Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 stycznia 2013, 10:39

autor: Arkadiusz Wasilonek

Dota 2 - beta-test największego konkurenta gry League of Legends - Strona 2

Valve spróbowało swoich sił w gatunku MOBA. Rezultat? Dota 2 to League of Legends dla prawdziwych zawodowców.

Od redakcji: Drodzy gracze, ze względu na niskie doświadczenie naszego autora w grze Dota 2 i wynikające z tego w opublikowanym kilka dni temu tekście błędy merytoryczne zdecydowaliśmy się raz jeszcze zmierzyć z produktem firmy Valve. Należą się Wam przeprosiny. Zarówno autor poprzedniego artykułu, jak i my wyciągnęliśmy z tej bolesnej lekcji należyte wnioski. Poniżej znajdziecie zupełnie nowy test wersji beta napisany przez naszego stałego czytelnika Scatterheada.

Dota 2 to bezpośredni sequel modyfikacji do trzeciego WarCrafta o nazwie Defense of the Ancients, który wiele lat temu spotkał się z dużym uznaniem i rozpoczął ekspansję nowego gatunku gier, określanego dziś mianem Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) lub Action Real-Time Strategy (ARTS). Mimo że produkt jest dopiero w fazie beta, to aktualnie najbardziej popularny tytuł na platformie Steam, co wróży mu duży sukces w przyszłości. Chociaż wiele elementów wciąż wymaga dopracowania, rozgrywka piekielnie wciąga i potrafi przykuć do monitora na wiele godzin.

Zmagania rozpoczynamy od wybrania jednego z 96 bohaterów. Każdy posiada inne proporcje atrybutów podstawowych (siła, zręczność, inteligencja) i charakteryzuje się zmiennym ich przyrostem w miarę zdobywania doświadczenia. Nasza jednostka ma określone zadanie w zespole. Aby odnieść sukces, należy dobrze skompletować drużynę pod kątem pełnionych funkcji. W stosunku do konkurencyjnych gier MOBA Dota 2 oferuje bodaj najbardziej zróżnicowany i przemyślany zbiór postaci. Obecny zestaw cech i umiejętności jest efektem pracy wielu osób na przestrzeni lat, wyciągania wniosków z rozgrywek turniejowych oraz opinii profesjonalistów zaangażowanych w rozwój tytułu. W wersji beta brakuje jeszcze czternastu bohaterów. Nie przeszkadza to jednak w zabawie, ponieważ większość najważniejszych postaci jest już dostępna. Są one stopniowo dodawane wraz z kolejnymi aktualizacjami.

RODZAJE BOHATERÓW:

  • Carry – po zdobyciu odpowiedniego ekwipunku może zadecydować o wyniku zmagań. Na początku jest jednak dość słabym bohaterem. Najczęściej są to postacie, których główny atrybut stanowi zręczność.
  • Disabler – umie unieruchomić przeciwnika.
  • Durable – mocna jednostka, która posiada dużo punktów życia. Przeważnie używana do koncentrowania na niej ognia oponentów, aby nasi bohaterowie typu Carry mogli bez problemu się z nimi rozprawić. Najczęściej są to postacie, których głównym atrybutem jest siła.
  • Escape – potrafi sprawnie uciec z pola bitwy, np. zastosowawszy niewidzialność lub teleportację.
  • Initiator – szybko i skutecznie inicjuje walkę, np. teleportując się wprost do grupy przeciwników i ich ogłuszając.
  • Jungler – już na samym początku gry może zdobywać doświadczenie i pieniądze, zabijając neutralnych przeciwników w lesie bez pomocy sojuszniczych jednostek. Inni bohaterowie są na to zbyt słabi.
  • Lane Support – pomaga bohaterom typu Carry gromadzić złoto i doświadczenie za pomocą kontroli linii.
  • Nuker – potrafi szybko i w krótkim czasie zadać dużą ilość obrażeń. Głównym atrybutem tych bohaterów przeważnie jest inteligencja.
  • Pusher – dzięki swoim umiejętnościom może szybko przesunąć linię na stronę wroga, niszcząc wieżyczki.
  • Support – podczas walki pomaga bohaterom typu Carry atakować przeciwników poprzez ich ogłuszenie, zmniejszenie liczby punktów pancerza oraz szereg podobnych umiejętności.
Ekran wyboru bohaterów. - 2013-01-12
Ekran wyboru bohaterów.

Mapa podzielona jest na dwa terytoria, z których jedno zajmuje nasza drużyna. Do bazy wroga wiodą trzy różne drogi (linie), a na każdej z nich ustawionych jest tyle samo wież. Aby zwyciężyć w bitwie, musimy je zburzyć, dostać się na teren przeciwnika i zlikwidować jego główny budynek stojący tuż przy fontannie życia, przy której pojawiają się bohaterowie na starcie gry oraz po ewentualnej śmierci.

Początkowo jesteśmy zbyt słabi, aby tego dokonać (chyba że nie atakujemy pojedynczo i nikt nam nie przeszkadza), dlatego podczas gry zdobywamy silne przedmioty oferujące nowe możliwości oraz poziomy postaci, dzięki którym te ostatnie zyskują nowe umiejętności.

Próba zniszczenia wieży przeciwnika - 2013-01-12
Próba zniszczenia wieży przeciwnika.

Z każdym nowym poziomem sami wybieramy, która zdolność powinna zostać odblokowana, dzięki czemu mamy wpływ na to, jak się ona rozwija. Gra pod tym względem jest bardzo złożona i nie zawsze istnieje jedyny słuszny schemat, którym powinniśmy się kierować. Warto dostosować nasze umiejętności do aktualnej sytuacji i przeciwników.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.