Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 maja 2008, 12:30

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - pierwsze wrażenia - Strona 2

Na początku maja wybraliśmy się do ukraińskiej stolicy, aby w studiu GSC Game World zobaczyć na własne oczy, jak prezentuje się druga część bestsellerowego S.T.A.L.K.E.R.-a.

Pierwsza odsłona cyklu S.T.A.L.K.E.R. ujrzała światło dzienne kilkanaście miesięcy temu i szybko podbiła serca amatorów pierwszoosobowych strzelanin, zwłaszcza tych we wschodniej części Europy. W nękanej olbrzymim problemem piractwa Rosji sprzedało się ponad 900 tysięcy kopii gry, Ukraina – kraj twórców Cienia Czarnobyla – dołożyła kolejne 100 tysięcy. W sumie, na całym świecie, sprzedaż przekroczyła półtora miliona egzemplarzy. Biorąc pod uwagę ten imponujący wynik, nie powinniśmy się dziwić, że tuż po premierze S.T.A.L.K.E.R.-a nasi wschodni sąsiedzi postanowili pójść za ciosem i przygotować kolejny odcinek tej serii. Początkowo Clear Sky miał być wyłącznie zwykłym dodatkiem, ale gdy okazało się, że głowy twórców pełne są nowych pomysłów, postanowiono stworzyć niezależny od pierwowzoru produkt.

Na kilka miesięcy przed planowaną na sierpień premierą Czystego nieba, Ukraińcy zdecydowali się pokazać swoje najnowsze dzieło dziennikarzom z całego świata. W ubiegłym tygodniu, 7 maja, przypadł dzień polski. Niewielka, bo zaledwie trzyosobowa grupa dziennikarzy z nadwiślańskiego kraju udała się do Kijowa, aby na własne oczy zobaczyć omawiany produkt w akcji. Oczywiście nie mogło zabraknąć tam wysłannika naszego serwisu!

Mokradła to pierwsza z nowych krain, którą będziemy zwiedzać w Clear Sky.

Jak już zapewne wiecie, Clear Sky jest prequelem pierwszej odsłony cyklu S.T.A.L.K.E.R., co oznacza, że nowa gra będzie pełnić funkcję wprowadzenia do wydarzeń, jakie miały miejsce w wydanym rok temu pierwowzorze. Autorzy obiecują, że ich kolejne dzieło pomoże znaleźć odpowiedź na większość pytań zadanych w Cieniu Czarnobyla, a przede wszystkim pozwoli nam dowiedzieć się, co działo się ze Strielokiem przed pamiętnym wypadkiem ciężarówki.

Głównym bohaterem gry nie jest jednak Strielok, ale inny stalker, który trudni się fachem przewodnika, za odpowiednią opłatą oprowadzając śmiałków po Zonie. Podczas jednej z tego typu wypraw, grupa naukowców ochraniana m.in. przez naszego śmiałka, pada ofiarą śmiertelnie niebezpiecznej anomalii (zwanej Podmuchem), zmieniającej nie do poznania otoczenie i eliminującej wszystkie istoty żywe, jakie staną jej na drodze. No... prawie wszystkie, ponieważ głównemu bohaterowi tej opowieści udaje się jakimś cudem przetrwać wspomniany wyżej kataklizm.

Nieprzytomnego, ale żywego przewodnika odnajduje jedna z rywalizujących ze sobą frakcji stalkerów, znana pod nazwą Czyste niebo. Członkowie tej grupy są uczonymi, którzy badają Zonę, próbują zrozumieć zachodzące w niej procesy i zmiany, by na koniec walczyć z nimi. Główny bohater szybko okazuje się być dla drużyny bardzo cennym nabytkiem. Dzięki wysokiej odporności na efekty działania Podmuchu, nasz podopieczny może bez przeszkód eksplorować okolicę, nie obawiając się, tak jak jego towarzysze, o utratę życia.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.