Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Close Combat: Cross of Iron (PC)
OkładkaClose Combat: Cross of Iron (PC)

Close Combat: Cross of Iron PC

Close Combat: Cross of Iron to szósta już odsłona jednej najbardziej realistycznych, taktycznych strategii czasu rzeczywistego jakie powstały.

Strategiczne | II wojna światowa | RTS | multiplayer | singleplayer | internet | LAN

Close Combat: Cross of Iron Premiera PC

13lutego2007

producent: CSO Simtek wydawca: Matrix Games/Slitherine Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Close Combat: Cross of Iron to szósta już odsłona jednej najbardziej realistycznych, taktycznych strategii czasu rzeczywistego jakie powstały. Wykorzystuje ona motywy frontu wschodniego, będąc ideowym kontynuatorem trzeciej części serii, pt. Close Combat III: The Russian Front. Odnajdujemy tutaj jednak znaczną ilość nowych, świeżych rozwiązań oraz potężnie rozbudowane wsparcie dla rozgrywki sieciowej. Jest to jednocześnie pierwsza część serii, która została wydana przez firmę Matrix Games, specjalizującą się w złożonych i realistycznych strategiach wojennych.

Rozgrywkę rozpoczynamy opowiadając się po jednej z dwóch walczących na froncie wschodnim stron: Nazistów lub Sowietów. Do naszej dyspozycji oddano wszystkie klasyczne bitwy, operacje i kampanie, które pierwotnie występowały w trzeciej części Close Combat – możemy więc ponownie stoczyć opublikowane wcześniej bitwy, tym razem korzystając z nieco zmodernizowanego silnika gry, wyposażonego w ulepszoną szatę graficzną, lepiej dopracowane udźwiękowienie (wykorzystujące sample z bardziej zaawansowanej pod tym względem czwartej części Close CombatBattle of the Bulge) oraz pełne wsparcie dla systemu Windows XP, technologii DirectX i nowoczesnych procesorów kompatybilnych z Pentium 4. Poprawiono także realizm oraz zgodność historyczną programu, eliminując kilka mniej lub bardziej irytujących potknięć pierwowzoru. Ponadto, Cross of Iron zawiera w sumie 26 niepublikowanych wcześniej scenariuszy oraz 6 zmodyfikowanych bitew z oryginału – ta mieszanka składa się na zestaw dwunastu całkowicie nowych operacji, odwzorowujących dwanaście miesięcy bitew frontu wschodniego. Boje toczymy więc zarówno w suchym i ciepłym lecie, jak i strasznie mroźnej, śnieżnej zimie. Warto również zwrócić uwagę na dodatkową Wielką Kampanię, nazwaną przez twórców Fuger's Eastern Fury – ma ona miejsce w latach 1943-1944 i z pewnością jest łakomym kąskiem dla weteranów serii Close Combat.

Do najistotniejszych nowości należy zaliczyć bardzo szeroką obsługę trybów rozgrywki online. Standardowym wyposażeniem Cross of Iron jest opcja Battle HQ, pełniąca rolę internetowego lobby dla trybu multiplayer. Pozwala na szybkie znalezienie partnera do gry head-to-head wedle naszych upodobań oraz poprawia komunikację między klientami. Ten bezpośredni tryb gry wieloosobowej został dodatkowo wyposażony w narzędzie Skin Library Utilities, pozwalające na wprowadzenie daleko idących modyfikacji w zakresie wyglądu map, menusów czy jednostek. Jest to doskonała opcja dla wszelkiego rodzaju klanów, które chciałyby wyróżnić się nieco z tłumu.

Najciekawszym dodatkiem jest jednak aplikacja o nazwie Massive Multiplayer Close Combat III. Wprowadza on globalną, strategiczną mapę specjalnej sieciowej kampanii, która pozwala na symultaniczne rozgrywanie bitew w czasie rzeczywistym praktycznie nieograniczonej liczbie graczy jednocześnie. Za organizację i zarządzanie tym trybem rozgrywki odpowiedzialny jest specjalny serwer, który operuje bez przerwy, na bieżąco rejestrując posunięcia graczy i przenosząc wyniki poszczególnych bitew na skalę globalną konfliktu.

We wspieraniu społeczności fanów Close Combat autorzy Cross of Iron poszli jeszcze dalej. Seria wreszcie otrzymała oprogramowanie sterujące instalacją oraz obsługą różnego rodzaju nieoficjalnych modów. Wbudowany program Close Combat Mod Swap pozwala na proste i intuicyjne dodawanie oraz usuwanie wszelkich przeróbek bez obaw o naruszenie podstawowych plików podstawowej wersji gry. Poprawiono również działanie wbudowanego edytora scenariuszy – jest on teraz znacznie bardziej stabilny. Wreszcie, przeprojektowano wiele algorytmów sztucznej inteligencji, która potrafi teraz lepiej reagować na wydarzenia z placu boju oraz znacznie więcej uwagi poświęca kontroli morale podwładnych.

Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna   Liczba graczy: 1 - 2  

Nośnik: 1 CD

Ocena użytkowników: 5,3 / 10 na podstawie 77 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Close Combat: Cross of Iron: Odpowiednia dla każdego wieku.

Close Combat: Cross of Iron Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Pentium II 300 MHz
  • 64 MB RAM
  • karta grafiki 8 MB