Eksploracja | Podstawy rozgrywki Landmark poradnik Landmark
Ostatnia aktualizacja: 17 października 2019
Nie mniej istotną częścią gry niż budowanie jest eksploracja. Jak bowiem wspomniano, to, co postawimy na oddanym do naszej dyspozycji spłachetku ziemi, ma służyć przede wszystkim jako baza wypadowa i punkt zbiorczy dla wszystkich dóbr, które zgromadzimy podczas podróży. Przyjrzyjmy się więc bliżej temu, co może nas interesować w temacie eksploracji EverQuest Next Landmark.
Podróżowanie
Pomijając poruszanie się o własnych siłach, gra udostępni też system szybkiej podróży, pozwalający na błyskawiczne przemierzanie dużych dystansów - zarówno w obrębie jednego świata (np. skok z kontynentu na kontynent), jak i między różnymi wymiarami (serwerami). Wykorzystamy do tego celu sieć Ley Line. Aby jej użyć, będziemy potrzebowali specjalnych żetonów, możliwych do kupienia lub własnoręcznego wytworzenia.
Środowiska
Świat gry jest generowany losowo, lecz każdy obszar odpowiada jednemu ze zdefiniowanych odgórnie rodzajów środowiska. Oprócz odmiennego wyglądu, atmosfery czy ekosystemu, każdy taki teren cechuje się unikatowymi typami zasobów, które można na nim znaleźć. Przykładowe środowiska to: wulkaniczne, pustynne, leśne, tropikalne, śnieżne.
Zasoby / zbieractwo
Jak wspomniano, podróże będziemy podejmowali przede wszystkim w celu pozyskania różnego rodzaju zasobów, mogacych potem posłużyć do wytwarzania przeróżnych przedmiotów. Główne typy pozyskiwanych surowców to metal, klejnoty, drewno, rośliny, skały i płyny. W obrębie każdej z tych kategorii istnieje sporo różnych odmian materiałów, podzielonych na pięć szczebli ("tierów"). Odpowiadają one stopniowi zaawansowania, jaki trzeba osiągnąć, by móc pozyskiwać dany zasób. I tak na przykład w kategorii metali zaczyna się od zdobywania miedzi, a następnie przechodzi się przez kolejne etapy - na których gracz wydobywa między innymi cynę, żelazo, srebro, wolfram, złoto i kobalt - by móc w końcu sięgnąć po mithril i etherium, mające przypisany Tier 5. Co więcej, oprócz surowców można natknąć się na innego rodzaju "znajdźki", wliczając w to chociazby gotowe schematy, plany, recepty czy przepisy, umożliwiające stworzenie konkretnego przedmiotu.
Narzędzia
Rzecz jasna, bryłek metali nie będziemy wydobywali gołymi rękoma, drzewa też nie padną pod naporem siły naszych ramion - potrzebne są różnego rodzaju narzędzia. Dzielą się one na kilka rodzajów, w zależności od ich przeznaczenia: siekiery (do rąbania drewna), wiadra (do czerpania i dóbr w stanie płynnym, łącznie z lawą), kilofy (do pozyskiwania klejnotów, skał i bryłek metalu) i sierpy (do zbierania roślin). Co ciekawe, istnieją również hybrydowe narzędzia, łączące w jednym przedmiocie funkcje dwóch lub więcej.
Narzędzia również są pogrupowane według szczebli (tierów), które odpowiadają tym, jakie przypisano poszczególnym materiałom. Zatem im "lepszą" roślinę chcemy ściąć, tym lepszego potrzebujemy sierpu. Ponadto jakość przedmiotu jest wyznaczana przez opisujące go trzy statystyki: zasięg (rozumiany tutaj jako obszar, który podlega działaniu narzędzia podczas jego używania), szybkość i uszkodzenia (czyli ilość materiału zebranego za jednorazowym użyciem). Co więcej, jakość elementu wyposażenia odzwierciedla również kolor, tak jak w przypadku znacznej części gier cRPG - biały wyznacza pospolite rzeczy, zielony niepospolite, niebieski rzadkie, zaś pomarańczowy - legendarne.