Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 17 czerwca 2013, 11:00

autor: Amadeusz Cyganek

Graliśmy w Ryse: Son of Rome na E3 2013 - totalna wojna z Xbox One - Strona 2

Ryse na Xbox One ma ogromny potencjał. Pomysł na wielkie bitwy starożytności w świetnej oprawie i na modłę Call of Duty kłóci się z prostacką rozgrywką. Son of Rome bliżej do interaktywnego filmu.

Crytek chwilowo zmienia kurs – z dynamicznej i efektownej serii strzelanek rozgrywających się w czasach niedalekiej przyszłości przenosi się prawie 2000 lat wstecz, kiedy zamiast pistoletu plazmowego najlepszą bronią były łuk i miecz. Starożytny Rzym i pełne rozmachu bitwy to wdzięczne tło dla efektownej gry akcji w stylu chociażby hollywoodzkiego hitu 300. Ryse: Son of Rome to próba przedstawienia interesującej tematyki w brutalnej otoczce ociekającej krwią i z gęsto ścielącym się trupem. Kości zostały rzucone!

Mariaż niemieckiego dewelopera z Microsoftem trwa w najlepsze – tym razem Cevat Yerli i spółka proponują powrót do fascynującej, acz burzliwej epoki, w której granice państw zmieniały się równie często co ich głowy. W Ryse: Son of Rome wcielimy się w postać Mariusa Titusa, rzymskiego centuriona, którego głównym celem jest pomszczenie śmierci bliskich i wyrównanie rachunków w jak najbardziej dobitny sposób. Nasz bohater musi jednak dzielić swoją osobistą wendetę z odpowiedzialną pracą dowódcy wojsk rzymskich, prowadząc oddziały do zwycięstwa ku chwale cesarstwa.

XIV Legion faktycznie brał udział w podboju Brytanii. Historia tej formacji zakończyła się dopiero w IV w n.e. - 2013-06-17
XIV Legion faktycznie brał udział w podboju Brytanii. Historia tej formacji zakończyła się dopiero w IV w n.e.

Udostępniony fragment rozgrywki okazał się niestety tym samym, który mogliśmy zobaczyć w trakcie konferencji Microsoftu. Ponownie trafiamy więc na wybrzeże Brytanii, na którym toczy się bezpardonowa i krwawa walka z celtyckimi barbarzyńcami. Praktycznie od pierwszych minut uwagę zwraca niesamowita brutalność – twórcy nie bawią się w półśrodki i nie próbują zmiękczać obrazu starożytnych batalii. Krew dosłownie zalewa ekran, a na błyszczącym piasku tu i ówdzie leżą porozrzucane fragmenty kończyn. Akcja prowadzona jest w iście hollywoodzkim stylu, zaś efektowne najazdy kamery dodają jej rozmachu. W trakcie przechadzki po plaży widzimy prawdziwe dramaty setek konających żołnierzy przygniecionych przez kompanów z kohorty, próbujących wyciągnąć strzałę z brzucha lub barku czy też błagających o pomoc i zatamowanie krwotoku. Pod względem realizacji Ryse robi naprawdę niesamowite wrażenie.

Walka wygląda bardzo efektownie, ale głównie sprowadza się do jednej, wielkiej serii QTE. - 2013-06-17
Walka wygląda bardzo efektownie, ale głównie sprowadza się do jednej, wielkiej serii QTE.

Niestety, zachwyt ten nie trwa długo – właściwie mija wkrótce po rozpoczęciu pierwszego starcia. Potyczki z barbarzyńcami momentami przypominają może i efektowny, ale niezbyt wciągający festiwal quick time eventów. Praktycznie każdą kończymy serią klawiszy wciskanych w odpowiednim momencie oraz automatycznie generowaną animacją niezwykle brutalnych zabójstw. Na krótką metę pomysł sprawdza się doskonale, ale już po chwili zaczynamy mieć nieodparte wrażenie, że walka jest irytująco schematyczna i właściwie sprowadza się do wyprowadzenia kilku ciosów, zablokowania kontry i zwieńczenia akcji sekwencją QTE. Niewiele zmienia się podczas pojedynku z kilkoma przeciwnikami naraz – sieczemy ich jak szaleni i we właściwej chwili przystępujemy do ostatecznej egzekucji. Trzeba przyznać, że zestaw animacji przygotowany przez twórców jest różnorodny, a finałowe ciosy całkiem odmienne – pytanie, czy w pełnej wersji gry ich liczba nie okaże się zbyt mała, bo niewykluczone, że już w połowie kampanii zaobserwujemy, iż kończące uderzenia powtarzają się nadmiernie.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.