Close Combat: Cross of Iron PC
Close Combat: Cross of Iron to szósta już odsłona jednej najbardziej realistycznych, taktycznych strategii czasu rzeczywistego jakie powstały.
Close Combat: Cross of Iron Premiera PC
13lutego2007
producent: CSO Simtek wydawca: Matrix Games/Slitherine Strona oficjalna
Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne do Close Combat: Cross of Iron
Panzer Elite
Close Combat V: Invasion Normandy
Combat Mission: Beyond Overlord
Close Combat: Cross of Iron to szósta już odsłona jednej najbardziej realistycznych, taktycznych strategii czasu rzeczywistego jakie powstały. Wykorzystuje ona motywy frontu wschodniego, będąc ideowym kontynuatorem trzeciej części serii, pt. Close Combat III: The Russian Front. Odnajdujemy tutaj jednak znaczną ilość nowych, świeżych rozwiązań oraz potężnie rozbudowane wsparcie dla rozgrywki sieciowej. Jest to jednocześnie pierwsza część serii, która została wydana przez firmę Matrix Games, specjalizującą się w złożonych i realistycznych strategiach wojennych.
Rozgrywkę rozpoczynamy opowiadając się po jednej z dwóch walczących na froncie wschodnim stron: Nazistów lub Sowietów. Do naszej dyspozycji oddano wszystkie klasyczne bitwy, operacje i kampanie, które pierwotnie występowały w trzeciej części Close Combat – możemy więc ponownie stoczyć opublikowane wcześniej bitwy, tym razem korzystając z nieco zmodernizowanego silnika gry, wyposażonego w ulepszoną szatę graficzną, lepiej dopracowane udźwiękowienie (wykorzystujące sample z bardziej zaawansowanej pod tym względem czwartej części Close Combat – Battle of the Bulge) oraz pełne wsparcie dla systemu Windows XP, technologii DirectX i nowoczesnych procesorów kompatybilnych z Pentium 4. Poprawiono także realizm oraz zgodność historyczną programu, eliminując kilka mniej lub bardziej irytujących potknięć pierwowzoru. Ponadto, Cross of Iron zawiera w sumie 26 niepublikowanych wcześniej scenariuszy oraz 6 zmodyfikowanych bitew z oryginału – ta mieszanka składa się na zestaw dwunastu całkowicie nowych operacji, odwzorowujących dwanaście miesięcy bitew frontu wschodniego. Boje toczymy więc zarówno w suchym i ciepłym lecie, jak i strasznie mroźnej, śnieżnej zimie. Warto również zwrócić uwagę na dodatkową Wielką Kampanię, nazwaną przez twórców Fuger's Eastern Fury – ma ona miejsce w latach 1943-1944 i z pewnością jest łakomym kąskiem dla weteranów serii Close Combat.
Do najistotniejszych nowości należy zaliczyć bardzo szeroką obsługę trybów rozgrywki online. Standardowym wyposażeniem Cross of Iron jest opcja Battle HQ, pełniąca rolę internetowego lobby dla trybu multiplayer. Pozwala na szybkie znalezienie partnera do gry head-to-head wedle naszych upodobań oraz poprawia komunikację między klientami. Ten bezpośredni tryb gry wieloosobowej został dodatkowo wyposażony w narzędzie Skin Library Utilities, pozwalające na wprowadzenie daleko idących modyfikacji w zakresie wyglądu map, menusów czy jednostek. Jest to doskonała opcja dla wszelkiego rodzaju klanów, które chciałyby wyróżnić się nieco z tłumu.
Najciekawszym dodatkiem jest jednak aplikacja o nazwie Massive Multiplayer Close Combat III. Wprowadza on globalną, strategiczną mapę specjalnej sieciowej kampanii, która pozwala na symultaniczne rozgrywanie bitew w czasie rzeczywistym praktycznie nieograniczonej liczbie graczy jednocześnie. Za organizację i zarządzanie tym trybem rozgrywki odpowiedzialny jest specjalny serwer, który operuje bez przerwy, na bieżąco rejestrując posunięcia graczy i przenosząc wyniki poszczególnych bitew na skalę globalną konfliktu.
We wspieraniu społeczności fanów Close Combat autorzy Cross of Iron poszli jeszcze dalej. Seria wreszcie otrzymała oprogramowanie sterujące instalacją oraz obsługą różnego rodzaju nieoficjalnych modów. Wbudowany program Close Combat Mod Swap pozwala na proste i intuicyjne dodawanie oraz usuwanie wszelkich przeróbek bez obaw o naruszenie podstawowych plików podstawowej wersji gry. Poprawiono również działanie wbudowanego edytora scenariuszy – jest on teraz znacznie bardziej stabilny. Wreszcie, przeprojektowano wiele algorytmów sztucznej inteligencji, która potrafi teraz lepiej reagować na wydarzenia z placu boju oraz znacznie więcej uwagi poświęca kontroli morale podwładnych.
Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna Liczba graczy: 1 - 2
Nośnik: 1 CD
Ocena użytkowników: 5,3 / 10 na podstawie 77 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Close Combat: Cross of Iron: Odpowiednia dla każdego wieku.
Close Combat: Cross of Iron Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium II 300 MHz
- 64 MB RAM
- karta grafiki 8 MB