autor: Tomasz Chmielik
Graliśmy w alfę Grim Dawn - klona Diablo od współtwórców Titan Quest
Grim Dawn to ambitny projekt ludzi, odpowiedzialnych między innymi za Titan Quest. Jak wypadła wczesna alfa w intensywnym praniu?
Przeczytaj recenzję Recenzja gry Grim Dawn - Titan Quest ma godnego następcę
Artykuł powstał na bazie wersji PC.
- mroczne RPG akcji;
- świat na skraju zagłady;
- pięć klas postaci, dwuklasowy bohater;
- tryb zabawy wieloosobowej (na razie bez szczegółów);
- możliwość tworzenia własnych przedmiotów.
Grim Dawn to RPG akcji utrzymane w mrocznych klimatach, którego producentem jest niezależne studio Crate Entertainment. Dzięki kickstarterowej kampanii i zbiórce pieniędzy zakończonej 18 maja udało się skompletować ekipę złożoną z sześciu osób, na czele której stanął Arthur Bruno z dawnego Iron Lore Entertainment. Studio to stworzyło w 2006 roku dobrze przyjętego przez branżę Titan Questa, ciekawego fabularnego hack and slasha, odwołującego się do starożytnych mitologii.
Historia świata
Nowa propozycja Bruno serwuje znacznie bardziej mroczną historię niż przedstawiona w jej duchowym poprzedniku. To opowieść o pogrążonym w wojnie królestwie Cairn, niegdyś potężnym i dumnym, obecnie zaś doprowadzonym niemalże do zagłady. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest odwieczna wojna pomiędzy dwiema pozaziemskimi potęgami, które próbują się nawzajem zniszczyć. Jedna z nich chce wykorzystać ludzkie ciała jako zasoby zapewniające jej moc, druga stara się eksterminować rodzaj ludzki, aby temu zapobiec.
Konflikt ten prowadzi nie tylko do wytępienia naszego gatunku, ale wypacza samą strukturę rzeczywistości. To zaś powołuje do istnienia przerażające istoty rodem z powieści grozy. W Grim Dawn ludzkość wkroczyła w mroczny wiek, w którym żelazo warte jest więcej od złota, a dobra broń wyznacza granicę pomiędzy życiem a śmiercią. Mieszkańcy dumnego niegdyś królestwa żyją w niewielkich enklawach, strukturą społeczną przypominających prymitywne organizacje plemienne. Niektórzy z nich zaczynają ujawniać dziwne i niepokojące zdolności, będące wynikiem przeżytego opętania lub ekspozycji na energię pochodzącą z osnowy. Owe tajemnicze moce w większości ludzi budzą lęk, ale również nadzieję, że uda się pokonać pozaziemskich najeźdźców i odbudować zniszczone imperium.
Bohater i jego rozwój
Grim Dawn ma posiadać tryb gry wieloosobowej. Nie wiemy jeszcze, jak dokładnie będzie on wyglądać, ponieważ na razie nie jest dostępny.
Przygodę rozpoczynamy oczywiście od stworzenia bohatera. Początkowo jest on przedstawicielem jednej z trzech profesji (docelowo pięciu): żołnierzem (Soldier), wyburzaczem (Demolitionist) lub okultystą (Occultist). To typowy podział na postacie walczące wręcz, strzelające i parające się magią oraz sztukami tajemnymi. Co ciekawe, Grim Dawn umożliwia granie bohaterem dwuklasowym – na dziesiątym ogólnym poziomie można wybrać drugą klasę i rozwijać w niej swojego herosa. Ogólnym, ponieważ każda profesja ma przypisane własne levele, a wszystkie zdolności klasowe (podpięte oczywiście do jednego z kilku drzewek) wymagają posiadania ich określonej wartości. Każdy poziom ogólny zapewnia trzy punkty do wydania na ulepszenie bohatera, które można przyporządkować albo do poziomów klasowych, albo wydać na podniesienie wartości opartych na nich umiejętności. Jest to dość ciekawe rozwiązanie, znane już z Titan Questa, ponieważ wymaga dokonania wyboru pomiędzy rozwojem klasy, co zapewnia wyższe atrybuty, więcej zdrowia i energii magicznej, a unikalnymi umiejętnościami walki, bez których szanse na wygranie starć znacznie maleją.
W Grim Dawn można zdobyć aż 200 ogólnych poziomów doświadczenia, a w poszczególnych profesjach awansować aż do 75. W grze umieszczono również opcję zresetowania statystyk i umiejętności postaci. Co prawda kosztuje to całkiem sporo żelaza, jednak pozwala wycofać się ze złych wyborów dotyczących rozwoju bohatera.