Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 18 czerwca 2008, 11:25

autor: Przemysław Zamęcki

Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG - przed premierą

Czy można zrobić dobrego erpega bez stworów rodem z bajek czy kosmicznej otchłani? Twórcy Neverwinter Nights 2 i Knights of the Old Republic 2 twierdzą, że jak najbardziej.

Przeczytaj recenzję Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji X360.

Protokół Alfa to zestaw procedur wchodzących w życie wraz z wystąpieniem nadzwyczajnej sytuacji. Jego zadaniem jest ułatwienie agentom rządowym wyższego stopnia przejście do całkowitej konspiracji poprzez udostępnienie im sieci rozmieszczonych na całym świecie i wyposażonych w najnowocześniejsze technologie kryjówek. Informacje na ich temat objęte są klauzulą ścisłej tajności. CIA przez ponad pięćdziesiąt lat swego istnienia doskonale nauczyła się dbać o swoje tajemnice.

Alfa

Zapewne wszyscy fani komputerowych gier role-playing doskonale kojarzą dzieła ekipy Obsidian Entertainment. Firma powstała z resztek tego, co kiedyś nosiło dumną nazwę Black Isle Studios i w ciągu kilku ostatnich lat zajmowała się raczej przedłużaniem życia popularnych marek wypromowanych przez innego potentata w branży, kanadyjskie studio Bioware. W ten właśnie sposób doczekaliśmy się drugiej części Knights of the Old Republic i Neverwinter Nights oraz dodatku do tegoż o podtytule Mask of the Betrayer.

Uwolniony od wcześniejszych zobowiązań Obsidian postanowił chyba, że dość już odcinania kuponów od cudzego sukcesu i pora zacząć prace nad tytułem oryginalnym, a co najważniejsze, całkowicie własnym. W ten oto sposób w lutym przyszłego roku w nasze ręce powinna trafić gra akcji, ale jednocześnie i erpeg pełną gębą – Alpha Protocol. Coś, czego branżowy światek miał okazję już kiedyś doświadczyć, chociażby pod postacią uwielbianego Deus Ex, ale tym razem, zgodnie z zasadami postępu, ma być więcej, lepiej i ładniej. A także przede wszystkim – bardziej realistycznie, bez niepotrzebnego sztafażu science-fiction.

Beta

Głównym bohaterem gry jest nieopierzony jeszcze agenciak, Michael Thorton, który dopiero uczy się trudnego fachu tajniaka. W jednej z akcji coś idzie nie do końca tak, jak iść powinno. W rezultacie nasz bohater popada w tarapaty i pozostaje zupełnie sam na placu boju. Z niewyjaśnionych powodów odwraca się od niego jego własny rząd oraz ludzie, z którymi dotychczas współpracował. Szczęściem w nieszczęściu Michaelowi udaje się zdobyć wiedzę na temat tytułowego protokołu alfa i lokacji poszczególnych kryjówek. Jest on także jedynym człowiekiem na świecie świadomym nadciągającej katastrofy. Musi więc zacząć działać – niczym Funky Koval – sam przeciw wszystkim.

Taki rozwój fabuły i sposób przedstawienia akcji zawdzięczamy licznym szpiegowskim thrillerom oraz kilku topowym grom, które w ostatnim czasie pojawiły się na rynku, a na których wzorują się autorzy. Twórcy bez żenady wymieniają na pierwszym miejscu Mass Effect, którego Alpha Protocol, wyjąwszy wszelkie naleciałości fantastyczne, ma być odpowiednikiem. Zamiast protonowo-plazmowego karabinu Mężny III otrzymamy swojskiego kałacha. Służący do podróżowania po powierzchni planet Mako, w naszej rzeczywistości zamieni się rolami z mobilnym samojezdnym robotem używanym przez jednostki antyterrorystyczne.

Akcję obserwować będziemy zza pleców Michaela. Akcję, to dobre słowo, ponieważ wbrew przyzwyczajeniom większości erpegowców, w Alpha Protocol będziemy biegać, skakać, kryć się za osłonami, a przede wszystkim eliminować przeciwników. Jest to jednak tylko półprawda, bowiem gatunek wybrany przez autorów do czegoś jednak zobowiązuje. Wszystko, łącznie ze sposobem rozgrywki, zależeć będzie od gracza i od tego, jak rozdzieli on otrzymywane punkty doświadczenia.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?