Monster Hunter Rise: Walka Monster Hunter Rise poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 19 stycznia 2022
Niniejsza strona poradnika zawiera najważniejsze informacje na temat walki w grze Monster Hunter Rise. Znajdziecie tu podstawowe zagadnienia dotyczące sterowania jak, wskazówki odnośnie Notatek Łowcy (Hunter's Notes) oraz umiejętne wykorzystanie słabości (Ailments) potworów.
Walka z potworami w Monster Hunter Rise może przebiegać na rozmaite sposoby. Od zwykłego machania mieczem, po skomplikowane działania taktyczne. Kluczem do sukcesu w starcu z przeciwnikiem jest sprawne unikanie ciosów, rozpoznanie stanów potwora oraz umiejętne wykorzystywanie jego słabości.
Podstawowe informacje
Po rozpoczęciu polowania na minimapie pokażą się ikony dużych potworów, ukazujące ich dokładne lokalizacje. Znak zapytania oznacza potwora, z którym jeszcze nie walczyliście. Duże potwory, które nie są celem misji, po jakimś czas opuszczają obszar polowania i zostają zastąpione przez inne.
Miniaturki potwór znajdziecie również w prawym górnym rogu ekranu. Przyciskając prawy analog wybierzcie potwora, aby skupić na nim kamerę, która zacznie prowadzić Was w jego kierunku.
Po zbliżeniu się do dużego potwora, mogą on Was od razu zaatakować. Niektóre potwory pozostaną nieagresywne dopóki nie otrzymają pierwszego obrażenia.
Każdy rodzaj broni ma indywidualną kombinację ciosów, którą odnajdziecie w Notatkach łowcy. Z wyciągniętą bronią możecie atakować przeciwników przy pomocy Kablobaków (Wirebugs), zaś po schowaniu broni Kablobaki pomogą Wam oddalić się od potwora lub uniknąć obrażeń.
Ataki Kablobakami wprowadzają potwory w stan dosiadalności. Dzięki temu możecie wspiąć się na grzbiet bestii, zadawać mu potężne obrażenia oraz przejąć nad nim kontrolę i zmusić go do walki z innymi potworami. Więcej o tym przeczytacie na osobnej stronie poradnika: Jak jeździć na Wiwernie?
Pasek przedmiotów, znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu, pomoże Wam w szybkim wypiciu odpowiedniej mikstury lub użyciu przydatnych rzeczy podczas walki. Pasek akcji widnieje przy pasku przedmiotów, dzięki niemu dostajecie szybki dostęp do aktywności takich jak np. komenda stój i idź dla kompanów.
Osłabione i niezdalne do walki potwory łatwo rozpoznać po niebieskiej ikonie pod jego miniaturą, w prawym górnym rogu ekranu. Taki potwór ucieknie z pola walki, aby odpocząć i zregenerować siły. Jest to dla Was okazja do odnowienia życia lub naostrzenia broni, o tym jak to zrobić przeczytacie na osobnej stronie poradnika: Jak ostrzyć broń?
Osłabione potwory będą również łatwym celem do schwytania, więcej o tym przeczytacie na osobnej stronie poradnika: Jak pojmać potwora?
Sterowanie
Poruszanie się | |
Poruszanie kamerą | |
Resetowanie kamery | |
Sprint / Chowanie broni | |
Atak / Wyciągnięcie broni | |
Atak | |
Unik | |
Atak Jedwabionicią (z wyciągniętą bronią) | |
Atak Jedwabionicią (z wyciągniętą bronią) | |
Atak Jedwabionicią (z wyciągniętą bronią dystansową) | |
Atak Jedwabionicią (z wyciągniętą bronią dystansową) | |
Pasek przedmiotów i menu kołowe (przytrzymanie) | |
Wybór przedmiotu (przytrzymując L) | |
Użycie przedmiotu (broń schowana) | |
Wybór amunicji lub powłoki (przytrzymując L) | |
Wybór skrótu z menu kołowego (przytrzymując L) | |
Przewijanie paska akcji | |
Aktywowanie / Dezaktywowanie aktywności z paska akcji |
Słabe punkty potworów
Wszystkie potwory mają tzw. słabe punkty. Po pierwszej walce z potworem, w Notatkach łowcy odnajdziecie szczegółowe informacje odnośnie odporności i podatności na żywioły każdego fragmentu bestii.
Przy trafieniu w słabą część potwora, liczby obrażeń podświetlane są na pomarańczowo. Fioletowe cyfry oznaczają fragment odporny na zadawane ataki.
Obrażenia od broni dzielą się na 3 podstawowe kategorie:
Obrażenia cięte | |
Obrażenia obuchowe | |
Obrażenia od pocisków |
Niektóre bronie posiadają również obrażenia od żywiołów, dzielące się na:
Ogień | |
Woda | |
Piorun | |
Lód | |
Smok |
Kluczem do wykorzystania słabości potworów jest zrozumienie wartości ich strefy trafień, przedstawionych w Notatkach łowcy. Najwyższe liczby pod ikonami broni i żywiołów, oznaczają największą podatność fragmentów ciała potwora na obrażenia.
W przypadku walki z Arzurosem, najlepszą taktyką będą ataki w jego zad bronią obuchową lub sieczną. Podobne efekty otrzymamy zadając mu obrażenia bronią dystansową w górną połowę.
Użycie broni wzbogaconej o żywioł spowoduje nałożenie się obrażeń. Jeśli np. użyjecie długiego miecza z żywiołem ognia na głowie Arzurosa, otrzymacie najlepsze rezultaty.
Po zapoznaniu się ze słabymi punktami na ciele potwora i odpowiednim przygotowaniu broni, żaden przeciwnik nie powinien stanowić dla Was problemu.
Szkodliwe efekty
Oprócz zadawania obrażeń od żywiołów, niektóre bronie i amunicje dodatkowo posiadają szkodliwe efekty. Podczas gry ataki żywiołem przynoszą natychmiastowe rezultaty, szkodliwe efekty mogą zostać nałożone dopiero po zadaniu kilku obrażeń. Każdy potwór ma różne progi odporności na takie efekty.
- Początkowa odporność (Initial Resistance) oznacza wrodzoną wytrzymałość potwora na dany szkodliwy efekt. Im wyższy stan wskaźników, tym mniejsza odporność na efekt;
- Następny poziom odporności (Next Resistance Threshold) określa ilość obrażeń potrzebnych do wywołania efektu;
- Maksymalna odporność (Maximum Resistance) oznacza stopniowe narastanie wrażliwości potwora na szkodliwy efekt. Im wyższy wskaźnik, tym więcej razy podczas walki uda wam się wywołać dany efekt;
- Naturalny spadek akumulacji (Natural Buildup Degradation) oznacza zanik nagromadzonych obrażeń potrzebnych do wywołania szkodliwego efektu. Im wyższy wskaźnik, tym wolniej zanika nagromadzenie;
- Łączne obrażenia (Total Damage) ukazują ilość obrażeń zadanych potworowi zarażonemu szkodliwym efektem, natomiast Czas trwania efektu (Effect Duration) określa czas, przez jaki efekt będzie działał.
Szkodliwe efekty można aktywować również przy pomocy stworzeń należących do lokalnej formy życia, którą odnajdziecie na obszarach polowania.
Poniżej znajdziecie wyjaśnienie każdego szkodliwego efektu:
Trucizna (Poison) - zatrute potwory będą powoli otrzymywać obrażenia. Ilość obrażeń zależna jest od odporności potwora na ten efekt. | |
Ogłuszenie (Stun) - ogłuszony potwór upadnie na ziemię i przez chwilę będzie oszołomiony, wystawiając się tym samym na Wasze ataki. | |
Paraliż (Paralysis) - sparaliżowane potwory zostaną pozbawione możliwości poruszania się, pozwalając Wam na bezpieczne zadawanie im obrażeń. | |
Sen (Sleep) - uśpiony potwór upadnie na ziemię i zaśnie na pewien czas. Śpiący potwór otrzymuje więcej obrażeń od Waszych ataków. | |
Wybuch (Blast) - ilość obrażeń od wybuchu zależne są od odporności potwora na ten efekt. | |
Wyczerpanie (Exhaust) - wywołanie tego efektu natychmiastowo pozbawi potwora jego wytrzymałości. Wyczerpany potwór zacznie się chwiać na nogach i obficie ślinić, czyniąc go podatnym na schwytanie lub dosiadanie. | |
Plaga ognia (Fireblight) - potwór zarażony tym efektem przez pewien czas będzie otrzymywał obrażenia od ognia. | |
Plaga wody (Waterblight) - zarażenie tym efektem spowoduje zmiękczenie skóry potwora, co uczyni ją bardziej podatną na zwykłe obrażenia od broni. | |
Plaga pioruna (Thunderblight) - zarażenie tym efektem spowoduje chwilowy brak odporności potwora na ogłuszenie każdym rodzajem broni. Najlepszą metodą na ogłuszenie podczas zarażeniem plagi pioruna jest atakowanie głowy potwora. | |
Plaga lodu (Iceblight) - ruchy zamrożonego potwora staną się powolne, co uczyni go łatwiejszym celem. Jest to dobry sposób na poradzenie sobie z bardzo szybkim i agresywnym przeciwnikiem. |
Stan Łowcy
Potwory również posiadają specjalne ataki, które mogą wywołać negatywne efekty. Jeśli zarazicie się szkodliwym efektem lub będziecie posiadać boost do statystyk, obok Waszego imienia pokaże się odpowiednia ikona.
Szkodliwe stany znikają po pewnym czasie, lecz mogą powodować wiele obrażeń oraz narażają łowcę na ataki potwora.
Poniżej wyjaśniamy każdy negatywny efekt i doradzamy jak sobie z nim poradzić:
Plaga ognia (Fireblight) - powoli zmniejsza zdrowie łowcy, przez pewien czas. Zjedzenie oczystki (nulberry) lub wykonanie kilku uników (B + lewy analog) zniweluje ten efekt. Uniki robione w wodzie dadzą najlepsze rezultaty. | |
Plaga wody (Waterblight) - zmniejsza szybkość regeneracji wytrzymałości łowcy. Zjedzenie oczystki (nulberry), wykonanie kilku uników (B + lewy analog) lub Kablozrywu (Wiredash) zniweluje efekt. | |
Plaga pioruna (Thunderblight) - sprawia, że łowca jest bardziej podatny na ogłuszenie. Zjedzenie oczystki (nulberry) lub wykonanie kilku uników (B + lewy analog) zniweluje efekt. | |
Plaga lodu (Iceblight) - zmniejsza szybkość regeneracji ładunku Kablobaków (Wirebugs). Zjedzenie oczystki (nulberry) lub wykonanie kilku uników (B + lewy analog) zniweluje efekt. | |
Smocza plaga (Dragonblight) - niweluje obrażenia od żywiołów oraz inne szkodliwe efekty broni łowcy. Zjedzenie oczystki (nulberry) lub wykonanie kilku uników (B + lewy analog) zniweluje efekt. | |
Wybuchoplaga (Blastblight) - jeśli łowca zostanie zarażony tym efektem i zostanie on powalony lub minie odpowiednia ilość czasu, postać wybuchnie i otrzyma obrażenia. Użycie dezodorantu (deodorant), wykonanie kilku uników (B + lewy analog) lub Kablozrywu (Wiredash) zniweluje efekt. | |
Plaga piekielnego ognia (Hellfireblight) - jeśli łowca zostanie zarażony tym efektem i zostanie on powalony lub minie odpowiednia ilość czasu, postać wybuchnie, otrzymując poważne obrażenia. Użycie dezodorantu (deodorant), wykonanie kilku uników (B + lewy analog) lub Kablozrywu (Wiredash) zniweluje efekt. | |
Trucizna (Poison) - przez pewien czas powoli zmniejsza zdrowie łowcy. Zjedzenie antidotum (antidote) lub leku ziołowego (herbal medicine) zniweluje efekt. | |
Ogłuszenie (Stun) - na chwilę uniemożliwi poruszanie się. Obracanie lewym analogiem lub otrzymanie obrażenia od potwora zniweluje efekt. | |
Paraliż (Paralysis) - unieruchomiony łowca otrzymuje więcej obrażeń od ataków. Obracanie lewym analogiem zniweluje ten efekt. | |
Sen (Sleep) - wprowadza łowcę w głęboki sen, który uniemożliwia poruszanie się i naraża go na przyjmowanie zwiększonej liczby obrażeń. Wypicie napoju energetycznego (energy drink) przed całkowitym zaśnięciem zniweluje ten efekt. Otrzymanie obrażeń od ataku podczas głębokiego snu, wybudzi łowcę. | |
Osłabienie obrony (Defense down) - spowoduje otrzymywanie większych obrażeń od ataków. Zjedzenie adamantowego ziarna (adamant seed) lub pancernej skóry (armorskin) zniweluje efekt. | |
Osłabienie odporności (Resistance down) - na pewien czas obniża odporność na wszystkie żywioły. Zjedzenie oczystki (nulberry) zniweluje ten efekt. | |
Rozkład (Stench) - przez pewien czas uniemożliwia używanie przedmiotów przywracających zdrowie i wytrzymałość. Użycie dezodorantu (deodorant) zniweluje ten efekt. | |
Bąble (Bubble) - stan, w którym na ciele łowcy pojawiają się rosnące bąble. Jeśli bąble staną się zbyt duże Wasza postać straci swoją mobilność. Użycie czyścidła (cleanser) zniweluje ten efekt. | |
Pajęczyna (Webbed) - sprawia, że przez pewien czas łowca nie będzie w stanie atakować ani wykonywać uników. Użycie czyścidła (cleanser) zniweluje ten efekt. | |
Podbieranie (Leeched) - powoli wysysa zdrowie łowcy. Użycie kunai, wykonanie kilku uników (B + lewy analog) lub Kablozrywu (Wiredash) zniweluje ten efekt. |