autor: Anna Karpińska
E3 2012 w pigułce – najciekawsze gry, najważniejsze wydarzenia
E3 2012 już za nami. Zebraliśmy dla Was wszystkie najciekawsze tytuły oraz podsumowujemy najistotniejsze wydarzenia z najważniejszych targów z branży gier.
Spis treści
Wszystkie nasze materiały z E3 2012 znajdują się w specjalnie przygotowanym centrum targowym.
- Statystyki E3;
- Największe niespodzianki targów: Watch Dogs, Beyond: Two Souls i inne;
- Kontynuacje, na które warto czekać: AC III, FIFA 13, Sprinter Cell i inne;
- Wiodące trendy na E3;
- Podsumowanie konferencji.
Kolejna edycja odbywających się w słonecznym Los Angeles targów elektronicznej rozrywki – E3 już za nami! Od 5 do 7 czerwca 2012 roku najwięksi producenci sprzętu i gier wideo starali się zaprezentować z jak najlepszej strony i przekonać do siebie licznie przybyłych na tę imprezę graczy oraz dziennikarzy. Jak co roku nie zabrakło emocji, pełnych atrakcji konferencji, spektakularnych niespodzianek, pięknych hostess, ale też cichego jęku zawodu tych, którzy liczyli na jeszcze więcej.
Entertainment Software Association (organizacja zrzeszająca największych wydawców elektronicznej rozrywki) podało, że w ciągu trzech dni targi odwiedziło w sumie 45 700 dziennikarzy, analityków, sprzedawców, inwestorów oraz graczy z ponad 103 krajów. Wydarzenie przyniosło w przybliżeniu 40 milionów dolarów dochodu dla miasta Los Angeles, co jest kolosalną liczbą w przypadku pojedynczej imprezy. Ponadto na E3 zawitało około 200 wystawców, którzy prezentowali najnowsze osiągnięcia branży.
Połączone siły ekipy gry-online.pl i tvgry.pl relacjonowały wydarzenie od dnia „0” aż do końca trwania Electronic Entertaiment Expo. Efektem tej współpracy jest ponad 20 tekstów opisujących wrażenia z gier, relacje z wszystkich konferencji oraz więcej niż 40 materiałów wideo. Oto przed Wami E3 w pigułce, czyli przegląd najciekawszych gier, trendów i nowinek tegorocznych targów.
Największe niespodzianki targów
Watch Dogs
Watch Dogs jest zdecydowanie jedną z największych niespodzianek targów E3 2012. W produkcji powstającej pod skrzydłami firmy Ubisoft Montreal przeniesiemy się do Chicago przyszłości, w którym wszystko zarządzane jest przez centralny system operacyjny (w skrócie ctOS). Świat będziemy obserwować oczami Aidena Pearce’a, który podczas realizacji celów poszczególnych misji wykorzysta klasyczne dla gier akcji środki, takie jak broń palna czy walka wręcz, ale przede wszystkim będzie bazował na swoich zdolnościach hakerskich, dzięki którym włamie się do niemal wszystkich urządzeń podłączonych do ctOS.
Wraz z premierą gry pojawi się także specjalna aplikacja na iPada, która pozwoli obejrzeć trójwymiarową mapę, uzyskać informacje na temat wykonywanych misji, bohaterów niezależnych oraz dostępnych w otwartym świecie gry lokacji.
Udostępniona na targach misja prezentowała się bardzo ciekawie i pozwoliła na szybki przegląd technik działania. Nasz bohater włamywał się między innymi do telefonów komórkowych, monitorujących metropolię kamer, kolejki miejskiej, a także ulicznej sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu był w stanie spowodować wypadek samochodowy i w ten sposób przybliżyć się do realizacji wyznaczonego zadania. Nieco wątpliwości wzbudził co prawda stopień oskryptowania kluczowych scen, ale twórcy zapewnili, że będzie on na przyzwoitym poziomie. Watch Dogs trafi do sklepów w przyszłym roku.
Beyond: Two Souls
W czwartej grze studia Quantic Dream wcielimy się w postać Jodie Holmes – młodej, 23-letniej dziewczyny, wykazującej zdolności paranormalne, którą z nieznanych przyczyn interesuje się policja. W rezultacie bohaterka zmuszona jest uciekać, korzystając przy tym nie tylko ze swoich nietypowych umiejętności, ale także z pomocy sił nadprzyrodzonych. Ze względu na sposób narracji, dopracowane modele postaci, interfejs oraz liczne sekwencje QTE produkcja do złudzenia przypomina wcześniejsze dzieło studia, czyli Heavy Rain.
Warto także zaznaczyć, że udział w nagraniach motion capture wzięła Ellen Page, aktorka znana m.in. z filmu Juno. Beyond: Two Souls ukaże się w przyszłym roku, wyłącznie na konsolach PlayStation 3.
Dishonored
Nowa produkcja deweloperów Arx Fatalis, będąca dziełem współtwórcy Deus Ex, to pierwszoosobowa gra akcji osadzona w steampunkowych realiach i cechująca się bardzo dużą swobodą działania, która już na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl takie tytuły jak Thief czy BioShock. Głównym bohaterem jest asasyn Corvo Atano, który jako ochroniarz Cesarzowej został oskarżony o jej zabójstwo, a teraz musi nie tylko oczyścić swe imię, ale także zemścić się na winnym całej intrygi Regencie.
Skorzystamy z szerokiego wachlarza narzędzi, takich jak pistolety, kusze z kilkoma rodzajami amunicji (bełty zwykłe, usypiające i zapalające) oraz granaty i automatycznie detonowane miny. Ponadto bohater będzie dysponował pięcioma nadnaturalnymi mocami: teleportacją, zatrzymaniem czasu, przywołaniem stada szczurów, mroczną wizją, umożliwiającą widzenie przez ściany, oraz możliwością wcielenia się w dowolną postać niezależną lub zwierzę.
Ci, którzy mieli okazję zobaczyć grę w akcji, zwracają uwagę na nie najwyższych lotów poziom technologiczny tej produkcji. Braki te rekompensuje jednak wciągająca i nieszablonowa rozgrywka. Dishonored wyjdzie w październiku w wersji na PC, Xboksa 360 i PlayStation 3.
The Last of Us
The Last of Us to survival horror stworzony przez Naughty Dog – autorów bestsellerowej serii Uncharted. Gra opowiada historię mężczyzny o imieniu Joel oraz znajdującej się pod jego opieką nastoletniej Ellie. Duet ten musi przeżyć w świecie zniszczonym przez tajemniczą zarazę,. W grze będziemy skradać się, wykorzystując system osłon, a także walczyć z licznymi grupami dobrze zorganizowanych przeciwników. Dzieło to trafi na sklepowe półki w przyszłym roku jako ekskluzywny tytuł przeznaczony tylko na konsolę PlayStation 3.
Star Wars 1313
Star Wars 1313 to gra akcji, która ma przywrócić blask marce LucasArts. Na E3 pokazano fragmenty dema technologicznego będącej we wstępnej fazie produkcji gry. Dobrą wiadomością dla fanów kultowej sagi jest fakt, że w projekt zaangażowani są m.in. ludzie z Industrial Light & Magic (wielokrotnie nagradzani fachowcy od efektów specjalnych), Skywalker Sound (eksperci od udźwiękowienia) oraz Lucasfilm Animation (odpowiedzialni za powstanie serialu animowanego Star Wars: The Clone Wars), a także aktorzy pracujący nad animacjami twarzy postaci. Zaprezentowane fragmenty, w których bohater przedziera się przez targany wstrząsami statek, wyglądały całkiem nieźle, jednak dopiero finalny produkt pokaże, czy autorom udało się przełamać twórczą niemoc.
ZombiU
ZombiU to produkcja, która przeszła znaczącą metamorfozę od czasu, kiedy została zapowiedziana jeszcze jako Killer Freaks From Outer Space. Obecnie tytuł skręcił mocno w stronę realizmu i w rezultacie otrzymamy FPS-a, którego akcja umiejscowiona jest w Wielkiej Brytanii dotkniętej pandemią wirusa zamieniającego ludzi w krwiożercze zombie. Podczas targów ciekawie prezentował się przede wszystkim asymetryczny tryb multiplayer, w którym obserwujemy akcję z dwóch kompletnie różnych perspektyw. Jeden z graczy przy pomocy tradycyjnego pada WiiU (przypominającego kontroler od Xboksa) steruje poczynaniami samotnego śmiałka, drugi natomiast, wskazując cele na dotykowym GamePadzie, stara się osaczyć swego oponenta kolejnymi falami zombie. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że celem rozgrywki jest zdobycie wszystkich flag rozmieszonych na planszy, podobnie jak w klasycznym trybie Capture the Flag.
Warto zwrócić uwagę, że ZombiU w sposób modelowy ma wykorzystywać funkcjonalności nowego kontrolera. Dzięki obserwacji ekranu GamePada będziemy mogli między innymi użyć sonaru lub inwentarza, przeprowadzić skanowanie otoczenia, a także dotykowo proces hakowania oraz wykonywać sekwencje QTE, polegające na uwalnianiu się czy celowaniu ze snajperki, jak również efektowne finiszery.