Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 grudnia 2015, 13:00

Wampiryzm w czasach zarazy - oto Vampyr, mroczny RPG od twórców Life is Strange - Strona 2

Studio Dontnod Entertainment po sukcesie Life is Strange zabiera się za RPG akcji rozgrywające się w czasach epidemii hiszpanki. Zbieramy informacje o Vampyrze, mrocznej produkcji z dużym naciskiem na wybory gracza.

  1. RPG akcji, osadzone w 1918 roku w Londynie, w czasach pierwszej wojny światowej oraz zabójczej pandemii hiszpanki;
  2. głównym bohaterem gry jest Jonathan Reid – lekarz zmagający się z przemianą w wampira;
  3. każda ze spotkanych osób może stać się ofiarą gracza – wybory dotyczące tego, kogo zabijemy, w dużym stopniu wpłyną na dalszą rozgrywkę;
  4. rozwój protagonisty oparto na ulepszaniu wampirzych mocy;
  5. główny nacisk położono na eksplorację, walkę z użyciem improwizowanej broni oraz interakcje z niezależnymi postaciami;
  6. gra powstaje na silniku Unreal Engine 4, mającym zapewnić jej mroczny klimat oraz charakterystyczny styl graficzny.

Ach, wampiry – niegdyś budzące grozę potwory, stanowiące inspirację dla niekończącej się listy horrorów, dziś obiekt westchnień nastolatek, fanek Zmierzchu czy Czystej krwi. W grach wideo już dawno temu skończyły się dla nich najlepsze czasy – w porównaniu z końcówką XX i pierwszymi latami XXI wieku, kiedy to dostaliśmy Legacy of Kain: Soul Reaver, Vampire The Masquerade: Bloodlines czy BloodRayne’a, teraz ci przerażający amatorzy krwi zostali zepchnięci na dalszy plan i choć często pojawiają się jako standardowi przeciwnicy, w mało którym tytule grają pierwsze skrzypce. Studio Dontnod – producent świetnego Life is Strange – postanowiło jednak wypełnić tę lukę i jakiś czas temu zapowiedziało Vampyra. O tym intrygującym RPG, osadzonym w rzadko pokazywanym okresie historycznym, na razie wiemy niewiele. Szykuje się jednak bardzo ambitna produkcja, która wymusi na Francuzach wspięcie się na wyżyny umiejętności. Jeśli im się to uda, możemy mieć do czynienia z naprawdę dobrym tytułem.

Pandemia hiszpanki będzie jednym z najważniejszych wątków fabuły Vampyra. - 2015-12-04
Pandemia hiszpanki będzie jednym z najważniejszych wątków fabuły Vampyra.

Akcja Vampyra rozgrywać się ma w 1918 roku w Londynie, pod koniec pierwszej wojny światowej, kiedy to krwawe żniwo zbierała pandemia grypy hiszpanki. Właśnie ta wszechobecna, niosąca śmierć zaraza odegra ogromną rolę w fabule oraz budowaniu klimatu – twórcy zapowiadają, że stolica Wielkiej Brytanii ma w ich wykonaniu okazać się wyjątkowo mrocznym miejscem. Tym bardziej że Reid nie jest jedynym wampirem, przechadzającym się ciemnymi uliczkami miasta. „Chcemy opowiedzieć prawdziwie gotycką historię o wampirach, daleką od cukierkowej wersji tych potworów, jaką widzimy dziś w telewizji” – twierdzi Philippe Moreau, reżyser gry. Jednocześnie twórcy podkreślają, że okres ten to nie tylko mrok, śmierć i zbrodnia – to także wynalazki rewolucjonizujące ówczesny świat, chociażby w zakresie medycyny. A właśnie z tą dziedziną nauki szczególnie mocno związany będzie główny bohater.

Każda z napotkanych w Londynie osób może stać się ofiarą nie tylko zarazy, ale i naszą. - 2015-12-04
Każda z napotkanych w Londynie osób może stać się ofiarą nie tylko zarazy, ale i naszą.

Właśnie z postacią Jonathana Reida wiążę największe nadzieje odnośnie nadchodzącego dzieła Dontnod Entertainment. To lekarz wojskowy, specjalizujący się w nowatorskiej technice transfuzji krwi, który po starciu z nieznanym mu napastnikiem budzi się jako wampir. Jest naukowcem, który przez całą swoją karierę zajmował raczej sceptyczne stanowisko wobec wszelkich nadnaturalnych zjawisk, początkowo więc próbuje traktować swoją przypadłość jako możliwą do wyleczenia chorobę. Wkrótce jednak zaczyna rozumieć, że niezależnie od tego, jak będzie pochodzić do swej nowej natury, nie uda mu się poskromić żądzy potrzebnej mu do przeżycia krwi. W rękach odpowiedniego scenarzysty Reid może przerodzić się w arcyciekawego (anty)bohatera – człowieka z jednej strony związanego przysięgą Hipokratesa, z drugiej zaś zmuszonego do zabijania tych, którym niegdyś pomagał, by samemu przetrwać kolejną noc. „To było intrygujące: stworzyć postać naukowca, przyzwyczajonego do radzenia sobie z różnymi przypadłościami medycznymi i fizycznymi, umieścić go w centrum zabójczej pandemii i nagle pozwolić mu odkryć nadnaturalne moce, czające się w mroku” – powiedział nam w wywiadzie Stéphane Beauverger, odpowiadający za narrację w Vampyrze.

Wampiryzm w czasach zarazy -  oto Vampyr, mroczny RPG od twórców Life is Strange - ilustracja #4

Epidemia hiszpanki to najbardziej wyniszczająca zaraza w historii ludzkości, porównywalna tylko z XIV-wieczną czarną śmiercią. Wyjątkowo zabójcza odmiana wirusa grypy w latach 1918–20 zabijała niemal wszędzie – łącznie zginęło z jej powodu od 50 do 100 milionów ludzi, co stanowiło wówczas około 5% światowej populacji. Jej charakterystyczną cechą był wyjątkowo szybki rozwój (od zarażenia do śmierci często mijało zaledwie kilka dni) oraz fakt, że ofiarami padały głównie osoby w kwiecie wieku, znacznie rzadziej starcy i dzieci. Duży udział w rozprzestrzenianiu się hiszpanki mieli żołnierze wracający z frontów pierwszej wojny światowej. Źródło ilustacji: Wikipedia.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?