Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 marca 2013, 12:49

Watch Dogs - mieszanka Deus Ex i Grand Theft Auto, która zdominowała prezentację PlayStation 4 - Strona 2

Klimat Deus Ex, swoboda godna serii Grand Theft Auto, a całość tworzona przez studio odpowiedzialne za Assassin’s Creed. Watch Dogs to tytuł, z którym gracze wiążą spore nadzieje i jedna z najciekawiej zapowiadających się nowych marek w branży.

Trzeba przyznać, że marketingowo Ubisoft rozgrywa promocję Watch_Dogs doskonale. Nadal wiemy o nim bardzo niewiele, na dobrą sprawę tytuł ten pojawił się jedynie na dwóch imprezach branżowych. Niekiedy wypływa jeszcze pomniejsza informacja o dacie premiery albo kolejnej platformie docelowej. I to wystarcza, by na Watch_Dogs z niecierpliwością czekali wszyscy, a ostatni pokaz podczas PlayStation Meeting 2013 zrobił większe wrażenie niż większość prezentowanych tam tytułów ekskluzywnych.

WATCH_DOGS TO:
  • gra akcji oferująca otwarty świat;
  • możliwość włamywania się do systemu komputerowego kontrolującego wirtualne Chicago;
  • tętniące życiem miasto, pełne losowych misji pobocznych;
  • różne sposoby na osiągnięcie celu, duża swoboda w prowadzeniu działań;
  • dodatkowa aplikacja mobilna w niespotykanym dotąd stopniu rozszerzająca rozgrywkę;
  • bardzo dobra oprawa graficzna.

„Psy obronne” będą grą akcji o otwartej strukturze świata, wydarzenia której rozegrają się w alternatywnej wersji miasta Chicago. Różnice między naszą a przedstawioną w tym tytule rzeczywistością polegać mają przede wszystkim na znacznie większym skomputeryzowaniu wirtualnego uniwersum. Sygnalizacja świetlna, transport miejski, telefony, radio policyjne – w świecie Watch_Dogs wszystko to obsługiwane jest przez Centralny System Operacyjny (CtOS). Główny bohater, Aiden Pearce, posiada bardzo przydatną w takim społeczeństwie umiejętność – za pomocą przenośnego urządzenia potrafi w dowolnym momencie włamać się i przejąć kontrolę nad CtOS-em, zyskując olbrzymie możliwości wpływania na otoczenie oraz zdobywania informacji.

Wielki Brat patrzy

Hakowanie jest tym elementem, dzięki któremu Watch_Dogs ma szansę przejść do historii elektronicznej rozrywki jako coś więcej niż tylko kolejny klon Grand Theft Auto. Zakłócanie działania telefonów, wywoływanie karamboli poprzez zabawę sygnalizacją świetlną oraz identyfikowanie osób to umiejętności, jakie pokazano już na E3. Wtedy jednak pojawiły się wątpliwości, czy część z nich nie jest czasem oskryptowana i możliwa do wykorzystania wyłącznie w obrębie misji. Niedawna prezentacja na konferencji Sony w zasadzie rozwiała te obawy, demonstrując, co możemy zdziałać, kiedy akurat nie wykonujemy żadnych zadań.

Elementy otoczenia mogą zostać wykorzystane do naszych potrzeb. - 2013-03-03
Elementy otoczenia mogą zostać wykorzystane do naszych potrzeb.

I tak przekonaliśmy się, że w trakcie zwykłego spaceru Aiden wyciąga z globalnej sieci informacje na temat mijanych przechodniów, bez większego wysiłku kradnąc dane dotyczące konta bankowego jednego z nich. Dowiedziawszy się, że kolejna mijana osoba jest potencjalną ofiarą przestępstwa, decyduje się ją śledzić i w końcu udaremnia napad. Przestępca zwiewa, odpala się sugerowana misja poboczna, w trakcie której główny bohater wdaje się w pościg. Nasz haker popisuje się sprawnością poruszania się w zurbanizowanym terenie godną zabójców z serii Assassin’s Creed, neutralizuje uciekiniera, a następnie sam stara się zbiec stróżom prawa. Jeden z radiowozów eliminuje, w odpowiednim momencie wysuwając z ziemi blokady drogowe, kolejny bardziej tradycyjnym przestrzeleniem opon, w końcu wspina się na dach pobliskiego budynku, gdzie ponownie używa swoich zdolności, tym razem zatrzymując przejeżdżający pociąg, z którego korzysta, wiejąc ostatecznie.

Watch_Dogs - mieszanka Deus Ex i Grand Theft Auto, która zdominowała prezentację PlayStation 4 - ilustracja #3Chociaż nadal niemal nic nie wiemy o fabule Watch_Dogs, zdobyliśmy informacje o tym, co spowodowało powstanie CtOS-u oraz doprowadziło do przekazania niemal absolutnej kontroli nad miastem systemowi komputerowemu. 14 sierpnia 2003 roku miała miejsce awaria prądu, która pozbawiła elektryczności ponad 50 mln mieszkańców wschodniego wybrzeża kontynentu północnoamerykańskiego, w tym obywateli Nowego Jorku, Detroit, Toronto i Ottawy. Likwidacja owych zakłóceń trwała trzydzieści pięć godzin i doprowadziła do olbrzymich strat finansowych oraz prawdopodobnie jedenastu ofiar śmiertelnych. Główną przyczyną był błąd oprogramowania, przez który awaria jednego z elementów sieci energetycznej spowodowała reakcję łańcuchową, ostatecznie wyłączając ponad setkę elektrowni. W świecie przedstawionym w Watch_Dogs powodem podobnego zajścia był wirus wypuszczony przez jednego człowieka, co wywołało masową panikę i sprowokowało decyzję o cyfryzacji świata i stworzeniu CtOS-u.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.