Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące podzielony ekran GameCube

W przypadku podzielonego ekranu (split-screen) gracze nie łączą się z siecią – lokalną ani internetową – bo multiplayerowa rozgrywka toczy się na jednej konsoli czy komputerze. Dwoje lub więcej graczy – zazwyczaj maksymalnie czworo – bierze udział w zabawie równocześnie, a dla każdego z nich wydzielony zostaje indywidualny kawałek ekranu na telewizorze lub monitorze. Split-screen jest najpopularniejszy na konsolach, w gatunkach takich jak strzelanki czy gry wyścigowe.

Need for Speed Carbon
Need for Speed Carbon

Wyścigi 1 listopada 2006

Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.

GCN

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

GCN

Medal of Honor: Wojna w Europie
Medal of Honor: Wojna w Europie

Akcji 7 czerwca 2005

Kolejna konsolowa odsłona rozwijanej przez firmę Electronic Arts serii drugowojennych strzelanin FPS Medal of Honor. Po krótkiej wycieczce w rejony Pacyfiku, tym razem cykl przenosi nas ponownie na areny europejskie, gdzie wcielamy się w postać porucznika Williama Holta, wybranego do wypełnienia szeregu tajnych misji specjalnych w roli dowódcy nowo utworzonego oddziału OSS. Wraz z nim możemy wpłynąć na przebieg czterech wielkich bitew, rozgrywających się we Francji, Afryce Północnej, pod Stalingradem oraz w Ardenach. Medal of Honor: Wojna w Europie składa się z 12 scenariuszy, wypełnionych szeregiem zadań głównych i pobocznych, w których skorzystamy z pokaźnego arsenału 35 rodzajów broni. Oprócz podrasowanej oprawy graficznej oraz fizyki, za którą odpowiada realistyczny silnik Havok 2.0, nowością w serii jest specjalny tryb Rally Mode, po którego aktywowaniu protagonista na chwilę staje się nieśmiertelny, poruszając się szybciej i zabijając przeciwników jednym celnym strzałem.

GCN

Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Hot Pursuit 2

Wyścigi 1 października 2002

Szósta odsłona popularnej serii samochodowej firmy Electronic Arts, rozwijająca pomysły zapoczątkowane w wydanym w 1998 roku Need for Speed III: Hot Pursuit. Podobnie jak w poprzedniczce, akcja gry koncentruje się na rywalizacji z policją, a do dyspozycji graczy oddano kilka trybów rozgrywki, pozwalających wcielić się zarówno w prawdziwych piratów drogowych, jak i goniących ich stróżów prawa, by rywalizować z komputerem bądź znajomymi w sieci. Głównym z nich jest oczywiście tytułowy Hot Pursuit, w którym ścigamy się z przeciwnikami z udziałem policji. Na potrzeby gry przygotowano ponad 20 zróżnicowanych tras, umiejscowionych w terenach miejskich, nadmorskich czy też leśnych. W garażu znajdziemy zaś tradycyjnie dla serii pokaźny wachlarz licencjonowanych samochodów, które podczas rozgrywki będziemy sukcesywnie nabywać za zdobyte w wyścigach punkty. Tytuł cechuje się dopracowaną, trójwymiarową grafiką oraz ścieżką dźwiękową z udziałem wielu znanych wykonawców.

GCN

The Lord of the Rings: The Return of the King
The Lord of the Rings: The Return of the King

Akcji 3 listopada 2003

Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespoły Visceral Games oraz EA Redwood Shores w oparciu o licencję filmowego hitu o tym samym tytule. Produkcja pozwala graczom wcielić się w jedną z kilkunastu postaci znanych ze srebrnego ekranu (na ich liście pojawiają się Frodo, Gandalf, Aragorn i Legolas), w których skórze podejmują próbę ostatecznego zniszczenia Pierścienia Władzy, a co za tym idzie – Mrocznego Władcy, Saurona. Rozgrywka w The Lord of the Rings: The Return of the King koncentruje się na starciach z hordami przeciwników, toczonych na dwunastu zróżnicowanych polach bitew; mowa między innymi o Minas Tirith, Polach Pelennoru, Czarnej Bramie czy choćby o Ścieżkach Umarłych. W miarę postępów rozwijamy poszczególnych bohaterów, zyskując dostęp do potężniejszych kombinacji ciosów, które później można wykorzystać w potyczkach. Dodatkową atrakcją wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne są wstawki filmowe pochodzące z trzeciej części filmowej trylogii Władcy Pierścieni oraz soundtrack skomponowany przez Howarda Shore'a. Całość można ukończyć w pojedynkę lub w towarzystwie drugiego gracza.

GCN

XIII (2003)
XIII (2003)

Akcji 24 listopada 2003

Gra akcji/FPS oparta na motywach jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. Gracz staje się agentem, który musi zażegnać wiszące nad światem niebezpieczeństwo.

GCN

Tony Hawk's American Wasteland
Tony Hawk's American Wasteland

Sportowe 18 października 2005

Tony Hawk’s American Wasteland jest następną grą zręcznościową z serii, firmowanej nazwiskiem znanego amerykańskiego sportowca. System zabawy przypomina dwie odsłony Tony Hawk’s Underground, a akcję umiejscowiono tylko na terenie Los Angeles (obecność prawdziwych lokacji pokroju Hollywood itd.).

GCN

Rayman M
Rayman M

Zręcznościowe 24 września 2002

Rayman Arena to stworzona z myślą o rozgrywce wieloosobowej gra zręcznościowa, stanowiąca spin-offową produkcję z serii Rayman. Deweloperzy z koncernu Ubisoft przygotowali dwa warianty zabawy, w których za pośrednictwem sieci LAN lub Internet można ścigać się bądź walczyć z innymi graczami, wcielając się w ulubione postaci z uniwersum Krainy Snów. Na niektórych rynkach gra wydana została pod tytułem Rayman M.

GCN

Crash Nitro Kart
Crash Nitro Kart

Wyścigi 11 listopada 2003

Zwariowane wyścigi ze znanymi sympatykom serii postaciami w rolach głównych. Zwariowana zabawa dla najmłodszych. Gra oferuje rozbudowany singleplayer oraz równie interesujący multiplayer.

GCN

Star Fox: Assault
Star Fox: Assault

Akcji 14 lutego 2005

Kosmiczna strzelanina łącząca w sobie najlepsze cechy tego gatunku. Wcielając się w Foxa McCloud'a siejemy pożogę na kilkunastu świetnie skonstruowanych poziomach sterując naprzemian statkiem kosmicznym, czołgiem oraz samym Foxem. Pozycję te przygotowało słynne Nintendo wespół z Namco. Nintendo jest również wydawcą "Star Fox: Assault".

GCN

Metroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 2: Echoes

Przygodowe 15 listopada 2004

Główną postacią „Metroid Prime 2: Echoes” jest ponownie Samus Aran, intergalaktyczna łowczyni nagród. Wynajęta przez rząd Federacji Galaktycznej, udaje się na planetę Aether, by odnaleźć zaginiony oddział żołnierzy federacji i pomóc mu w powrocie do domu.

GCN

F-Zero GX
F-Zero GX

Wyścigi 26 sierpnia 2003

F-Zero GX to kolejna odsłona bardzo popularnej serii, w której zasiadamy za sterami jednego z futurystycznych poduszkowców, ścigając się na bardzo ciekawie zaprojektowanych trasach.

GCN

James Bond 007: Everything or Nothing
James Bond 007: Everything or Nothing

Akcji 17 lutego 2004

James Bond 007: Everything or Nothing to wyprodukowana przez studio EA Redwood Shores dynamiczna gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Tytułowy bohater, słynny agent MI-5, próbuje odzyskać skradzioną technologię, która trafiła w ręce niebezpiecznych wywrotowców z Europy Wschodniej. Rozgrywka łączy elementy strzelaniny oraz widowiskowe pościgi z wykorzystaniem rozmaitych pojazdów.

GCN

007: Agent Under Fire
007: Agent Under Fire

Akcji 13 marca 2002

Strzelanina pierwszoosobowa opowiadająca o tytułowym bohaterze – Jamesie Bondzie. Przygoda słynnego brytyjskiego agenta wywiadu została podzielona na 12 zróżnicowanych misji. W poszczególnych scenariuszach nie brakuje strzelania, walki, pościgów i innych atrakcji. Oczywiście Bond dostaje do dyspozycji mnóstwo różnych gadżetów.

GCN

Tony Hawk's Underground 2: World Destruction Tour
Tony Hawk's Underground 2: World Destruction Tour

Sportowe 5 października 2004

Kolejna część bardzo popularnej serii symulacji jazdy na deskorolce, sygnowanej nazwiskiem słynnej gwiazdy tego sportu – Tony’ego Hawka.

GCN

From Russia with Love
From Russia with Love

Akcji 15 listopada 2005

From Russia with Love to rozbudowana, dynamiczna gra akcji/TPP, opowiadająca o przygodach popularnego agenta 007, czyli Jamesa Bonda. Opisywany produkt w dużej mierze oparto na fabule filmu z 1963 roku (Pozdrowienia z Rosji), aczkolwiek nie brakuje w nim nowych wątków i wydarzeń.

GCN

Tony Hawk's Pro Skater 3
Tony Hawk's Pro Skater 3

Sportowe 13 listopada 2001

Trzecia odsłona popularnego cyklu gier sportowych traktujących o niesamowitych ewolucjach wykonywanych przy użyciu deskorolki. Tony Hawk's Pro Skater 3 przynosi kilka nowości w mechanice i znacznie usprawnioną oprawę audiowizualną.

GCN

Rally Championship
Rally Championship

Wyścigi 7 lutego 2003

Konsolowa wersja jednej z bardziej znanych PeCetowych ścigałek. Do wyboru kilkadziesiąt licencjonowanych rajdowych wozów, a także szeroki wachlarz trybów rozgrywki, obejmujący rozbudowany multiplayer dla czterech osób.

GCN

Pro Rally
Pro Rally

Wyścigi 4 października 2002

Kolejna gra rajdowa, w której ścigamy się na trasach odcinków specjalnych rozrzuconym po całym globie. Do dyspozycji gracza oddano kilkanaście zróżnicowanych rajdowych maszyn, w tym wozy klasy WRC.

GCN

BeyBlade: Super Tournament Battle
BeyBlade: Super Tournament Battle

Zręcznościowe 24 września 2003

Zręcznościowa gra akcji oparta na licencji popularnego animowanego serialu telewizyjnego BeyBlade. Zabawa polega na uczestnictwie w turnieju, gdzie mierzą się mistrzowie operowania bączkami. Istotną rolę odgrywa system ulepszeń ekwipunku pozwalający zmodyfikować bączki na ponad 170 sposobów.

GCN

Smuggler's Run: Warzones
Smuggler's Run: Warzones

Akcji 8 sierpnia 2002

Kolejna odsłona słynnej gry akcji, tym razem w wydaniu na konsolę Gamecube. Wcielamy się w postać kierowcy przewożącego nielegalne dobra. Misje rozgrywane są na bardzo zróżnicowanych i jednocześnie rozbudowanych mapach.

GCN

Star Wars: Rogue Squadron III: Rebel Strike
Star Wars: Rogue Squadron III: Rebel Strike

Akcji 21 października 2003

Nie musisz być fanem Gwiezdnych Wojen, by czerpać przyjemność z gry w Rebel Strike. A jeśli nim jesteś – istnieje dużą szansa, że przepadniesz bez reszty.

GCN

The Simpsons: Hit & Run
The Simpsons: Hit & Run

Akcji 16 września 2003

Wirtualna odsłona przygód zwariowanej żółtej rodzinki, znanej ludziom na całym świecie już od przeszło 14 lat. Za opracowanie gry odpowiedzialna jest firma Radical Entertainment, zaś stworzeniem scenariusza zajęli się ludzie odpowiedzialni za popularny serial telewizyjny.

GCN

Tom Clancy's Rainbow Six 3
Tom Clancy's Rainbow Six 3

Akcji 15 czerwca 2004

Konsolowa edycja gry Tom Clancy’s Rainbow Six 3, będąca jednocześnie pierwszą odsłoną tej niezwykle popularnej serii, jaka pojawiła się na urządzeniach stacjonarnych. W trakcie zabawy przejmujemy kontrolę nad członkami tytułowej jednostki specjalnej, która zajmuje się zwalczaniem zagrożeń ze strony ugrupowań terrorystycznych, podejmując się szeregu zróżnicowanych zadań w różnych lokacjach na całym świecie.

GCN