autor: Amadeusz Cyganek
Graliśmy w Champions of Anteria – Osadników w RPG-owym stylu - Strona 3
Na gruzach anulowanej odsłony serii The Settlers powstaje nowy projekt, który jednak z Osadnikami ma niewiele wspólnego. Co oferuje nam próbna wersja Champions of Anteria?
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
- RPG z elementami strategii;
- potyczki w małych grupkach z wykorzystaniem aktywnej pauzy;
- rozwój miasta w klasycznym stylu;
- podbijanie kolejnych ziem i obrona przed najazdem przeciwników;
- pojedynki z bossami wieńczące atak na kolejne krainy;
- bogate drzewko rozwoju postaci, możliwość wytwarzania oręża i przedmiotów specjalnych.
Nie ma absolutnie żadnych wątpliwości, że Blue Byte to jedna z najbardziej zasłużonych ekip jeśli chodzi o rozwój gatunku gier strategicznych. Gdyby nie oni, na świat nie przyszłaby kultowa seria The Settlers, a zwłaszcza kultowe pierwsze odsłony sagi. Teraz jednak po tej wspaniałej marce zostały już tylko wspomnienia, a niemieckie studio przez ostatnie lata zajmowało się zupełnie innymi projektami – ot, chociażby najnowszą iteracją Anno o podtytule 2205. Teraz na tapecie tych doświadczonych twórców jest Champions of Anteria – produkcja, która ma po części przywrócić magię Osadników. Po części, bo finalnie chyba jeszcze nie do końca wiadomo, czym ten tytuł tak naprawdę ma być.
Żywioły Anterii
A przecież droga nowej produkcji Blue Byte jest długa i, niestety, na pewno nie usłana różami. Champions of Anteria zaczynało bowiem jako kolejna odsłona wspominanej serii The Settlers o podtytule Kingdoms of Anteria. W tym projekcie coś jednak nie wypaliło, tytuł został skasowany, a na jego kanwie zaprezentowano właśnie opisywaną produkcję, która pod względem rozgrywki ucieka daleko od klasycznego, strategicznego systemu zabawy opartego na rozwoju miasta. To bowiem głównie RPG, jedynie wzbogacony o elementy charakterystyczne dla gier w stylu Osadników.
Głównym punktem rozgrywki są bohaterowie, spośród których na każdą kolejną potyczkę wybieramy zaledwie trzech, reprezentujących jeden z kilku żywiołów. Nasze działania planujemy na bardzo przejrzystej mapie świata, jasno pokazującej zasięg naszych wpływów w świecie Anterii. Zadaniem gracza jest podbijanie kolejnych terenów i przejmowanie coraz więcej ziem. Dokonujemy tego za pośrednictwem różnorodnych misji oraz – głównie – potyczek z siłami przeciwnika. Celem, do którego dążymy, jest przejęcie stolicy danego regionu; zanim jednak nam się to uda, konieczne stanie się nie tylko objęcie władzy nad poszczególnymi krainami, ale także utrzymanie ich – co jakiś czas bowiem na nasze włości zakusy przypuszczają przeciwnicy, starający się odbić wcześniej posiadane miejsca. Nic w świecie Champions of Anteria nie jest więc dane na zawsze – o pozycję hegemona trzeba tutaj nieustannie walczyć.