Crackshell
Niezależne szwedzkie studio deweloperskie z siedzibą w Sztokholmie. Crackshell jest znane przede wszystkim za sprawą wykreowanej przez siebie marki Hammerwatch.
Historia firmy Crackshell
Pierwsze dzieło studia Crackshell, czyli Hammerwatch, zadebiutowało w 2013 roku. Mowa o produkcji z pogranicza przygodowych gier akcji i hack’n’slashów, która pojawiła się na komputerach osobistych. Tytuł doczekał się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, a cztery lata później trafił również na PlayStation 4, Xboksa One oraz Nintendo Switch.
Stojące za nim studio nie zamierzało spocząć na laurach. Po całkiem udanym „skoku w bok”, którym był spin-off cyklu Serious Sam, zatytułowany Serious Sam’s Bogus Detour (2017), ekipa przystąpiła do dość intensywnego rozwoju swojej marki. W 2018 roku Crackshell oddało w ręce graczy Heroes of Hammerwatch, czyli hack’n’slasha z elementami strategii, osadzonego w wykreowanym przez siebie uniwersum. Choć tytuł ten najpierw zawitał na komputery osobiste, w 2020 roku pojawił się również na Nintendo Switch oraz Xboksie One.
W 2023 roku Hammerwatch doczekało się odświeżonej wersji wzbogaconej o dodatkową zawartość, czyli Hammerwatch: Anniversary Edition. Gra najpierw trafiła na komputery osobiste, później na Nintendo Switch i PlayStation 5, zaś w 2024 roku pojawiła się na PlayStation 4 oraz Xboksach Series X/S.
Ponadto rok 2023 przyniósł premierę gry Hammerwatch II, czyli pełnoprawnej kontynuacji debiutanckiego dzieła omawianego zespołu. Podobnie jak pierwowzór, produkcja ta najpierw ukazała się na komputerach osobistych, jednak pomimo dużej popularności, nie powtórzyła jej sukcesu artystycznego (świadczyły o tym między innymi „mieszane” recenzje na platformie Steam). Niemniej na przestrzeni kolejnych miesięcy przygotowano jej konwersje na PS5, Nintendo Switch, PS4 oraz Xboksy Series X/S.
W styczniu 2025 roku kontynuacji doczekała się natomiast gra Heroes of Hammerwatch. Druga część tego podcyklu czerpała garściami z dorobku pierwowzoru, pozwalając nam zarówno przemierzać lochy generowane proceduralnie, jak i rozbudowywać swoją siedzibę. Tytuł w pierwszej kolejności pojawił się na komputerach osobistych.