autor: Szymon Liebert
Diablo III - Witch Doctor
Ile dobrze znanego wszystkim Nekromanty jest w nowym Witch Doctorze? Między innymi na to pytanie staramy się odpowiedzieć w naszym kolejnym artykule, poświęconym nadchodzącej trzeciej części Diablo.
Przeczytaj recenzję Zło powróciło - recenzja gry Diablo III
Artykuł powstał na bazie wersji PC.
Ekipa Blizzarda, rozpoczynając prace nad Diablo III, postanowiła stworzyć grę, która będzie prawdziwą kontynuacją, zawierającą zupełnie nowe pomysły. Na przykładzie omawianego przed tygodniem Barbarzyńcy szybko okazało się, że pewne powtórzenia są nieuniknione, bo w końcu bohaterowie z Diablo II wyznaczyli zakres możliwości i ustanowili pewne archetypy postaci. Oczywiście twórcy nie poddali się i mimo wszystko forsują świeże podejście do projektu klas, w których fani doszukują się jednak odniesień. Jeśli spojrzeć w ten sposób na Witch Doctora, to zdecydowanie przypomina on Nekromantę z poprzedniej odsłony serii, chociaż naturalnie zmierza w nieco innym kierunku. Postaramy się zebrać wszystkie najważniejsze informacje o tym ciekawym herosie, by poznać jego specyfikę.
Na pierwszy rzut oka Witch Doctor może kojarzyć się z charakterystycznymi Szamanami Fetyszy z poprzedniej części gry, którzy potrafili wskrzeszać swoich pobratymców – w końcu jeden z nich nazywał się nawet Witch Doctor Endugu (w polskiej wersji Leśny Doktor Endugu). To właściwie dobry trop, bo nasz nowy bohater rzeczywiście posiada podobne zdolności i jest za pan brat z Fetyszami. Zacznijmy jednak od początku – Witch Doctorzy wywodzą się z obszaru zwanego Teganze, znajdującego się w dżunglach Torajan. Kraina ta leży na południowy zachód od Kurast, czyli miasta, które zwiedziliśmy w akcie trzecim Diablo II. Teganze cechuje się występowaniem wielu różnych klanów, znanych jako umbaru – przedstawicielem jednego z nich jest właśnie Witch Doctor, w niektórych kręgach uważany wyłącznie za nieco niepokojącą legendę.
Żeby zrozumieć istotę tej odzianej w maskę postaci, trzeba poznać obyczaje jej ludu. Witch Doctor pochodzi z plemienia Pięciu Wzgórz (Tribe of the Five Hills), które prowadzi odwieczną walkę z konkurencyjnymi klanami Siedmiu Kamieni (Clan of the Seven Stones) i Zacienionej Doliny (Tribe of the Clouded Valley). Konflikt ten jest dość nietypowy, bo ma charakter właściwie rytualny – zmagając się ze sobą reprezentanci umbaru, dopełniają tradycji i wchodzą w posiadanie niewolników, którzy mogą zostać poświęceni bogom. Ludy te wierzą w tzw. Mbwiru Eikura, czyli „platoński” prawdziwy świat, kryjący się za doświadczaną przez nas fizyczną powłoką. Witch Doctorzy potrafią docierać do tych krain poprzez rozmaite rytuały oraz spożywanie ziół, które pozwalają wejść w odpowiedni stan umysłu (czyli Ghost Trance).
Powyższy opis tła fabularnego Witch Doctora pokazuje, że jest on postacią silnie związaną ze światem duchów i wierzeń. Sami twórcy, opisując tę klasę, odwoływali się niejednokrotnie chociażby do szamanów voodoo, co oczywiście jest już konkretnym tropem. Bohater będzie fanatycznym, podstarzałym mistykiem plemiennym, operującym niekoniecznie czystymi siłami natury czy magii. Zamiast miotania piorunów czy stawiania ścian ognia skupi się on na przyzywaniu żywych trupów i demonów oraz używaniu najróżniejszych mikstur, ziół, wywarów czy nasycaniu prawdziwych obiektów magią rodem z opowieści o haitańskich kapłanach. Witch Doctor, jak powiedział Leonard Boyarsky – główny projektant świata w Diablo III, to postać po wielu życiowych przejściach, korzystająca z najbardziej nieczystych mistycznych mocy.