Oblivion Remastered: Jak używać perswazji w remasterze? Oblivion Remastered poradnik, porady
Jak wygrywać próby perswazji w Oblivion Remastered? Z tej strony poradnika dowiecie się jakie są założenia mini-gry perswazji, jak odczytywać reakcje rozmówcy, jakie wybierać kliny, jak używać przekupstwa i jak ułatwić perswazję z pomocą Retoryki.
Ostatnia aktualizacja: 25 kwietnia 2025
Remake TES IV Oblivion Remastered zawiera nieco zmodyfikowaną wersję mini-gry z perswazji znanej z oryginalnego wydania Obliviona. Nasz poradnik podpowie Wam jak używać perswazji i jak odczytywać poprawnie nastawienie NPC-ów do bohatera. Opisaliśmy wszystkie kluczowe kroki, m.in. ustalenie co rozmówca lubi najbardziej, jak działają ćwiartki i kliny, a także jak wspomagać się rozwijaniem Retoryki oraz opcją przekupstwa.
Opis z naszego poradnika dotyczy wersji mini-gry z wydania Oblivion Remastered. W oryginalnej wersji gry Oblivion nie pojawiają się dodatkowe kolory, a koło z ćwiartkami i ogólny interfejs wyglądają inaczej.
- Jak rozpocząć perswazję i jaki jest jej cel?
- Jak zaliczyć mini-grę z perswazji?
- Jak ułatwić próby perswazji?
- Maksymalne nastawienie i przekupstwo
Jak rozpocząć perswazję i jaki jest jej cel?
- Z perswazją w Oblivionie powiązana jest mini-gra i możecie jej użyć na większości z napotkanych postaci niezależnych, dla których dostępna jest opcja rozmowa.
- Założeniem perswazji jej poprawienie nastawienia NPC-a w stosunku do Waszego bohatera. W zależności od rozmówcy możecie dzięki temu uzyskać lepsze ceny u handlarza czy nakłonić drugą osobę do podzielenia się dodatkowymi informacjami.
- Po zagadaniu NPC-a sprawdźcie lewy dolny narożnik ekranu - powinien znajdować się tam przycisk perswazji (powyższy obrazek).
Przed każdą minigrą polecamy zapisać stan gry. Uchroni to Was przed ryzykiem pogorszenia relacji z NPC-em przez źle rozegraną próbę perswazji.
Jak zaliczyć mini-grę z perswazji?
- Na początek macie 2 wybory - możecie rozpocząć mini-grę związaną z perswazją lub wybrać przekupstwo. Ten drugi wariant opisaliśmy szerzej na końcu strony.
- Gra wyświetla aktualne nastawienie rozmówcy - to liczba z przedziału od 0 (najgorsze) do 100 (najlepsze). Początkowe nastawienie do Waszego bohatera nie jest losowe. Wpływają na niego przede wszystkim Wasze wcześniejsze czyny, ale też m.in. rasa Waszej postaci, jej osobowość, reputacja lub to czy jest powiązana z jakąś frakcją.
Okno perswazji składa się z kilku elementów:
- Na środku ekranu widoczne jest bieżące nastawienie rozmówcy (1 na obrazku). Zbyt długa bezczynność spowoduje jego stopniowe opadanie, tak więc powinniście śpieszyć się z kolejnymi krokami.
- Na ekranie są 4 ćwiartki koła i każda z nich reprezentuje inny wariant zachowania - podziwianie, przechwalanie się, żart i przymuszenie (2 na obrazku). W ramach rozegrania mini-gry każde z tych zachowań musicie wybrać dokładnie 1 raz.
- Przy każdej z ćwiartek widać od 1 do 4 klinów (3 na obrazku). Więcej klinów oznacza, że dany wariant zachowania może wywrzeć większy wpływ na rozmówcę (pozytywnie lub negatywnie). Po wybraniu akcji dochodzi zawsze do przesunięcia klinów na kolejną pozycję.


- Każdy rozmówca w inny sposób reaguje na Wasze warianty zachowania - możliwe reakcje to uwielbia, lubi, nie lubi, nienawidzi.
- Nastawienie rozmówcy do różnych wariantów możecie sprawdzić przed dokonaniem wyboru. Po podświetleniu danej akcji rozmówca może się mniej lub bardziej uśmiechnąć (przykład na obrazku 1) lub mieć bardziej lub mniej złą minę (przykład na obrazku 2).
- Kluczem do sukcesu jest wybieranie wariantów lubianych przez rozmówcę w połączeniu z dużą liczbą klinów (najlepiej 3 lub 4) oraz nielubianych wariantów w połączeniu z małą liczbą klinów (1 lub 2). Te drugie traktowane są po prostu jako mniejsze zło, bo nie można ich całkowicie pominąć.
- Dzięki dobrzej rozegranej mini-grze bilans punktów powinien być dodatni (więcej dodatnich punktów z pozytywnych reakcji, mniej ujemnych punktów z negatywnych reakcji). Efektem będzie to, że nastawienie NPC-a po zaliczonej minigrze będzie lepsze niż w momencie jej rozpoczynania.
- Przewidujcie kolejne kroki, pamiętając o tym, że kliny przemieszczają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Możecie więc ustalić gdzie znajdą się w kolejnych ruchach. Musicie unikać najgorszych połączeń, by nie stracić jednorazowo ogromnej liczby punktów.
W remasterze Obliviona pojawia się dodatkowe ułatwienie, które załącza się podczas powtórnych prób perswazji na tym samym NPC-u.
Przy wariantach zachowania mogą pojawić się kolory, które przypominają o reakcji NPC-a bez konieczności odczytywania jego wyrazu twarzy:
- zielony kolor - uwielbia;
- żółty kolor - lubi;
- pomarańczowy kolor - nie lubi;
- czerwony kolor - nienawidzi.
Możecie dzięki temu szybciej wybierać najlepsze reakcje i zmniejszać ryzyko, że nastawienie pogorszy się przez dłuższą bezczynność.
Jak ułatwić próby perswazji?
Z perswazją najbliżej powiązana jest umiejętność Retoryka:
- Od poziomu Uczeń (25 punktów) nastawienie rozmówcy wolniej spada w wyniku Waszej bezczynności.
- Od poziomu Czeladnik (50 punktów) możecie 1 raz bezpłatnie obrócić ćwiartkami. Pozwoli to Wam np. uniknąć połączenia złej reakcji NPC-a z dużą liczbą klinów.
- Od poziomu Ekspert (75 punktów) łapówki są znacznie tańsze.
- Na poziomie Mistrz (100 punktów) nastawienie przestaje się samoczynnie zmniejszać, a więc nie trzeba się już śpieszyć. Mniej punktów możecie też stracić przez najbardziej nielubiane reakcje.
Maksymalne nastawienie i przekupstwo
- Próba perswazji może być niedostępna jeśli dla danego NPC-a uzyskaliście maksymalne nastawienie i przykład takiego stanu pokazuje obrazek. Jedyną dostępną opcją jest wtedy przekupstwo, bo gra nie pozwoli Wam rozpocząć mini-gry.
- Przekupstwo możecie stosować jako dopełnienie mini-gry z perswazji lub jako jej zastępstwo. Na ekranie znajdziecie konkretną informację ile kosztuje przekupienie NPC-a oraz ile dodatnich punktów nastawienia możecie w zamian otrzymać.
- Wybieranie przekupstwa jest zalecane tylko jeśli bardzo zależy Wam na poprawie relacji z daną postacią, np. na potrzeby poprawienia cen ważnego handlarza.