Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 13 sierpnia 2003, 15:04

autor: Filip Dąbrowski

Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata - zapowiedź

Call of Cthulhu to przygodowa gra akcji utrzymana w konwencji horroru. Fabuła gry toczy się w 1920 roku i oparta jest o świat Mitów Cthulhu, stworzony przez jednego z najsłynniejszych pisarzy grozy początku XX wieku – H.P. Lovecrafta.

Przeczytaj recenzję Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Jeśli jesteście fanami horrorów, giercowaliście w Alone in the Dark czy Cliv Barker's Undying, powinniście być teraz wniebowzięci (wiem, że to akurat słowo jest tu nie na miejscu). Euforię tę powinien spowodować fakt, iż już niedługo światło dzienne ujrzy nowy produkt Headfirst pt. Call of Cthulhu, zapowiadany przez twórców jako "najstraszniejsza gra wszechczasów". Co prawda do takich sloganów należy podchodzić z dużym dystansem, lecz w tym przypadku twórcy rzeczywiście mogą wiedzieć, o czym mówią.

Call of Cthulhu w dużym stopniu bazuje na opowiadaniach mistrza grozy i SF - Howarda Philipsa Lovecrafta (już widzę łzy szczęścia w waszych przekrwionych oczach) oraz na zasadach "papierowej" gry RPG "Zew Cthulhu". Lovecraft stworzył serię opowiadań "Cthulhu Mythos", które przedstawiają nam historię potężnych władców, niegdyś sprawujących władzę na naszej planecie. Tuż przed pojawieniem się człowieka władcy schronili się głęboko pod ziemią. Nie wychodzili stamtąd przez stulecia, utrzymując kontakty z nielicznymi osadami ludzi. Przepowiednia głosi jednak, iż pewnego dnia rasa Wielkich wyjdzie z ukrycia i ponownie przejmie władzę nad światem.

Historia Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth rozgrywa się w latach 20-tych ubiegłego stulecia w Anglii. Gracz wciela się w postać prywatnego detektywa, który wyrusza do małego, spokojnego miasteczka Innsmouth, gdzie ma rozwikłać sprawę tajemniczego zniknięcia pewnego jegomościa. W trakcie śledztwa nasz bohater zaczyna odkrywać mroczne tajemnice Innsmouth. Tak się bowiem składa, iż jest to jedno z tych niewielu miejsc na ziemi, z którymi rasa Władców utrzymuje kontakty. Mieszkańcy Innsmouth zawarli z nimi traktat, wedle którego w zamian za dostarczanie im ludzi do manipulacji genetycznych będą otrzymywać spore ilości złota.

Gra ma być podzielona na cztery rozdziały, bazujące na opowiadaniach Lovecrafta. Będą to: "The Shadow over Innsmouth", "At the Mountains of Madness", "The Shadow Out Of Time" oraz "The Dreamlands".

Zew Cthulhu stanowi połączenie gry akcji i typowego RPG-a. Na początku rozgrywki wybieramy jedną z czterech gotowych, posiadających charakterystyczne cechy postaci. Po dokonaniu wyboru, pozostali bohaterowie także wkraczają do gry, są jednak sterowani przez komputer. Podobnie jak my, prowadzą śledztwo w sprawie tajemniczych wydarzeń wokół miasteczka. Możliwa ma być wymiana informacji z innymi detektywami, a nawet nawiązania ścisłej współpracy, na przykład wspólnego podróżowania, rozwiązywania zagadek itp.. Dzięki możliwości ingerencji innych postaci w elementy historii, jak i kilku innym zabiegom, gra będzie posiadać co najmniej kilka różnych zakończeń. Jednym z nich ma być ponoć postradanie zmysłów przez naszego bohatera i wylądowanie w zakładzie bez klamek. Tu dochodzimy do jednego z ciekawszych elementów Call of Cthulhu, mianowicie wpływu wydarzeń na psychikę kierowanej przez nas postaci. W miarę zagłębiania się w mroczny świat Innsmouth, odkrywając dziwne i przerażające zarazem tajemnice, nasza postać może zatracić poczucie rzeczywistości. Wszystko będzie zależeć od decyzji podejmowanych przez gracza. Jeśli w pewnym momencie rozgrywki bohater zacznie się dziwnie zachowywać (np. krzyczeć bez powodu, mówić coś w niezrozumiałym języku), a niebezpieczny potwór, którego mieliśmy zamiar zaatakować, jest tak naprawdę niewinną osobą, wtedy jest już za późno - nasz chętny do rozwiązywania zagadek detektyw postradał zmysły. Pomysł zaiste oryginalny. Pozostaje mieć nadzieję, że wykonanie będzie równie dobre.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?