autor: Branko Norwisz
ARX Fatalis - przed premierą - Strona 2
ARX Fatalis nawiązuje bezpośrednio do klasyki gatunku cRPG - Ultimy Underworld. Akcja przenosi nas do fantastycznej i przepełnionej magią krainy. Musimy powstrzymać złowrogi kult przed sprowadzeniem swego okrutnego boga do świata śmiertelników.
Przeczytaj recenzję ARX Fatalis - recenzja gry
Gry z gatunku cRPG podzielić można na wiele różnych rodzajów, począwszy od klimatu w jakim toczy się akcja danej gry , a skończywszy na perspektywie z jakiej gracz spogląda na świat gry. Tutaj w ostatnich latach prym wiodły gry, gdzie bohatera oglądaliśmy z rzutu izometrycznego (Baldur’s Gate 1 i 2, Arcanum, Diablo). Jednak rok 2002 ma szansę stać się rokiem, w którym do łask powrócą gry rozgrywane z perspektywy pierwszej osoby czyli FPP. Takie tytuły jak Wizardry 8 PL, Might & Magic 9, The Elder Scrolls: Morrowind to tylko nieliczne z premier bieżącego roku. Do gier, w których świat gry widzimy oczami bohatera należy też Arx Fatalis, której to poświęcona jest niniejsza zapowiedź.
Planeta Arx to świat pozbawiony słońca, jego życiodajnej energii, a przez to samego życia. Jednak sytuacja ta dotyczy tylko powierzchni planety. Jej mieszkańcy wycofali się z powierzchni do olbrzymich podziemnych kompleksów położonych blisko rdzenia planety, który dostarcza ciepła, tak potrzebnego do rozwoju życia.
I właśnie w więziennej celi jednego z takich kompleksów bohater gry zaczyna swoją przygodę. Co gorsza zaczyna ją nie pamiętając kim jest ani dlaczego się znalazł w tym miejscu. Zabrawszy kość z ciała jednego ze zmarłych już współwięźniów wyrusza na poszukiwanie informacji o sobie oraz o tym, co spowodowało jego pobyt w niewoli. Jego poszukiwania zaczynające się tak niewinnie sprawią, że stanie się on głównym herosem sił Dobra, w walce z tajemniczą sektą religijną pragnącą sprowadzić na Arx boga Chaosu zwanego Akbaa. Całą walkę będzie musiał jednak odbyć solo, albowiem w Arx Fatalis nie będzie można kierować losami drużyny, ale tylko jednego człowieka.
Tworzenie bohatera nie jest zbyt skomplikowane. Rozdzielenie punktów pomiędzy podstawowe atrybuty bohatera takie jak siła, zręczność, wytrzymałość czy inteligencja zaowocuje określeniem liczby jego „punktów życia” oraz odporności na magię, truciznę czy też jeden z czterech żywiołów. Dalszy rozwój bohatera odbywać się będzie dzięki zdobywaniu doświadczenia za ukończenie zadań oraz pokonanie przeciwników. A skoro o przeciwnikach mowa to w Arx Fatalis walczyć będziemy z ludźmi, goblinami, krasnoludami i innymi humanoidalnymi rasami, wystąpią też szkielety oraz zombie, a także olbrzymie robaki, nie wspominając o typowych mieszkańcach lochów takich jak szczury i pająki. Sama walka odbywać się będzie w czasie rzeczywistym, a podczas jej trwania gracz będzie mógł regulować siłę ciosu swojej postaci poprzez przytrzymywanie lewego klawisza myszy.