Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 7 kwietnia 2009, 09:39

autor: Marek Grochowski

Anno 1404 - już graliśmy!

Wraz z Ubisoftem cofamy się w czasie o ponad sześćset lat, by na krótko przed premierą Anno 1404 przetestować najnowszą odsłonę serii w siedzibie jej twórców.

Przeczytaj recenzję Anno 1404 - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Z Anno 1404 zdążyliśmy przywitać się już w ubiegłym roku, na ostatnich, póki co, targach Games Convention, kiedy to Ubisoft ogłosił, że jego niemieckie studio pracuje w pocie czoła nad pełnoprawną, czwartą odsłoną popularnej strategii ekonomicznej. O zaskoczeniu nie mogło być wówczas mowy, bo cykl sprzedał się wcześniej w kilkumilionowym nakładzie i nikt o zdrowych zmysłach nie uwierzyłby, że autorzy powiedzą sobie już „dość” i poprzestaną akurat na Anno 1701, zwłaszcza że z rozpędu wydali do niego nawet dodatek.

Trzeba było tylko kolejnego pretekstu, przyczynku do działania, a gdzie go szukać, jeśli nie w odmętach historii? Długo nie trwało, a z mglistej idei zrodziła się koncepcja Anno 1404, zaś status alfa, jakim gra charakteryzowała się jeszcze dziewięć miesięcy temu, dobrnął wreszcie do solidnej bety. Z racji tego, że premiera już tuż, tuż, a z obiecującymi produkcjami nie ma się co zbytnio kryć, autorzy pozwolili nam rozpracować ich najnowszą zabawkę w siedzibie Ubisoftu w Düsseldorfie. Co smakowitszych informacji zabronili wyjawiać pod groźbą „mamy córki na wydaniu”, ale co pograne, to nasze i przed upływem embarga możemy już zdradzić kilka szczegółów odnośnie wyglądu i rozgrywki nadchodzącej produkcji.

Widoczna w tle katedra to najważniejszy budynek,jaki przyjdzie nam wybudować w Anno 1404.

Dwa lata, jakie upłynęły od momentu, gdy na sklepowych półkach zagościła poprzednia część serii, zaowocowały sporym postępem graficznym w stosunku do Anno 1701. Wymiana silnika przyniosła grze pełne wsparcie dla efektów DirectX 10, dzięki czemu widoki pokazane w 1404 naprawdę cieszą oko. Uwagę przykuwają przede wszystkim wykonane z pietyzmem budynki. Kamienice wznoszone wokół rynku łączą się w zabudowę szeregową, nad tartakami, kuźniami i domami mieszczaństwa górują liczne kościoły, a u brzegów wysp powstają solidne doki. Europejskie budowle przedstawiono w stonowanych barwach i zadbano o to, by rozwijające się osady z każdą godziną coraz bardziej przypominały średniowieczne miasta, nie zaś łąki usiane kretowiskami. Obszar, na którym można budować miasta, zwiększył się o blisko połowę, dodatkowo każda z wysp otrzymała inną linię brzegową, więc nie sposób trafić na dwie identyczne lokacje.

Walory graficzne Anno 1404 widać szczególnie w zetknięciu z kulturą Orientu. Wkraczając do arabskiego świata, oglądamy bogato zdobione pałace sułtanów i meczety; patrzymy, jak kupieckie karawany korzystają z siły pociągowej wielbłądów, a zamiast drzew iglastych egzotyczny teren porastają palmy. Dokoła panuje upalny klimat, a niektóre grunty są tak suche, że trzeba je samodzielnie nawadniać – dopiero wówczas można myśleć o wykorzystaniu ich pod uprawę lub zasiedlenie. Wokół orientalnych wysp nawet morze ma nieco inny odcień niż w Europie. Ruchy fal pozostają jednak takie same, dzięki czemu można przyjrzeć się działaniu fizyki i zobaczyć, jak statki sunące od jednego portu do drugiego reagują na sztormy. Wiatr jest w Anno 1404 szczególnie ciekawym smaczkiem, bo nie tylko dmucha w żagle wirtualnych okrętów, ale nawet szeleści liśćmi drzew i wywraca pranie rozwieszone na przydomowych linach. Widać to wszystko dzięki opcji swobodnego obracania kamery i wykonywania zbliżeń na pojedyncze obiekty.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.