autor: Krzysztof Żołyński
Colin McRae Rally 3 - zapowiedź
Trzecia część najpopularniejszego symulatora rajdów samochodowych na komputery klasy PC firmowanego nazwiskiem Colin’a McRae.
Przeczytaj recenzję Colin McRae Rally 3 - recenzja gry
Artykuł powstał na bazie wersji PC.
Seria gier Colin McRae Rally zawsze wyznaczała wiele trendów w swym gatunku. Dotyczyło to przede wszystkim jakości grafiki, grywalności i skali odwzorowania rzeczywistości panującej na trasie rajdu, a także zachowania się poszczególnych samochodów. Może trudno to sobie wyobrazić, ale Codemasters postanowił pójść dalej i stworzyć trzecią część tej gry, w której ponownie znajdziemy sporo nowatorskich rozwiązań.
Inaczej niż zwykle, gracz nie będzie tworzył swego kierowcy, a wcieli się w rolę gwiazdy tras rajdowych, Colina McRae, który właśnie podpisał trzyletni kontrakt ze stajnią Forda. Jego zadaniem jest wywalczenie mistrzostwa świata dla nowego chlebodawcy.
Jak stwierdził Rick Nath (współproducent gry) - poprzednie części gry były o samochodach i trasach. Tym razem gracz ma się poczuć jak prawdziwy McRae, z krwi i kości człowiek i zawodowy kierowca. Na dodatek bardzo istotnym elementem będzie współpraca z pilotem Nickiem Gristem i całym zespołem Forda.
Twórcom gry przyświecają dwa główne cele. Po pierwsze stworzenie najlepszego, zapierającego oddech gameplayu. Po drugie wytworzenie realistycznej atmosfery panującej na rajdach, w której powinien odnaleźć się gracz i poczuć się jej częścią. Z takim celami Codemasters ma zamiar stworzyć zupełnie nową generację gier samochodowych i bardzo podnieść poprzeczkę pozostałym producentom, którzy chcieliby pójść w ich ślady. W tym celu nawiązano bardzo ścisłą współpracę z teamem rajdowym Forda. Obie strony wymieniają się pomysłami i spostrzeżeniami, a Ford ma daleko posunięte możliwości ingerowania w proces tworzenia gry. Wszystko po to, aby przemycić do gry jak najwięcej realizmu z rywalizacji na trasach rajdowych. Z kolei zespół, Codemasters (tym razem nad grą pracuje w sumie ponad 40 osób) ma nieograniczony dostęp do danych gromadzonych w Cockermouth, gdzie mieści się kwatera główna teamu rajdowego Forda. Programiści dowiadują się tam wszystkiego na temat samochodów biorących udział w rajdach i odnoszących zwycięstwa. Konstruktorzy i technicy Forda udzielają wszystkich potrzebnych informacji, które programiści wykorzystują dla stworzenia nowej fizyki samochodów. Wszystkie zebrane dane i doświadczenia przełożą się na jakość gry i na jej realistykę. Przede wszystkim zobaczymy znakomite odzwierciedlenie zachowania się wszelkich ruchomych części, jak chociażby: amortyzatory, koła (w tym także rozmaite opony), układ kierowniczy i hamulce. Rozszerzono zakres czynników wpływających na uszkodzenie silnika, jak również możliwość niszczenia blach karoserii, wszelkich dodatków i paneli, no i oczywiście szyb. Uszkodzenia będą stopniowane, czyli słabsze uszkodzenia i stłuczki sprawią, że nagle otworzą się drzwi, lekko wgniecie się blacha, stłuczone zostaną reflektory, posypią się plastikowe owiewki i części paneli, a na szybie pojawi się pajęczynka pięknieć, która może wróżyć rychłą utratę tej przydatnej części auta.
W Colin McRae Rally 3 należy zwracać baczniejszą uwagę na technikę jazdy, a także na omijanie przeszkód. Tym razem silne uderzenie w przeszkodę na trasie rajdu skończy się całkowitym unieruchomieniem pojazdu.