Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 lutego 2003, 12:03

autor: Andrzej Jerzyk

Galactic Civilizations - zapowiedź - Strona 3

Gra strategiczna rozgrywana w systemie turowym, w której wcielamy się w głównodowodzącego rasy ludzkiej stojącego przed zadaniem eksploracji i podboju nieznanych obszarów przestrzeni kosmicznej.

Strategie, których akcja osadzona jest w kosmosie, to gatunek bardzo wyraźnie eksploatowany przez programistów. Gier tego rodzaju wychodzi na rynek tak wiele, że nie sposób wprost nadążyć za kolejnymi produktami zalewającymi sklepy. Pozostaje więc zadowolić się tymi najlepszymi, ale skąd wiedzieć co jest najlepsze ? Zazwyczaj kierujemy się znaną marką, przez co taki Master of Orion 3 stał się przebojem dawno zanim podano jeszcze datę jego wydania. Jednak nie zawsze jest tak, że bogata historia tytułu jest konieczna, by zaufać nowej grze. Galactic Civilizations, bo o tej grze będzie tu mowa, nie jest tytułem nowym, jednak sława pierwszej odsłony tej gry wydanej w 1994 roku, nie może się równać popularności swego największego konkurenta, czyli serii Master of Orion. Dziewięć lat temu gra szokowała choćby oprawą graficzną, gdyż rozdzielczość 1024x768 w 16.8 miliona kolorów na pewno nie była wtedy codziennością. Dziś jest już trudniej wyróżnić się turowej grze strategicznej jakąś fenomenalną i efekciarską oprawą, dlatego większy nacisk z konieczności kładzie się na merytoryczną zawartość gry.

A w Galactic Civilizations zawartość ta jest zupełnie przyzwoita, żeby nie powiedzieć interesująca. Zacznijmy od tego, że rzeczownik „civilizations” w tytule nie znalazł się przypadkowo. Gra w wielu płaszczyznach przypomina Meierowskie Civilization, oczywiście zmodyfikowane odpowiednio do „kosmicznych realiów”. Naszym zadaniem jest kontrola ludzkiej cywilizacji począwszy od roku 2178, kiedy to następuje w naszej historii przełom technologiczny – odkrycie nowej metody ultra-szybkiego transportu umożliwia pokonywanie olbrzymich dystansów w stosunkowo krótkim okresie czasu. Jak łatwo się domyśleć, konsekwencją tego faktu jest błyskawiczna kolonizacja kosmosu i... napotkanie innych cywilizacji. Ziemscy kolonizatorzy zajmują coraz to większe obszary, odszukują złoża galaktycznych bogactw naturalnych i rozszerzają wpływ ziemskiej kultury.

Jednak naszym zadaniem nie będzie tylko kontrola owej ekspansji. Odpowiadać będziemy też (a może nawet przede wszystkim) za utrzymanie w ryzach naszej społeczności i sprawowanej nad nią władzy. W Galactic Civilizations jest pod tym względem o wiele mniej przyjemnie niż w innych grach tego typu. Nasi podwładni mają swoje myśli i nastroje, mają też siłę by usunąć niechcianego przywódcę od władzy. Ale konkretnie – na Ziemi działają ugrupowania polityczne, z którymi musimy się liczyć. Nasza władza jest bowiem uzależniona od wyników głosowań w Senacie, w którym zasiadają przedstawiciele szeregu partii. Dodatkowo, poparcie danej frakcji oznacza dla nas jakąś premię, przykładowo ugrupowanie Federalistów zwiększa nasze dochody i produkcyjność, Pacyfiści zwiększają wpływ naszej dyplomacji, Populiści natomiast zyskują nam przychylność obywateli. Ugrupowań jest o wiele więcej, jednak nigdy nie uda nam się oczywiście zapewnić sobie poparcia wszystkich. Czy to nie nazbyt skomplikuje i tak już trudną grę ? Chyba nie – ograniczenie absolutyzmu naszej władzy w strategiach turowych to chyba najważniejsza materia, której naruszenia dotychczas unikano. Prawdopodobnie ze względu na brak pomysłów na rozwiązanie tej kwestii. Czy ten z Galactic Civilizations okaże się dobry ? Będziemy musieli przekonać się sami.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.