autor: Amadeusz Cyganek
Analizujemy grę FIFA 17 – nadchodzi fabularna rewolucja
Rewolucja w FIF-ie? To może za duże słowo, ale w nowej odsłonie pojawi się coś, czego raczej niewielu się spodziewało. Czas na fabularną przygodę... w grze piłkarskiej!
Przeczytaj recenzję Recenzja gry FIFA 17 - trzy punkty w nieco wymęczonym stylu
Artykuł powstał na bazie wersji PC.
- moduł fabularny „Droga do sławy”;
- zastosowanie silnika Frostbite;
- poprawki w systemie wykonywania stałych fragmentów gry;
- ulepszona sztuczna inteligencja;
- nowości w systemie walki o piłkę;
- szereg dodatkowych technik atakowania przeciwnika.
Co roku głównym argumentem osób, które raczej nie mają do czynienia na co dzień z piłkarskimi grami wideo, jest to, że zmiany pojawiające się w kolejnej odsłonie FIF-y satysfakcjonowałyby raczej w przypadku DLC niż pełnoprawnej odsłony serii. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat faktycznie mieliśmy do czynienia z kilkoma edycjami oferującymi – co tu dużo mówić – raczej kosmetyczne poprawki, wpływające w bardzo niewielkim stopniu na sposób prowadzenia rozgrywki oraz zawartość gry. Wszystko jednak wskazuje na to, że FIFA 17 będzie odsłoną z gatunku tych, na które czekamy z ogromnym zainteresowaniem. Głównie dzięki postaci... Aleksa Huntera.
Polowanie na sukcesy
Nie znacie Aleksa Huntera? Spokojnie – ja też nie. Przynajmniej na razie, bo to właśnie ten fikcyjny zawodnik będzie bohaterem jednej z największych nowości i zarazem niespodzianek ostatnich kilku lat. Nadchodząca edycja okaże się bowiem pierwszą, w której pojawi się tryb fabularny. Tak – w grze, w której do tej pory szczytem możliwości był moduł kariery trenerskiej bądź zawodniczej, dostaniemy okazję poprowadzenia młodego, obiecującego, ambitnego piłkarza, pragnącego zostać gwiazdą wielkiego formatu. A o tym, że predyspozycje ma on naprawdę spore, świadczy fakt, że jest wnukiem i wychowankiem Jima Huntera, (fikcyjnej) legendy Premier League z sezonu 1966/67, czyli rozgrywek odbywających się tuż po zdobytym przez Anglików mistrzostwie świata.
Zanim jednak to nastąpi, będziemy musieli zaliczyć wraz z naszym bohaterem wiele wzlotów i upadków – nie zabraknie pozakulisowych gierek z menedżerami i trenerami, wielkich zawodów, mentalnej walki z samym sobą i spektakularnych sukcesów bądź porażek – w zależności od naszych dokonań. Moduł „Droga do sławy” zaoferuje bowiem częściowo nieliniową rozgrywkę – na przebieg niektórych momentów kariery Aleksa Huntera wpłyną nasze umiejętności oraz zasługi, a wiele sytuacji w razie niepowodzenia będziemy musieli powtarzać aż do osiągnięcia danego celu pozwalającego na rozwinięcie fabuły. Co ciekawe, o pomoc w stworzeniu tego modułu ekipa EA Sports poprosiła nie byle kogo, bo studio BioWare – sam jestem ciekaw, jakie przełożenie na system rozgrywki w tym trybie mogą mieć rozwiązania stosowane w rasowych RPG. Na pewno możemy spodziewać się wyborów kwestii dialogowych podczas rozmów z menedżerami, agentami i innymi zawodnikami, które będą rzutować na rozwój historii i nasze miejsce w piłkarskim światku.