Jak strzelać w Fortnite Battle Royale? Strzelanie - poradnik Fortnite Battle Royale
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018
System Hitscan oraz Weapon Bloom
Strzelanie w grze Fortnite: Battle Royale znacznie się różni od innych gier tego typu i jest raczej spotykany w grach FPS. Chodzi mianowicie o system "hitscan", który rejestruje uderzenie pocisku od razu po jego wystrzeleniu (nie dotyczy granatów, granatników, RPG oraz karabinów snajperskich). W grze zastosowano do tego wizualizację, w której to widać jak wystrzelony pocisk dolatuje do celu i jest w tym pewien problem.
System hitscan rejestruje uderzenie pocisku zaraz po wystrzeleniu, ale wizualizacja tego pocisku dolatuje jakiś czas później stwarzając iluzję dla gracza, który może widzieć na ekranie uderzenie, którego tak naprawdę tam nie ma. To samo dzieje się w momencie kiedy jesteś daleko i lecący pocisk sprawia wrażenie, że doleci akurat w momencie, w którym przeciwnik tam dotrze (jest to prawda tylko przy karabinach snajperskich i RPG) Mówiąc o tym systemie musisz wiedzieć tylko jedno - celuj zawsze w kogoś i ignoruj wizualizację latających pocisków w jego stronę.
Skoro już znasz termin hitscan i jego zastosowanie w grze, czas przejść do kolejnej ważnej dla systemu strzelania rzeczy. Rzeczą tą jest tak zwany "weapon bloom". System ten generuje losowo wybrany punkt na twoim celowniku i to on determinuje gdzie trafisz. Jest on szczególnie bolesny przy karabinach szturmowych. Losowość tego systemu można odczuć nawet przy potyczce na krótkim dystansie i na pewno nie raz zastanawiałeś się "dlaczego te kule nie lecą prosto?". Oba systemy tworzą zespół, który uniemożliwia ci precyzyjne celowanie z żadnej broni palnej niebędącej karabinem snajperskim i różni się od znanego wszystkim systemu z na przykład Counter Strike'a, gdzie można nauczyć się schematów dla odrzutu każdej z dostępnych w grze broni.
Wiemy już, że system strzelania przy broniach niebędącymi karabinami snajperskimi jest losowy. Można to natomiast po części zniwelować stosując pewien trik. Na powyższym przykładzie - karabin szturmowy, możemy zaobserwować że po kucnięciu, celownik na ekranie staje się mniejszy (im mniejszy tym lepiej. Wtedy system będzie losowo generował uderzenia tylko w obrębie mniejszego celownika). Po dwóch sekundach od kucnięcia, po przybliżeniu, celownik staje się najmniejszy i właśnie to jest najlepszy moment na oddanie strzału, lub kontrolowanej serii strzałów (kontrolowanej serii to znaczy pół sekundy między strzałami, a nie strzelania na oślep pełną serią). Dodatkowo kiedy celujesz w tors przeciwnika, masz największą szansę na trafienie (tors jest największy), ale staraj się celować bardziej w stronę szyi przeciwnika. W ten sposób będziesz mieć szansę na trafienie torsu oraz głowy. Głowa to oczywiście najsłabszy punkt wroga (twój z resztą też) i zadawać będziesz podwójne obrażenia.
Jak trafiać z karabinu snajperskiego?
Cały system opisany powyżej nie ma jednak zastosowania przy korzystaniu z karabinów snajperskich. Tutaj musisz się wykazać umiejętnościami, ponieważ lecące pociski są podatne na kilka najbardziej popularnych efektów. Pierwszym z nich jest oczywiście połączenie drogi i czasu. Musisz przewidzieć gdzie znajdzie się przeciwnik w momencie kiedy pociągniesz za spust. Dodatkowo siła grawitacji będzie przyciągać pocisk do ziemi, dlatego im dalej znajduje się cel, tym wyżej musisz ustawić celownik (czasami nawet kilka metrów nad przeciwnikiem). Na powyższym obrazku, czerwoną strzałką, zaprezentowane zostało miejsce gdzie znajduje się przeciwnik, którego po wyłączeniu przybliżenia już praktycznie nie widać. Miejsce położenia naszej postaci jest w tym przypadku nieco wyższe niż przeciwnika, co też trzeba wziąć pod uwagę.
Na drugim obrazku widać już celownik legendarnego karabinu snajperskiego Bolt-Action Sniper Rifle. Zauważ, że środek celownika znajduje się wysoko nad głową naszego celu. Ten przeciwnik został trafiony w klatkę piersiową i otrzymał 116 obrażeń co zagwarantowało eliminację. Żeby trafić cel w takiej pozycji w głowę, celownik musiałby być ustawiony jeszcze wyżej.
Korzystając z karabinu snajperskiego musisz uważać na innych snajperów. W momencie patrzenia przez lunetę jesteś najłatwiejszym celem w grze - nieruchomym, z wystawioną głową. Z pomocą przyjdzie ci jednak pewien trik. Po pierwsze do rozglądania możesz używać kamery będąc schowanym za ścianą. Po drugie - po wybudowaniu fortecy (patrz obrazek), w pozycji stojącej, ustaw celownik lunety na przeciwniku i zejdź o dwa schodki niżej, by celownik ten minimalnie wystawał z nad fortecy. W ten sposób po kucnięciu będziesz schowany za schodami, a po ponownym wyprostowaniu się, będziesz mógł oddać strzał. Strzał oddaj zaraz po naciśnięciu przycisku wstawania i od razu po tym kucnij ponownie. Taka taktyka zagwarantuje ci bezpieczeństwo, ponieważ potencjalnie czający się w krzakach snajper po prostu nie będzie w stanie zareagować na półsekundowe wychylenie twojej postaci.