Robot Gentleman Studios
Firma polski producent wydawca
Robot Gentleman Studios jest niezależnym polskim studiem deweloperskim z siedzibą w Poznaniu. Szefem firmy od 2012 roku jest Dominik Gotojuch, a jej szeregi zasilają przede wszystkim weterani branży gier wideo i filmowej. Zespół tworzy mniejsze, niekonwencjonalne produkcje przeznaczone zarówno na komputery osobiste i konsole, jak i na urządzenia mobilne.
Historia
Robot Gentleman Studios zostało założone w 2012 roku przez Dominika Gotojucha, który zdobył doświadczenie w tworzeniu gier wideo, pracując w LionHead Studios (odpowiedzialnym między innymi za cykle Fable i Black & White) oraz CD Projekt RED. Deweloper zebrał niewielką grupę entuzjastów, którzy wcześniej byli obecni nie tylko w branży gier wideo, lecz również filmowej – szeregi studia zasilają osoby, jakie współtworzyły między innymi krótkometrażowy film Ambition zrealizowany na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Melancholię w reżyserii Larsa von Triera.
Nim światło dzienne ujrzał jej pierwszy projekt, przez jakiś czas ekipa pracowała nad dwiema innymi produkcjami. Pierwszą było Mr Pancake: How I learned to stop worrying and go back in time, czyli klasyczna gra przygodowa typu point-and-click, w której zadaniem gracza miało być zagłębienie się we wspomnienia tytułowego bohatera, by spróbować naprawić popełnione przez niego błędy i ostatecznie poprawić jakość jego życia. Drugi to Intryga – strategia turowa, w której prowadzona przez gracza postać miała zasiąść na królewskim tronie, wyeliminowawszy potencjalnych konkurentów za sprawą misternie knutych spisków.
Ostatecznie debiutanckim dziełem zespołu okazało się 60 Seconds – zrealizowana z przymrużeniem oka survivalowa gra strategiczna, wzbogacona o elementy zaczerpnięte z gatunku RPG. Jej premiera na komputerach osobistych odbyła się w 2015 roku. Z uwagi na fakt, że doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy, twórcy podjęli decyzję o opracowaniu jej mobilnej wersji. 60 Seconds! Atomic Adventure pojawiło się na urządzeniach z systemem Apple iOS nieco ponad rok później.
Sukces, jaki udało się odnieść owej produkcji, pozwolił ekipie Robot Gentleman Studios nabrać wiatru w żagle. Studio porzuciło wcześniejsze projekty i rozpoczęło pracę nad Stray, czyli oryginalną platformówką, w której gracz wciela się w tytułowego zabłąkanego psa. Nietypowy protagonista, zagubiony w bezkresnej dziczy, stara się odnaleźć drogę powrotną do domu. W trakcie rozgrywki konieczne jest korzystanie z psich zmysłów i zwierzęcego instynktu, co pozwala uniknąć niebezpieczeństw w postaci agresywnie nastawionej fauny i pozbawionych skrupułów ludzi. Gra została wydana na komputerach osobistych i konsolach, a na jej potrzeby deweloperzy nawiązali współpracę z Kacprem Fertaczem – profesjonalnym operatorem filmowym i montażystą.