autor: Kamil Ostrowski
Sid Meier's Civilization V: Bogowie i Królowie - graliśmy w duży dodatek do Cywilizacji - Strona 2
Civilization V: Bogowie i Królowie zapowiada się na dodatek z najwyższej półki. Liczne rozszerzenia mechaniki, w tym powrót religii, są strzałem w dziesiątkę.
Gra Civilization V, chociaż przyjęta dość ciepło, w oczach wielu fanów nie stanowiła kompletnego dzieła. Brakowało między innymi religii, która w poprzednich częściach odgrywała niemałą rolę. Dodatek do wydanej we wrześniu 2010 roku produkcji, noszący dumny tytuł Gods & Kings, planuje wypełnić tę lukę, oferując niejako „przy okazji” wiele, wiele więcej. Na to się przynajmniej zapowiada.
Krzyżem, półksiężycem, gwiazdą Dawida
Pierwszym zwiastunem nowości, na co zwróciłem uwagę po uruchomieniu Gods & Kings, jest drobna, ale ważna zmiana w interfejsie. Chodzi o nowy wskaźnik – wiarę, która pojawia się na górze ekranu, obok pieniędzy czy kultury. Twórcy pokusili się o znaczne rozwinięcie tego elementu w stosunku do czwartej części serii.
Civilization to cykl strategicznych, turowych gier komputerowych zapoczątkowany w 1991 roku przez Sida Meiera. Zabawa oparta jest na „zasadzie 4X”, czyli: eksploracji, ekspansji, eksploatacji i eksterminacji (ang. explore, expand, exploit, exterminate). Celem gry jest zdominowania świata, do czego prowadzi kilka dróg, nie tylko eliminacja wrogich cywilizacji, ale także rozwój technologii czy kultury.
Punkty wiary zdobywamy dzięki stawianiu odpowiednich budynków. Po osiągnięciu pewnego pułapu otrzymujemy możliwość odblokowania panteonu wierzeń, co jest środkiem do „wynalezienia” pełnoprawnej religii. Ta decyzja ma spore znaczenie, ponieważ wiążą się z nią określone profity, na stałe przypisane do naszej cywilizacji. Następnym kamieniem milowym jest wydanie na świat Wielkiego Proroka, który zapoczątkowuje nową religię. Dalej pozostaje nam wybrać jej symbol, nazwę i kolejny zestaw bonusów, aby nasza cywilizacja stała się dumną kolebką jednego z wierzeń. Trzeba jednak pamiętać, że ilość religii w trakcie jednej sesji zawsze jest mniejsza niż liczba cywilizacji. Należy się odpowiednio wcześnie zainteresować tym tematem, jeżeli chcemy, aby nasza cywilizacja mogła pochwalić się wiarą zrodzoną w obrębie swych granic.
Punkty wiary pozwalają rekrutować specjalne jednostki, np. misjonarzy i inkwizytorów, a w pewnych przypadkach także opłacać inne budowy – np. katedry czy meczety. Warto jednak je oszczędzać, ponieważ po zebraniu ich określonej ilości istnieje szansa, że na mapie pojawi się Wielki Prorok. Może on zająć się rozwojem znanej już wiary, zapewniając kolejne bonusy, zbudować Święte Miejsce, które będzie generować dużo „sakralnego” surowca, albo rozpocząć nawracanie, likwidując inne religie na danym terenie.
Religia ma największe znaczenie w pierwszych fazach gry. Wraz z postępem naukowym, oświeceniem i zeświecczeniem cywilizacji religie tracą na znaczeniu, podczas gdy na świecie upowszechnia się idea dialogu i tolerancji. Nasza wczesna polityka względem wiary może jednak rzutować na rozgrywaną sesję przez całe wieki.