Black Book
Black Book to gra łącząca gatunek RPG z elementami karcianek i przygodówek, osadzona w XIX-wiecznej Rosji i czerpiąca garściami ze słowiańskiego folkloru - głównie z historii opowiadających o spotkaniach z duchami. Za jej stworzenie odpowiada rosyjskie studio Morteshka.
producent: Morteshka wydawca: HypeTrain Digital Strona oficjalna
Black Book jest grą RPG z elementami przygodówki i karcianki. Tytuł bazuje na rosyjskich baśniach ludowych. Za jego stworzenie odpowiada niezależne studio Morteshka (autorzy udanej narracyjnej produkcji przygodowej The Mooseman z 2017 roku). Wydawcą jest firma HypeTrain Digital.
Fabuła
Główną bohaterką gry jest Wasilisa - młoda dziewczyna, której przeznaczeniem było zostać wiedźmą, ta wolała jednak iść za głosem serca i związać się z mężczyzną. Niestety, narzeczony pewnego dnia umiera w bardzo tajemniczych okolicznościach. Kobieta postanawia odnaleźć tytułową Czarną Księgę, potężny demoniczny artefakt, który według legendy potrafi spełnić każde życzenie – pod warunkiem, że posiadacz odnajdzie siedem pieczęci.
Akcja Black Book rozgrywa się w alternatywnej, fantastycznej wersji XIX-wiecznej Rosji - w mieście Perm, na północ od Czedrynia (projekty lokacji są oparte na mapach z tamtego okresu historycznego, pochodzących z Muzeum Historycznego Perm).
Walka
Black Book stanowi hybrydę trzech gatunków: przygodówki, gry RPG oraz karcianki (mowa głównie o tworzeniu własnej talii). Akcję najczęściej obserwujemy zza pleców bohaterki (tzw. widok TPP), choć perspektywa czasem się zmienia. Zabawa polega na eksplorowaniu lokacji, wykonywaniu zadań pobocznych (są oparte na różnego rodzaju podaniach ludowych - ich podsumowanie znajdziemy w encyklopedii wewnątrz gry), rozwiązywaniu zagadek i stopniowym odkrywaniu głównego wątku fabularnego. W przerwach możemy oddac się minigrze zwanej Durak.
Od czasu do czasu zmuszeni jesteśmy walczyć, przy czym system odpowiedzialny za starcia zrealizowano w modelu turowym (mechanika ta przypomina nieco rozwiązania znane z klasycznych tytułów jRPG). Gracz rzuca klątwy i wzywa na pomoc złe duchy, przy czym selekcja dostępnych zdolności magicznych jest uzależniona od tego, jakie karty udało nam się zdobyć w czasie swoich wędrówek. Warto odnotować, że w produkcji zastosowano ciekawą mechanikę - demony wezwane przez główną bohaterkę stanowią potężny atut w walce, ale równocześnie mogą zwrócić się przeciwko niej, jeśli nie będą miały nic innego do roboty. Konieczne jest rozważne podejmowanie decyzji - nim wezwiemy bestię powinniśmy wiedzieć, że faktycznie będzie nam potrzebna na polu bitwy. Zioła lecznicze mogą być wykorzystywane zarówno w trakcie walki, jak i poza nią.
Black Book posiada cztery różne poziomy trudności. Najniższy z nich to Uczeń (Apprentice), zaprojektowany dla osób, chcących zanurzyć się w świecie gry, nie martwiąc się o zbyt trudne bitwy. Kolejny level to Znatka – normalny poziom trudności, odpowiedni dla graczy, przechodzących grę po raz pierwszy. Koldunya rekomendowana jest dla osób, mających już doświadczenie w grach karcianych. Wrogowie zadają tu nieco więcej obrażeń, posiadają również więcej punktów życia, my za to zyskujemy więcej pieniędzy. Ostatnim poziomem trudności jest Koszmar (Nightmare), w którym prym wiodą złe moce. Wrogowie zadają tu o połowę więcej obrażeń, posiadają też 50% więcej HP, my natomiast zyskujemy 20% więcej pieniędzy. W Duraku (grze karcianej) diabły posiadają umiejętność cheatowania i pozyskiwania dodatkowego czasu. Istnieje również 10% szans, że pozytywne statusy utrzymają się na przeciwnikach jeszcze po upłynięciu czasu ich działania.
Towarzysze
W grze pojawiają się również towarzysze. Każdy z nich związany jest ze swoim unikalnym questem oraz serią dialogów, możliwych do przeprowadzenia w naszej izbie pełniącej rolę huba. Aby kompan przyjął funkcję gościa i zaproponował nam wykonanie swojej misji, musimy najpierw porozmawiać z nim określoną liczbę razy. Do nas należy decyzja, czy przyjmiemy daną ofertę, czy też ją odrzucimy. Jeżeli dwa razy odmówimy wykonania questa, nasz towarzysz wypełni go sam, pozostanie z nami lub odejdzie – wszystko zależy od jego temperamentu. Jako że questy mogą być rozgrywane niezależne od naszych postępów w głównym wątku fabularnym, twórcy stworzyli na ich potrzeby „bitwy logiczne”, różniące się znacznie od walk przeprowadzanych w standardowej grze.
Gra posiada cztery możliwe zakończenia: dobre (Good), przeciętne ( Average), warunkowo złe (Conditionally Bad) oraz najgorsze (The Worst). To, który z endingów otrzymamy, zależy od liczby popełnionych w ciągu całej rozgrywki grzechów.
W Black Book możemy grać wyłącznie samotnie. Podstawą rozgrywki jest kampania fabularna.
Ciekawostki
Inspiracją dla warstwy fabularnej i atmosfery był słowiański folklor, a konkretniej tzw. bailiczki – historie opowiadające o rzekomych spotkaniach z duchami. Rolę konsultanta pełnił Konstantin Shumov – etnograf i ekspert zajmujący się tą tematyką.
Twórcy wprowadzili możliwość rozegrania Duraka bezpośrednio z menu głównego po ukończeniu Black Book. Podczas tej gry karcianej warto pamiętać, że wrogowie będą nas czasem oszukiwać, zmieniając swoje normalne karty w atuty.
Black Book prezentuje całkiem ciekawą, trójwymiarową oprawę graficzną. Pod względem stylistyki produkcja przypomina film animowany - mamy tu do czynienia z pewnym uproszczeniem w zakresie wyglądu postaci czy lokacji (twórcy nie silili się na realizm), ale dzięki takiej stylizacji grze z pewnością nie można odmówić klimatu. Ten ostatni jest budowany także dzięki umiejętnemu wykorzystaniu barw - są raczej chłodne, niezbyt jaskrawe i dobrze współgrają z mroczną atmosferą.
Ostatnia modyfikacja 21 kwietnia 2023
Tryb gry: single player
Oczekiwania czytelników: 4 / 10 na podstawie 10 głosów czytelników.
Black Book cena w dniu premiery: 89,99 PLN
Wymagania wiekowe Black Book: Odpowiednia dla każdego wieku.
Black Book Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3 3.0 GHz
- 4 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 / 3 GB Radeon R9 280X lub lepsza
- 5 GB HDD
- Windows 7/8/10