Ascendancy
Strategia turowa typu 4X, w której gracze stają na czele jednej z dwudziestu jeden inteligentnych ras i prowadzą ją do zwycięstwa, stopniowo przejmując kontrolę nad gromadą gwiazd.
producent: The Logic Factory wydawca: Virgin Interactive Entertainment
Ascendancy to strategia turowa typu 4X stworzona przez studio The Logic Factory. Tytuł zadebiutował na komputerach osobistych w 1995 roku, a po szesnastu latach doczekał się portu opracowanego z myślą o urządzeniach mobilnych.
Fabuła
Historia opowiedziana w Ascendancy odgrywa rolę drugoplanową, stanowiąc jedynie pretekst do rozpoczęcia zabawy. Akcja tej produkcji toczy się w uniwersum science fiction, gdzie loty międzygwiezdne są elementem codzienności. Gracze stają na czele jednej z dwudziestu jeden inteligentnych ras, którą prowadzą do dominacji nad innymi gatunkami zamieszkującymi daną gromadę gwiazd.
Mechanika
Zaczynając rozgrywkę w wydanym na platformie PC i iOS Ascendancy, dokonujemy wyboru rasy – każda z nich posiada indywidualną umiejętność specjalną, dającą jej potencjalną przewagę nad pozostałymi. Ponadto musimy podjąć decyzję dotyczącą zagęszczenia gwiazd w gromadzie (co przekłada się na liczbę układów planetarnych nadających się do skolonizowania), liczby przeciwników oraz atmosfery politycznej (oponenci mogą być nastawieni pokojowo, neutralnie lub być naszymi zaciekłymi wrogami).
Zgodnie z zasadami gatunku, nasze nadrzędne cele to sztandarowe: eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja. W początkowej fazie zmagań dysponujemy pojedynczą kolonią, ale w miarę postępów otrzymujemy dostęp do technologii pozwalającej na konstruowanie statków kosmicznych i opuszczenie macierzystej planety z wykorzystaniem tak zwanych „gwiezdnych ścieżek” (ang. star lanes). Załogi poszczególnych okrętów mogą osiadać na niezamieszkanych planetach lub podporządkować sobie mieszkańców innych globów, tocząc bitwy na powierzchni lub w przestrzeni kosmicznej.
W trakcie rozgrywki należy zwracać uwagę na trzy parametry odzwierciedlające funkcjonowanie naszych kolonii. Pierwszym z nich są prace badawcze, które pozwalają na opracowywanie nowych technologii; drugi to przemysł, który determinuje szybkość, z jaką poszczególne kolonie mogą realizować postawione przed nimi cele; ostatni, czyli dobrobyt, odzwierciedla przyrost naturalny na konkretnej planecie. Wartość tych współczynników zwiększamy, wznosząc określone budowle. Poszczególne budynki można stawiać tylko w wybranych miejscach – podczas gdy białe pola umożliwiają tworzenie w ich obrębie struktury dowolnego rodzaju, zielone pozwalają na wznoszenie budynków odpowiadających za dobrobyt, czerwone – za przemysł, z kolei na niebieskich wznosimy konstrukcje zwiększające nasze możliwości badawcze. Dodatkowe pola znajdują się też na orbitach planet – to właśnie na nich tworzymy na przykład statki kosmiczne oraz systemy obrony planetarnej.
Nie bez znaczenia pozostaje też utrzymywanie mniej lub bardziej przyjaznych stosunków z innymi rasami – system dyplomacji pozwala zawierać sojusze z sąsiadami, wypowiadać im wojnę lub wymieniać z nimi przydatne informacje.
Kwestie techniczne
W momencie premiery na komputerach osobistych oprawa graficzna Ascendancy robiła niemałe wrażenie – tytuł pozwala na płynne przechodzenie z poziomu mapy gromady gwiazd do widoku ukazującego wybraną planetę, a nawet należącą do nas flotę.
Wersja wydana w 2011 roku na urządzenia z systemem Apple iOS posiadała odmieniony interfejs użytkownika, który dostosowano do specyfiki zabawy na smartfonach i tabletach. Ponadto pewnych usprawnień doczekała się również sztuczna inteligencja. Jakiś czas po premierze tytuł zniknął jednak z oferty sklepu AppStore.
Ostatnia modyfikacja 4 grudnia 2017
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Ascendancy: Odpowiednia dla każdego wieku.