Stanley Parable Ultra Deluxe: Nowa zawartość (new content) Stanley Parable Ultra Deluxe poradnik, porady
Stanley Parable Ultra Deluxe przyszykował dla graczy serię nowych zakończeń. Aby mieć do nich dostęp wystarczy odblokować nową zawartość. W tym poradniku powiemy Wam jak. Pooglądajcie śmieszne ptaki, podróżujcie przez pustynię i zakochajcie się w wiadrze (bucket).
Ostatnia aktualizacja: 30 maja 2022
Ta strona poradnika do gry Stanley Parable Ultra Deluxe przeprowadzi Was przez zakończenia dostępne jedynie po przejściu drzwi z napisem New Content.
Po odblokowaniu minimum jednego endingu zza obu par drzwi, w korytarzu przed nimi pojawi się nowe przejście.
Poznacie je po napisie "New Content" i tym, że są uchylone. Od tego momentu macie oficjalny dostęp do nowej zawartości.
- New content ending
- Skip button ending, memory zone ending, review ending
- Stanley Parable 2 ending, sequel ending, new new content ending
- Reassurance Bucket Ending
- Collectibles ending, figurines ending
- Epilogue
New content ending
Przejdźcie przez nowe drzwi i idźcie korytarzem do ruchomej platformy. Pooglądajcie prezentację i wejdźcie do windy.
Po wyjściu z niej udajcie się korytarzem. Zobaczycie koło do skoków. W jego obrębie możecie podskakiwać używając spacji, ale tylko określoną ilość razy. Po tym stracicie tę możliwość na zawsze.
Idźcie dalej i wejdźcie do kolejnej windy. Po wyjściu z niej podążajcie wzdłuż korytarza, aż dojdziecie do małego pokoju z tablicą. Wysłuchajcie narratora, a po jego monologu gra rozpocznie się na nowo.
Skip button ending, memory zone ending, review ending
Bezpośrednio po skończeniu New Content Ending, gra przeniesie Was do nieco innej lokacji początkowej.
Po zrobieniu kilku kroków narrator zaprosi Was do wejścia do wentylacji. Możecie go zignorować i pójść w górę schodów, jednak ta ścieżka zaprowadzi Was z powrotem do znanych Wam biur. Lepiej go posłuchajcie.
Otworzy to przed Wami nową lokację. Pójdźcie ścieżką i posłuchajcie narratora oraz pooglądajcie wystawę. Idźcie przed siebie, aż wejdziecie do domku poświęconego recenzjom. Po wypowiedzi głosu otworzą się przed Wami drzwi - przekroczcie je i przejdźcie przez pomieszczenie z zejściem w dół (póki co nie ma sensu tam schodzić). Zaprowadzi Was to do kolejnego pokoju z recenzją. Po wysłuchaniu narratora, wróćcie do poprzedniego pomieszczenia i zejdźcie po schodach - przejście już będzie otwarte.
Idźcie ścieżką aż do szopy, po czym do niej wejdźcie. Po wysłuchaniu narratora pojawi się przed Wami wejście na spory plac. Jest z niego tylko jedno wyjście. Pójdźcie dalej ścieżką aż dojdziecie do kolejnej recenzji. Wsłuchanie głosu, otworzy Wam drzwi po prawej. Idźcie dalej do następnej tablicy z opinią na temat gry. Po chwili z wody wyłonią się kolejne drzwi - przejdźcie przez nie.
Po wejściu do sali ukaże się przed Wami żółty guzik odpowiedzialny za przesunięcie Was w czasie, aby pominąć monolog narratora. Głos zacznie od tej pory mówić różne nudne rzeczy, które będą się po pewnym czasie powtarzać. Przewińcie go.
Po chwili narrator ponownie zacznie mówić w nieskończoność. Przewińcie go kolejny raz. I kolejny. Głos zauważy brak wyjścia z pomieszczenia - jesteście uwięzieni. Po jakimś czasie poprosi Was, żebyście nie naciskali guzika i zniknie - wciśnijcie przycisk. Po chwili narrator zacznie się zapętlać ponownie - wciśnijcie guzik. Tym razem pomieszczenie będzie całe w mroku. Gdy głos ucichnie - wiecie co robić. Sytuacja się nie poprawiła, w momencie, w którym będziecie gotowi, ponownie wciśnijcie guzik.
Narrator się nie odezwie - klik. Piszczenie - klik. Głos w połowie wypowiedzi - klik. Cisza - klik. Narrator się zawiesi powtarzając te same słowa - klik. Cisza - klik. Budynek zacznie się rozpadać - klik. Widać pierwsze przebłyski światła - klik. Roślinność - klik. Ciemność - klik. Znowu ciemność - klik.
Po około 18 kliknięciach Waszym oczom ukaże się dziura w ścianie. Przejdźcie przez nią. Wkroczycie na pustynię. Pójdźcie w dowolnym kierunku. Zaczniecie grę od nowa.
Stanley Parable 2 ending, sequel ending, new new content ending
Po zakończeniu Skip button, drzwi do nowej zawartości nieco się zmienią. Przejdźcie przez nie i wejdźcie na ruchomą platformę. Wkroczcie do winy, która zaprowadzi Was do nowej lokacji. Idźcie korytarzami, aż dojdziecie do głównej hali. Znajduje się tu wiele atrakcji.
Hala składa się na dwie sale oddzielone od siebie. Omówimy je po kolei.
Po prawej stronie od wejścia (stojąc do niego plecami) znajduje się stoisko z gadżetami. Widnieje tam kod QR, po zeskanowaniu którego traficie na tę oto stronę z ciekawym filmikiem.
Idąc dalej, możecie zobaczyć wielki szyld Reassurance Bucket. Jak sama nazwa wskazuje możecie tu zdobyć wiadro. Nie przyda się ono Wam w dalszym zwiedzaniu, jednak otworzy szereg nowych możliwości przy kolejnych przejściach gry.
Jeżeli przekroczycie widoczne wyżej przejście (obok schodów do wiadra), to Narrator poprosi Stanleya o wybór balonów. Od tej pory będą one w biurach w grze. Pamiętajcie jednak, że głos ostatecznie wybierze inne niż Wy (więc zdecydujcie się na te, które podobają się Wam mniej).
Powyższe pomieszczenie jest jednocześnie jednym z przejść, które zaprowadzi Was na drugą stronę hali. Wróćcie się jednak, gdyż nie skończyliście oglądać jeszcze pierwszej.
W rogu sali, na lewo od drzwi, którymi weszliście, znajduje się pomieszczenie z guzikami mówiącymi imiona. Wejdźcie tam i się zabawcie. W zależności od tego czy będziecie przerywać narratorowi jego monolog wciskaniem guzików, czy nie, to jego kwestia nieco się zmieni.
Zaraz obok tego pomieszczenia znajduje się niepozorne, ciemne przejście. Jeżeli w nie wejdziecie, zobaczycie napis Epilog oraz usłyszycie komentarz narratora.
Idąc dalej w górę, przechodząc kładką i wciąż kierując się ku górze, dotrzecie do pokoju przeznaczonego dla graczy posiadających osiągnięcie Settings World Champion.
Przejdźcie teraz do drugiej hali.
Po prawej stronie ponownie spotkacie koło do skakania. Jeżeli jednak wykorzystaliście wszystkie susy wcześniej, to nie możecie nic z nim zrobić.
Dalej znajduje się wielki szyld informujący Was o nieskończonej dziurze (Infinite hole). Zejdźcie tam.
Można powiedzieć, że dziura ta jest mini zakończeniem, jednak nie rozpoczniecie nowego podejścia od nowa, a zostaniecie przeteleportowani na początek hali.
W środku rzeczywiście zobaczycie dziurę. Po wskoczeniu do niej narrator da Wam okazję do przeteleportowania się. Nie róbcie tego i poczekajcie, aż wylądujecie na dnie. Dopiero wtedy wciśnijcie przycisk. Wskakujcie do dziury dalej. W pewnym momencie czeka Was ciekawa, interaktywna wizja. Ostatecznie gra sama przeteleportuje Was na początek hali.
Zaraz obok wejścia do "nieskończonej" dziury zobaczycie wielki szyld z informacją o nowym (i łatwym) osiągnięciu. Pójdźcie tam. Narrator poinformuje Was, że dzięki naciśnięciu dźwigni dostaniecie achievement. Niestety urządzenie nie działa. Jeżeli chcecie się dowiedzieć jak zdobyć osiągnięcie Test achivement please ignore zapraszamy Was na stronę Osiągnięcia - lista wszystkich.
Na środku hali znajduje się wielki posąg Stanleya. Wejdźcie po schodkach i udajcie się do środka gmachu. Na jego końcu znajdziecie statuetkę. W grze zostało ich ukrytych jeszcze 5 (choć ostatecznie możecie zebrać ich kilkanaście). Powiemy o nich przy okazji omawiana Collectibles ending.
Jeżeli zwiedziliście już wszystko, to obok schodów do wystawy z figurkami (po lewej stronie) znajduje się wyjście. Wejdźcie na górę schodów. Traficie do sporej okrągłej sali. Wysłuchajcie narratora. Gra rozpocznie się od nowa.
Reassurance Bucket Ending
Po przejściu zakończenia Stanley Parable 2, w drugim pomieszczeniu biurowym pojawi się wiadro. Od tej pory możecie zabierać je ze sobą na przygody. Posiadanie go zmienia większość innych zakończeń, niektóre znacznie. Sam sposób dostania się do nich jest jednak tami sam, więc nie będziemy się powtarzać. Zapraszamy za to na strony: Przed wyborem drzwi, Prawe drzwi, Lewe drzwi.
Zakończenia na które wpływa wiadro:
Lewe drzwi
- Bottom of the Mind Control Facility Ending - duża zmiana, zabawicie się z wiadrem w dom;
- Broom Closet ending - zmienia wypowiedzi narratora i dostaniecie naklejki na wiadro;
- Escape pod ending - większość zakończenia jest taka sama, jednak końcówka różni się znacznie; po tym zakończeniu stracicie wiadro na jedno przejście, jednak potem dostaniecie zamiennik;
- Mariella ending - zaczyna się tak samo, jednak im dalej w głąb zakończenia, tym bardziej będzie ono odbiegało od pierwowzoru;
- Elevator ending - znaczne zmiany w kwestii narratora;
- Freedom ending - dość spore zmiany pod koniec;
- Countdown ending - ogromne zmiany, to zakończenie pozwoli Wam pooglądać ptaki, filmiki zmieniacie przyciskami;
- Museum ending - muzeum wiadra (dotknijcie wiadra na samym szczycie pomieszczenia, dziura pod nim nie jest prawdziwa);
Prawe drzwi
- Confusion ending - zupełnie inne zakończenie (porada: wiadra nie da się zniszczyć);
- Cold feet ending - zmiana kwestii narratora;
- Powerful ending - zmiana kwestii narratora;
- Vent ending - usłyszycie nagranie szaleńca;
- Zending, Games ending, Art ending - te trzy zakończenia otrzymują jedno wspólne, What is and isn't a bucket?, w nim dowiecie się co jest wiadrem, a co nim nie jest; Wasze wybory podczas tego endingu nie mają znaczenia; aby je odblokować idźcie dokładnie tak, jak szlibyście do kolorowych drzwi;
- Apartment ending - poznacie się z wiadrem bardzo blisko;
- Not Stanley - podobnie jak w oryginale odłączcie telefon, pooglądajcie film instruktażowy (inny), wróćcie do pomieszczenia z drzwiami, potem dwukrotnie wybierzcie prawe drzwi, a następnie lewe; nie musicie iść do biura szefa, wystarzy posłuchać do końca narratora;
Przed wyborem drzwi:
- Window ending - duża zmiana, wprowadza wiele dramaturgii;
Nowe zakończenia (po ukończeniu Epilogu otrzymacie ponownie dostęp do drzwi z napisem New Content)
- New Content ending - samo zakończenie pozostanie takie samo, ale kwestie narratora ulegną zmianie;
- New New Content ending - podobnie jak za pierwszym razem, po przejściu New Content ending odblokuje się sala wystawowa (tym razem jednak drzwi nie będą miały innego napisu). W hali zajdą pewne zmiany, przykładowo wystawa z figurkami będzie zamknięta itp.; warto zabrać wiadro do sali w której zobaczyliście je po raz pierwszy; czeka Was bombowa niespodzianka.
Collectibles ending, figurines ending
Po przejściu zakończenia Stanley Parable 2 i zebraniu figurki w tamtejszej hali, w różnych miejscach w biurze pojawią się statuetki Stanleya. Odnalezienie wszystkich odblokuje dodatkową zawartość.
Po znalezieniu jednej figurki (nie licząc tej z hali wystawowej), na ścianie w sali konferencyjnej pojawią się wskazówki dotyczące położenia pozostałych znajdziek.
Miejsca w których można znaleźć figurki:
- naprzeciwko windy - podążajcie ścieżką, jak przy okazji zakończenia Freedom i wejdźcie w tajne przejście w biurze szefa; figurka znajduje się w ciemnym kącie naprzeciwko widny;
- w toalecie szefa - podążajcie ścieżką zakończenia Freedom; gdy wejdziecie po schodach na górę do szefa, nie skręcajcie jednak w prawo, a pójdźcie w lewo; na końcu korytarza są zamknięte drzwi, a za nimi jest toaleta, tam jest figurka;
- pod schodami - idźcie ścieżką tak jak w przypadku wykonywania zakończenia Mariella; gdy zejdziecie schodami, zaglądnijcie pod nie; tam znajduje się kolejna statuetka;
- przy kolorowych drzwiach - idźcie ścieżką jak w przypadku wykonywania zakończeń Zending, Games ending i Art ending, koniecznie bez wiadra, w pomieszczeniu z niebieskimi i czerwonymi drzwiami będzie otwarty schowek z kolejną figurką;
- w magazynie - idźcie tak jak w przypadku Vent ending; zeskoczcie z pudeł, ale nie wchodźcie do szybu, zamiast tego pójdźcie kładką z desek po figurkę.
Po zebraniu ostatniej figurki możecie dokończyć grę lub ją od razu zresetować. Przy kolejnym podejściu rozpocznie się zakończenie.
Rozgrywka zacznie się normalnie, jednak po próbie wejścia do kolejnego pomieszczenia okaże się, że korytarz przed Wami to atrapa. Po chwili otworzy się przejście do strefy pamięci (memory zone). Idźcie liniową drogą i dojdźcie do domku, a następnie zejdźcie po schodach.
Narrator zabierze Was w podróż po miejscach, w których znaleźliście figurki - możecie je zebrać ponownie jeżeli chcecie. Po odwiedzeniu figurki w hali wystawowej i Waszej pierwszej samodzielnie zebranej statuetki, głos da Wam do wyboru dwa miejsca i każe zgadywać, w którym odkryliście kolejną znajdźkę. Nie ma większego znaczenia czy się pomylicie - wywoła to jedynie nieco inny monolog. Ponadto druga lokacja z wyboru zawsze zostanie zastąpione przez różowy pokój.
Po odwiedzeniu wszystkich miejsc traficie do okrągłego pomieszczenia i po chwili wypowiedzi narratora czeka Was ekran wczytywania. Głos jednak go przerwie i rozpoczniecie ponowną podróż po miejscach ukrycia znajdziek, tylko tym razem od końca. Po raz kolejny możecie zebrać wszystkie figurki.
Po wyjściu z hali targowej idźcie przed siebie i mińcie koło do skakania. Idźcie dalej i traficie do sali z drzwiami, nieważne które wybierzecie. Wasza podróż zakończy się w pokoju Stanleya.
Epilogue
Aby osiągnąć to zakończenie, trzeba najpierw spełnić pewne warunki.
Warunki do osiągnięcia Epilogu:
- zmieniajcie czas - losowo przy włączeniu gry (całej aplikacji, a nie kolejnej podróży przez biura), zostaniecie poproszeni o ustawienie godziny i jasności ekranu; zróbcie to (nie możecie pozostawić godziny 12:00, choćby akurat była); da Wam to okazję do poznania tajemniczego głosu; musicie włączać grę do momentu, w którym już nie będzie się zjawiał;
- osiągnijcie zakończenie Collectibles - jak to zrobić przeczytacie we wcześniejszej sekcji tego poradnika.
Jeżeli zastosowaliście się do tych rad, to w menu głównym pojawi się dodatkowa opcja - Epilog. Po jej wybraniu wylądujecie na pustyni. Nie musicie nic robić. Sceneria zmieni się kilkukrotnie.
Ruiny to ostatni przystanek Waszej podróży. Idźcie w kierunku widocznego na horyzoncie budynku.
Warto zauważyć, że po prawej stronie od ruiny jest kapsuła ratunkowa z zakończenia Escape Pod w wersji z wiadrem. Możecie zabrać stamtąd kubeł, jednak nie wpłynie to na Epilog. Wejdźcie do budynku - to dobrze Wam znana konstrukcja ze strefy pamięci (memory zone).
Idźcie za rozciągniętym na ziemi kablem. Po drodze macie okazję zebrać ponownie statuetki Stanleya. Nie są one jednak ukryte.
Na końcu kabla znajduje się komputer. Podejdźcie do niego i wejdźcie z nim w interakcję. Rozpocznie się rozmowa z postacią, która prosiła Was o ustawienie godziny. Nie zgadza się z decyzją twórców i zaproponuje, że możecie "zrobić" wspólnie grę.
Jeżeli zgodzicie się na tę ofertę, tajemnicza osoba naprawi maszynę do przyznawania trofeów w hali wystawowej. Warto więc to zrobić. Ponadto przy każdym uruchomieniu gry (aplikacji) będziecie przechodzili przez proces wybierania podtytułu do Stanley Parable, a numer sam podskoczy o 1. Od tej chwili do Epilogu możecie wrócić w dowolnym momencie i zmienić swoją decyzję.
Przejście Epilogu ponownie odblokuje zawartość ukrytą za drzwiami New Content i da szansę wypróbować związane z nią zakończenia z wiadrem.