Combat Mission: Shock Force PC
Kontynuacja znanej serii gier strategicznych, rozgrywanych w trójwymiarowym środowisku w systemie WEGO, do tej pory koncentrujących się na okresie drugiej Wojny Światowej.
Combat Mission: Shock Force Premiera PC
27lipca2007
pudełko PL
24sierpnia2007
producent: Battlefront.com wydawca: Paradox Interactive wydawca PL: Cenega S.A. Strona oficjalna
Polskie napisyAngielskie napisy i dialogi
Combat Mission: Shock Force to kontynuacja znanej serii gier strategicznych, rozgrywanych w trójwymiarowym środowisku w systemie WEGO (czas rzeczywisty z wymuszoną pauzą), do tej pory koncentrujących się na okresie drugiej Wojny Światowej. Tym razem programiści ze studia Battlefront zdecydowali się zerwać z tradycją i przenieśli akcję w czasy teraźniejsze. Dokładnie do roku 2008 na tereny Syrii.
Na tym nie koniec zmian. Autorzy opracowali nowy silnik CMx2, który umożliwił realizację wielu pomysłów wcześniej niewykonalnych. Udało się zachować to co najlepsze w poprzednich tytułach serii (filozofię, dbałość o szczegóły, realizm) oraz dodać nowe elementy niemożliwe do realizacji osiem lat temu (na przykład w zakresie grafiki: wysoka jakość detali, dynamiczne oświetlenie, dym, kurz, dokładna animacja postaci).
Najważniejsza zmiana wprowadzona w CMSF to relatywne dostrzeganie jednostek (relative spotting), zamiast absolutnego spostrzegania (które fani Combat Mission swego czasu ochrzcili Borg-spottingiem), charakterystycznego dla poprzednich części serii, a także zdecydowanej większości innych gier uzurpujących sobie prawo do miana "strategicznych". Nie wnikając w szczegóły relatywne spostrzeganie polega na tym, że gracz, po zaznaczeniu jednostki, widzi tylko to, co może spostrzegać ta jednostka, np. tylko tego wroga, którego ona może widzieć. Znaczącą nowością - powiązaną w dużym stopniu z relatywnym spostrzeganiem - jest także system łączności C2 (command & control - dowodzenie i kontrola). Informacja o wykrytym nieprzyjacielu nie jest natychmiast przekazywana do pozostałych jednostek sojuszniczych ale jest powoli transmitowana do nich kanałami dowodzenia i kontroli, dostępnymi dla twoich żołnierzy (sygnałami ręcznymi, krzykiem, radiem,itp.).
W trakcie rozgrywki dowodzimy Stryker Brigade Combat Team (czyli piechota zmechanizowana, której podstawowym pojazdem bojowym jest rodzina kołowych bojowych wozów piechoty Stryker). Jest to nowoczesna jednostka amerykańskiej armii, dysponująca całkiem dużą siłą uderzenia, ale wciąż potrzebująca wsparcia w większych akcjach. Dlatego też w niektórych scenariuszach pod nasze rozkazy trafiają jednostki Heavy Brigade Combat Teams (pododdziały czołgów Abrams i piechoty zmechanizowanej na gąsienicowych bwp M2 Bradley), a czasami nawet dostajemy wsparcie lotnictwa i artylerii.
Kolejna ze znaczących zmian dotyczy sposobu prezentacji oddziałów. Mamy teraz do czynienia ze skalą 1:1, co oznacza, że jeśli w oddziale mamy np. dziewięciu żołnierzy to każdy z nich jest modelowany indywidualnie.
Ostatnią zmianą jest dodanie śladowo/szczątkowo dynamicznej kampanii, składającej się z szeregu scenariuszy, nakładających na gracza obowiązek realizacji określonych celów. Ci, których nie bawi uczestniczenie w kampanii, mogą skorzystać z pojedynczych scenariuszy lub opcji Qiuck Battle, która została niestety pozbawiona możliwości dokonywania "zakupów" jednostek przed bitwą i generatora losowych map.
Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna
Nośnik: 1 DVD
Ocena użytkowników: 7,5 / 10 na podstawie 172 głosów czytelników.
Combat Mission: Shock Force cena w dniu premiery: 99,90 PLN
Klasyfikacja PEGI Combat Mission: Shock Force
Combat Mission: Shock Force Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium 4 2 GHz
- 512 MB RAM
- karta grafiki 128 MB (GeForce 4 Ti4200 lub lepsza)
- 1 GB HDD
- Windows XP