autor: Szymon Liebert
From Dust - gamescom 2010 - Strona 2
From Dust to jedna z nielicznych oryginalnych gier na tegorocznych targach. Co szykuje twórca kultowego Another World?
Przeczytaj recenzję Recenzja gry From Dust, czyli g40sta zabawy w boga
Eric Chahi to jeden z tych projektantów gier, którzy stworzyli niezwykle wpływowe i cenione dzieła – w jego przypadku chodzi przede wszystkim o Another World – a potem znikli na długie lata. Najwyraźniej aktualna specyfika branży sprzyja powrotom – niedawno uaktywnił się przecież Ron Gilbert (kiedyś: Monkey Island, obecnie: DeathSpank). Także Chahi wraca do gry ze swoimi kreatywnymi pomysłami. Niepozorny i wiecznie uśmiechnięty Francuz łamaną angielszczyzną przedstawił swoją nową produkcję na jednej z zamkniętych prezentacji Ubisoftu i poprawił humory wielu osobom. From Dust okazało się bowiem jedną z nielicznych oryginalnych i świeżych gier na targach gamescom 2010. Czym Chahi próbuje zainteresować nas w zalewie nudnych do bólu kontynuacji?
From Dust, znane wcześniej jako Project Dust, to połączenie gatunków, które nie należą ostatnio do najpopularniejszych, ale mają swoich zwolenników. W skrócie – to gra typu „god-like”, który został zapoczątkowany i rozwinięty przez Petera Molyneux w seriach Populous oraz Black & White. Gracz wcieli się w bóstwo pomagające pewnemu plemieniu kolonizującemu wyspy. Prymitywny lud poszukuje idealnego lokum dla swojej rozwijającej się cywilizacji. Niestety zadanie nie jest łatwe, bo natura przygotowała wiele zagrożeń dla człowieka. W grze będziemy zakładać osady, zdobywać nowe moce i ochraniać lud przed kataklizmami. Pod koniec rozgrywki na każdej z map zgromadzimy wszystkich w jednym miejscu i dzięki mocy pradawnego rytuału przeniesiemy się na nową wyspę.
W zarysie brzmi to więc znajomo i rzeczywiście na pierwszy rzut oka pomysł w dużym stopniu bazuje na poprzednich produkcjach z tego gatunku. Różnica polega na tym, że nie mając bezpośredniej kontroli nad plemieniem, musimy reagować na dynamiczne środowisko. Obsługa gry wydaje się niezwykle intuicyjna – za pomocą pada poruszamy kulistym wskaźnikiem, którym możemy podnieść ziemię, drzewa i inną roślinność lub nabrać wody, a nawet lawy (na lewym triggerze). Zebrany materiał przenosimy w dowolne miejsce i upuszczamy (prawym triggerem), co prowadzi do zmiany otoczenia. Zastygła lawa tworzy nowe zbocza, a gorąca podpala łatwopalne obiekty (np. las). Woda rozpływa się w nowe rozlewiska i gasi pożary. Ziemia pozwala kreować mosty, tamy czy jeziorka.