Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 3 kwietnia 2020, 15:20

RNG – because f*ck you. Mechaniki z gier, których nienawidzimy 😡

Spis treści

RNG – because f*ck you

Podczas pierwszej prezentacji gameplayu z Baldur’s Gate 3 w trakcie PAX East szef studia Larian, Swen Vincke, próbował trafić stojącego blisko przeciwnika z łuku. Gra wyświetlała 95% prawdopodobieństwa. Publika wydała z siebie zduszony okrzyk, gdy jego postać chybiła.

Seria XCOM wzbudza we mnie zbyt wiele nienawiści i agresji, bym mógł spędzić z nią więcej niż trzy godziny. - Znienawidzone mechaniki - dokument - 2020-04-03
Seria XCOM wzbudza we mnie zbyt wiele nienawiści i agresji, bym mógł spędzić z nią więcej niż trzy godziny.

RNG było tą mechaniką, która skutecznie uprzykrzała mi czerpanie radości z XCOM-a i XCOM-a 2 (nawet pomimo faktu, że Jagged Alliance 2 uważam za jedną z gier mego życia). Wkurzałem się, gdy tzw. bogowie RNG pomiatali mną gorzej niż przedsiębiorca Janusz pracownikiem na śmieciówce. Ciśnienie podnosiły mi wszystkie moje pudła i trafienia krytyczne przeciwnika (na cheatach, na pewno!). Krzyczałem i kląłem, wznosząc ręce ku niebiosom: „Dlaczego nie mogę go trafić, on stoi metr ode mnie?!”.

No bo dlaczego? Tak po prawdzie – jeśli się nad tym zastanowić – to turowy system walki nie oznacza, że w świecie XCOM-a kosmici i ludzie są na tyle grzeczni, że spokojnie czekają na swoją kolej, by zaatakować. Nie, to raczej symboliczna konwencja – gracz wie, że wciela się tu w stratega o boskich wręcz zdolnościach wstrzymywania czasu i spokojnie może zaplanować swoją akcję, ale postacie w grze „myślą”, że walka odbywa się w czasie rzeczywistym. Innymi słowy – choć toczymy pojedynek iście szachowy, wyobrażamy sobie, że to dynamiczne starcie. Jeżeli podział na tury to tak naprawdę stop-klatka dynamicznej walki w real-timie, to nasze 95% przestaje aż tak mocno irytować. No bo wiecie: przeciwnik, który się porusza, nawet metr od nas, jest jednak trudniejszy do załatwienia niż statyczny kołek i łatwiej wybaczyć sobie pudło.

Zostało jeszcze 49% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Elementy Wiedźmina 3, które nie sprawdziły się w Cyberpunku 2077
Elementy Wiedźmina 3, które nie sprawdziły się w Cyberpunku 2077

Cyberpunk 2077 i Wiedźmin 3 to na pierwszy rzut oka bardzo różne gry. Uważne oko dostrzeże w nich jednak kilka przesadnie bliźniaczych elementów – nie wszystkie z nich działają jednak dobrze w obydwu produkcjach.

Gry, w których dla jedzenia byłeś gotów zrobić wszystko
Gry, w których dla jedzenia byłeś gotów zrobić wszystko

Mamy właśnie na stronie kulinarny konkurs FRoSTY, więc to świetna okazja, by porozmawiać o jedzeniu w grach. Po co umieszcza się w nich pożywienie? Co ciekawego można z nim zrobić? Oto przegląd kreatywnych przykładów.

9 najbardziej znienawidzonych misji w uwielbianych grach
9 najbardziej znienawidzonych misji w uwielbianych grach

Nawet najlepsze gry, jak Grand Theft Auto czy Call of Duty, czasem zawierają w sobie pojedyncze misje, przez które na krótką chwilę nienawidzimy tych w innych okolicznościach bardzo lubianych tytułów.