Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 marca 2014, 13:06

Risen 3: Titan Lords – twórcy serii Gothic stawiają na sprawdzone rozwiązania - Strona 2

Piranha Bytes nie ryzykuje i w trzeciej części serii Risen stawia na znaną formułę z kultowego Gothica. Titan Lords ma być największą i najładniejszą produkcją niemieckiego studia, choć wygląda na to, że może podzielić bolączki swych poprzedników.

Risen 3: Titan Lords – twórcy serii Gothic stawiają na sprawdzone rozwiązania - ilustracja #1

RISEN 3 W SKRÓCIE:
  • większy niż w poprzednich częściach, ale za to zawierający ekrany ładowania świat;
  • koniec pirackich klimatów, powrót do średniowiecznego fantasy;
  • zupełnie nowy bohater, który zmierzy się z potężnym Panem Cieni;
  • obecność świata umarłych, gdzie spotkamy postacie z poprzednich odsłon cyklu;
  • powrót Punktów Chwały, otrzymywanych za wykonywanie zadań, zabijanie przeciwników oraz eksplorację świata;
  • uproszczony system walki, oparty na czterech podstawowych ruchach i wzorowany na dwóch pierwszych częściach serii Gothic;
  • oprócz broni białej gracz dostanie do dyspozycji magię voodoo, tradycyjne czary, łuki oraz muszkiety; w walce mogą także pomagać postaci sterowane przez komputer
  • gra pracuje na tym samym silniku, co Risen 2: Mroczne wody.

Piranha Bytes nie składa broni. Chociaż po nafaszerowanej niedoróbkami trzeciej części serii Gothic od studia odwróciło się wielu fanów, a nowe produkcje nie potrafiły powtórzyć poprzednich sukcesów, niewielka niemiecka ekipa właśnie oznajmiła, że pracuje nad kolejnym tytułem. Risen 3 ma stanowić powrót do wcześniejszych dzieł zespołu, a jednocześnie wykorzystywać niektóre udane rozwiązania z Mrocznych wód. Na razie jednak nie zapowiada się na to, by Titan Lords mogło stanąć do równej walki z innymi tegorocznymi grami RPG. Na przeszkodzie stoi bowiem przestarzała mechanika i brak większych innowacji.

Twórcy zza zachodniej granicy kurczowo trzymają się modelu rozgrywki, który zaskarbił pierwszym dwóm dziełom studia rzeszę wiernych fanów. Z jednej strony trudno im się dziwić – zmiana znanej formuły w Arcania: Gothic 4 spotkała się z miażdżącą krytyką, podczas gdy korzystające z klasycznych rozwiązań Risen zostało przyjęte bardzo ciepło. Z drugiej zaś – od momentu, w którym Bezimienny po raz pierwszy trafił do Górniczej Doliny minęło już kilkanaście lat, a mechanika rozgrywki pozostała w dużej mierze niezmieniona. I o ile wysoki poziom trudności, niegościnne środowisko oraz brak nagminnie proponowanych przez inne produkcje z tego gatunku ułatwień to elementy zdecydowanie warte zachowania, tak już wiekowy silnik graficzny, toporny system walki czy wpółotwarty świat desperacko wymagają poprawy.

Most Khazad-dŭm, wersja wyjątkowo niskobudżetowa.

Pirackie klimaty drugiego Risena zostały przyjęte bardzo różnie, toteż „trójka” wycofuje się w głąb lądu i rzuca nas w krainy bardziej tradycyjnego średniowiecznego fantasy. Większość terenów wypełnią góry i lasy, ale nie zabraknie też plaż i wysp. Twórcy chwalą się, że w Titan Lords odwiedzimy największy z dotychczas stworzonych przez studio światów. To świetne wieści, zważywszy na to, że lokacje modelowane przez Piranie zawsze tętniły życiem i obfitowały w piękne krajobrazy. Niestety, zawsze także przecinały je ekrany ładowania i Risen 3 nie będzie tutaj wyjątkiem. Takie przymusowe przerwy w grze nie mają być szczególnie częste ani uciążliwe, jednak sama ich obecność da się we znaki.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?