Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 7 października 2004, 10:40

autor: Jacek Hałas

Medieval Lords: Buduj, Broń, Zdobywaj - zapowiedź - Strona 2

Osadzona w Średniowieczu gra, pomimo całej historycznej otoczki, w żadnym stopniu nie będzie bazowała na prawdziwych wydarzeniach. Pod tym względem „Medieval Lords” przypominać będzie raczej słynną serię „The Settlers”.

Kiedy za kolejną grę biorą się specjaliści z danego gatunku można spać spokojnie, wiadomo bowiem, iż ich najnowszy produkt nie okaże kompletnie niegrywalnym a na dodatek zrywającym z powszechnie obranymi ścieżkami produktem. Nie trzeba być ekspertem w tej dziedzinie, aby kojarzyć Codemasters z wyśmienitymi ścigałkami czy też Red Storm z taktycznymi strzelankami sygnowanymi postacią Toma Clancy’ego. Firma Monte Cristo Games nie może się co prawda pochwalić zbyt dużą ilością wydanych pozycji, wszak zaistniała na rynku dopiero w 1995 roku, aczkolwiek wydawane przez nią strategie (głównie ekonomiczne) w ogromnej większości przypadków są pozytywnie przyjmowane przez sympatyków gatunku. Zapowiadany Medieval Lords ma spore szanse, aby dołączyć do grona najlepszych pozycji francuskiego producenta. O żadnym przełomie w gatunku nie możemy wprawdzie mówić, ale jeśli producenci dotrzymają przedstawionych poniżej obietnic to sądzę, iż znajdzie się wystarczająco liczna grupka strategów pragnących spróbować swych sił w zaprezentowanych realiach.

Akcja gry, co zresztą jest już zasugerowane w jej tytule, została osadzona w Średniowieczu. Okres ten jest stosunkowo często wybierany przez producentów gier komputerowych, nie sądzę jednak, aby jego potencjał został już całkowicie wyczerpany. Zawsze można jeszcze dołożyć coś nowego, interesującego. Warto przy tym dodać, iż pomimo całej historycznej otoczki gra w żadnym stopniu nie będzie bazowała na prawdziwych wydarzeniach. Pod tym względem Medieval Lords przypominać będzie raczej słynną serię The Settlers. Pojawią się oczywiście jednostki, budynki czy nawet nacje z omawianego okresu (jak chociażby Wikingowie), aczkolwiek kolejne etapy będą w stu procentach fikcyjne. Po części jest to związane z kreowanym przez producentów wizerunkiem gry, ma ona bowiem przede wszystkim bawić. Sądzę jednak, iż nie będzie wam to zbytnio przeszkadzało, albowiem gier ściśle związanych z określonymi wydarzeniami historycznymi zdecydowanie nie brakuje.

To, w jaki sposób ma przebiegać cała zabawa, jest już jak gdyby podpowiadane przez podtytuł Medieval Lords. Zdecydowanie najistotniejszą rolę będzie odgrywało budowanie kolejnych kolonii mieszkalnych. Element ten ma być wyjątkowo rozbudowany, sądząc po opublikowanych screenach i informacjach można raczej spokojnie założyć, że autorzy gry znają się na swej robocie. Tak jak już powiedziałem, kluczowym elementem programu będzie konstruowanie i prowadzenie średniowiecznych grodów. W nasze ręce trafi około stu typów budynków, oczywiście nie wszystkie będą dostępne już na starcie. Bardziej złożone konstrukcje trzeba będzie dopiero wynaleźć prowadząc intensywne badania technologiczne. Planuje się przygotowanie sześciu różnych ścieżek, gracz będzie mógł prowadzić równoczesne badania na wszystkich „frontach” albo skupić się na wybranych przez siebie odnogach. Wszystko będzie oczywiście uzależnione od preferowanego stylu gry. Nie mniej istotne ma być rozsądne rozplanowanie budynków. Gracz przede wszystkim będzie musiał zadbać o to, aby powiązane ze sobą konstrukcje (np. hodowca i rzeźnik czy rolnik i młynarz) znajdowały się w niewielkiej odległości, albowiem tylko wtedy zapewni się dostatecznie szybką wymianę surowców.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę
Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę

Przed premierą

Na rynku pojawił się Dark Souls gier RTS – mowa o Age of Darkness: Final Stand. Produkcja ta sprawiła, że popadłem w otchłań szaleństwa i rozpaczy. Zapraszam do lektury, jeżeli chcecie się dowiedzieć dlaczego.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.