na czatach i dezaktywować różne typy zabezpieczeń.

Operation Body Count
Akcji 11 września 1994
Operation Body Count była drugą – po Corridor 7 – próbą wejścia firmy Capstone na rynek pierwszoosobowych strzelanin. I choć próbę tę również należy zaliczyć do nieudanych, tytuł ten zaoferował nowatorskie rozwiązania, których próżno było szukać w konkurencyjnych produktach, nawet w królującej wówczas serii Doom.