Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 10 marca 2011, 11:29

autor: Maciej Jałowiec

Age of Empires Online - Wrażenia z prezentacji - Strona 2

Jak będzie wyglądać przyszłość RTS-ów na komputerach stacjonarnych? Na to pytanie stara się odpowiedzieć studio Robot Entertainment, twórcy gry Age of Empires Online.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Jak będzie wyglądać przyszłość RTS-ów na komputerach stacjonarnych? Na to pytanie stara się odpowiedzieć studio Robot Entertainment, twórcy gry Age of Empires Online. Po krótkiej prezentacji tego tytułu na Microsoft Spring Showcase w San Francisco można odnieść wrażenie, że kierunek, jaki nowy produkt chce nadać całemu gatunkowi, jest dość interesujący i pomysłowy, jednak ciężko stwierdzić, czy przypadnie do gustu większości graczy.

Mechanika rozgrywki została opracowana w oparciu o rozwiązania znane z Age of Empires II. Każdy gracz dysponuje czymś w rodzaju stolicy i rozwija ją z grubsza w taki sam sposób, jak robiło się to w ciepło wspominanej „dwójce”. Stolica z czasem rośnie w siłę, tworząc armię i zdobywając różnego rodzaju technologie z kilku dostępnych drzewek rozwoju. Usprawnienia te dotyczą głównie wojska (np. przyspieszenie przeładowania u łuczników) lub gospodarki (szybsze wydobycie lub zbieractwo). Dodatkowo z surowców można wytwarzać technologie na sprzedaż, co jest ważnym elementem handlu między graczami.

Na początku dostępne będą tylko dwie nacje – Grecy i Egipcjanie– ale z upływem czasu pojawią się kolejne.

Stolica, oprócz tego, że praktycznie stanowi podstawę bytu gracza w Age of Empires Online, jest czymś w rodzaju poczekalni. Rozwijając ją, od czasu do czasu dostajemy możliwość wykonania questa. Przykładowa misja zaprezentowana na pokazie polegała na zrównaniu z ziemią pełnego wrogów obozowiska. Przystępując do takiego zadania, automatycznie opuszczamy naszą siedzibę i lądujemy na niezbadanym terenie. Aby pokonać przeciwników, konieczne jest zbudowanie małego miasteczka w celu wystawienia skutecznej armii. Oczywiście im lepiej mamy rozwiniętą stolicę, tym łatwiej nam tworzyć kolejne miasta. Usprawnienia zdobyte w naszej najważniejszej metropolii wpływają na szybkość rozwoju mniejszych miejscowości. Przypomina to trochę wykonywanie misji składających się na tradycyjną kampanię dla pojedynczego gracza. Wraz z postępami w rozgrywce questy mają robić się coraz trudniejsze, aczkolwiek z pokazu wynikało, że zawsze będą opierać się na tym samym schemacie – budowie nowego miasta i niszczeniu zamieszkującego w pobliżu wroga. Warto jeszcze odnotować, że zdecydowaną większość misji będzie można rozegrać w trybie kooperacji z innym graczem.

Taka konstrukcja Age of Empires Online sprawia, że już po kilku zadaniach możemy z dumą spojrzeć na mapę cywilizacji i wskazać na niej własnoręcznie wzniesione metropolie. Obserwując grę w akcji, odnosi się wrażenie, że rozgrywka oparta jest na systemie państw-miast. Na mapie widnieje tylko kilka zurbanizowanych punkcików, natomiast reszta nie ma podczas zabawy praktycznie żadnego znaczenia militarnego czy gospodarczego. Na pytanie o powiązania ekonomiczne między tymi miastami usłyszeliśmy tylko, że takowe będą, aczkolwiek nic nie jest tu jeszcze pewne na 100%.

Maciej Jałowiec

Maciej Jałowiec

Specjalista do spraw marketingu gier wideo. Łączy pasję do gier ze spostrzeżeniami na temat branży i światowej gospodarki. Zawodowo związany z firmą Techland, a wcześniej m. in. z Activision i Perfect World.

więcej

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.