Zgranie | Wyzwania budowania składów | FIFA 18 Poradnik FIFA 18
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Dobry skład to połowa sukcesu jednak stworzenie takiej drużyny nie jest wcale takie proste ponieważ należy brać pod uwagę zgranie, pozycję zawodników, balans itd. Szczególnie ważny jest dobór odpowiednich piłkarzy, należy pamiętać o tym, że nie zawsze warto sugerować się ogólną oceną zawodnika.
Aby zawodnik spisywał się jak najlepiej musi mieć jak najwyższe zgranie, które może wynosić maksymalnie 10. Zależy to od połączeń pomiędzy zawodnikami oraz pozycji na których grają. W tym rozdziale znajdziesz informacje, którą mogą pomóc w stworzeniu maksymalnie zgranego składu.
- Zgranie zależne od pozycji
- Zgranie pomiędzy zawodnikami
- Liczenie zgrania
- Co daje zgranie?
- Menedżer
- Karty zmiany pozycji
Zgranie zależne od pozycji
Podstawowym krokiem, który musisz zrobić, aby dać zawodnikowi pełne zgranie, jest umieszczenie go na właściwej pozycji. Informację na temat pozycji zawodnika znajdziesz na jego karcie. W grze dostępnych jest 17 pozycji: bramkarz, prawy/lewy obrońca, cofnięty prawy/lewy skrzydłowy, środkowy obrońca, środkowy pomocnik defensywny, środkowy pomocnik, środkowy pomocnik ofensywny, lewy/prawy pomocnik, lewy/prawy skrzydłowy, środkowy napastnik, lewy/prawy napastnik, napastnik.
Oczywiście w różnych formacjach są różne pozycje. Na przykład w jednej w ataku grają sami napastnicy, a w innej środkowy napastnik i skrzydłowi. Dlatego musisz odpowiednio dobierać formację do zawodników. Nie możesz dać pełnego zgrania podstawowej wersji Ronaldo, który występuje jako lewy skrzydłowy w formacji 4-1-2-1-2 wąsko, nawet jeżeli użyjesz kart zmiany pozycji, o których więcej w innym rozdziale.
Zawodnik, który ma odpowiednie połączenia z resztą składu będzie dysponował 10 punktami zgrania tylko i wyłącznie, gdy zostanie umieszczony na swojej pozycji. Jeśli ustawisz go na pozycji zbliżonej do tej przypisanej do karty, otrzyma 9 punktów zgrania. Jest to wystarczająco, ponieważ różnica 1 zgrania jest naprawdę nieodczuwalna. Dla przykładu Ronaldo na pozycji LS będzie miał 9 zgrania, jeżeli w składzie zostanie umieszczony jako lewy pomocnik lub lewy napastnik. Natomiast jeżeli będzie w składzie na pozycji prawego skrzydłowego, jego zgranie wyniesie 6. To wszystko oczywiście przy założeniu, że będzie miał on pełne zgranie z kolegami z zespołu.
Poniżej znajdują się tabelki obrazujące zgranie zawodników w zależności od pozycji:
N | ŚN | LN | PN | LS | PS | LP | PP | |
N | 10 | 9 | 6 | 6 | 3 | 3 | 2 | 2 |
ŚN | 9 | 10 | 6 | 6 | 3 | 3 | 2 | 2 |
LN | 6 | 3 | 10 | 6 | 9 | 3 | 6 | 3 |
PN | 6 | 3 | 6 | 10 | 3 | 9 | 3 | 6 |
LS | 3 | 3 | 9 | 3 | 10 | 6 | 9 | 3 |
PS | 3 | 3 | 3 | 9 | 6 | 10 | 3 | 9 |
LP | 3 | 3 | 6 | 3 | 9 | 3 | 10 | 6 |
PP | 3 | 3 | 3 | 6 | 3 | 9 | 6 | 10 |
ŚN | PP/LP | ŚPO | ŚP | ŚPD | ŚO | |
ŚN | 10 | 3 | 9 | 3 | 3 | 3 |
PP/LP | 3 | 10 | 3 | 6 | 3 | 3 |
ŚPO | 9 | 3 | 10 | 9 | 3 | 3 |
ŚP | 3 | 6 | 9 | 10 | 9 | 3 |
ŚPD | 3 | 3 | 3 | 9 | 10 | 6 |
ŚO | 3 | 3 | 3 | 3 | 6 | 10 |
PO | LO | CPS | CLS | ŚO | PP* | PS* | |
PO | 10 | 6 | 9 | 3 | 6 | 6 | 3 |
LO | 6 | 10 | 3 | 9 | 6 | 3 | 3 |
CPS | 9 | 3 | 10 | 6 | 3 | 6 | 6 |
CLS | 3 | 9 | 6 | 10 | 3 | 3 | 3 |
ŚO | 6 | 6 | 3 | 3 | 10 | 3 | 3 |
PP* | 6 | 3 | 6 | 3 | 3 | 10 | 9 |
PS* | 3 | 3 | 6 | 3 | 3 | 9 | 10 |
*LP i LS tak samo, zamienione stronami
Wszystkie niewymienione ustawienia dają 2 lub 3 punkty zgrania.
Zgranie pomiędzy zawodnikami
W każdym składzie pozycje zawodników są ze sobą połączone. Połączenia pomiędzy zawodnikami są oznaczone poprzez czerwone, pomarańczowe lub zielone linie. Aby zawodnik posiadał pełne zgranie musi być otoczony piłkarzami z którymi się rozumie.
Zawodnik potrzebuje tyle punktów, ile połączeń w formacji od niego wychodzi. Jest to zależne od formacji. Na przykład w formacji 4-1-2-1-2 wąsko ŚPO potrzebuje aż pięciu punktów do pełnego zgrania, a boczni obrońcy jedynie dwóch.
Zawodnik otrzymuje punkty zgrania od innego gracza, jeżeli:
- grają w tej samej lidze, ale w innym klubie i są innej narodowości - 1 punkt,
- grają w innej lidze, ale są tej samej narodowości - 1 punkt,
- grają w tej samej lidze, w innym klubie, ale są tej samej narodowości - 2 punkty,
- grają w tym samym klubie, ale są innej narodowości - 2 punkty,
- grają w tym samym klubie, są tej samej narodowości - 3 punkty,
Jeżeli zawodnik nie rozumie się z połączonymi z nim innymi zawodnikami, linia połączenia między nimi będzie miała kolor czerwony. Gdy zawodnicy otrzymają 1 punkt zgrania, linia będzie pomarańczowa. Za 2 lub 3 punkty połączenie będzie miało kolor zielony.
Na powyższym przykładzie można zaobserwować drużynę ze 100 punktami zgrania.
Liczenie zgrania
Jeżeli udało Ci się sprawić, że zawodnik otrzymał 10 zgrania warto także obliczyć jego ostateczne statystyki. Aby tego dokonać postępuj według poniższych wzorów. Pamiętaj, że zmiana formacji lub pozycji zawodników w trakcie meczu nie zmienia zgrania.
Gracz wyjściowej jedenastki
Liczy się dla niego 25% zgrania zespołu i 75% swojego zgrania. Wzór jest więc taki:
((zgranie całego zespołu)*0.25)+((zgranie zawodnika*10)*0.75)
Jeżeli zgranie zespołu wynosi 100, a zawodnika 10, to ostateczna wartość wynosi:
100*0.25+10*10*0.75=
25+75=
100(99)
Zawodnik rezerwowy
Również liczy się dla niego 25% zgrania zespołu i 75% swojego zgrania. Zgranie zawodnika rezerwowego wynosi zawsze 5, niezależnie od pozycji, na którą wejdzie. Wzór jest więc taki:
((zgranie całego zespołu)*0.25)+((zgranie zawodnika*10)*0.75)
Jeżeli zgranie zespołu wynosi 100, to jego ostateczne zgranie wynosi:
100*0.25+5*10*0.75=
25+37.5=
62.5
Co daje zgranie?
Gdy zgranie zespołu wynosi równo 50, zawodnicy będą posiadać dokładnie takie same statystyki, jak na kartach. Każdy punkt poniżej granicy 50 punktów obniża ich umiejętności o pewną wartość, a przy zerowym zgraniu, wszystkie statystyki zostają obniżone aż o 25. Każdy punkt powyżej granicy 50 zwiększa wybrane zdolności o 0, 10, a nawet 15 punktów w zależności od zawodnika. Maksymalna wartość to 99.
Poniżej znajdziesz link do tabeli, w której zapisane są zmiany statystyk zawodnika przy maksymalnym zgraniu.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hs6p-ur6JQfJSxLI37iaWV6bUqgwd6LC6y6Y1tQEwV8/pubhtml
Menedżer
Menedżerowie są w stanie dodać zawodnikom punkty zgrania oraz przedłużać ich kontrakty. Każdy Menadżer posiada określoną narodowość i został przyporządkowany do określonej ligi. Na szczęście ligę menedżera można zmienić poprzez użycie karty zmiany ligi. Warto pamiętać o tym, że Menadżer dodaje jeden punkt zgrania każdemu zawodnikowi z tej samej ligi lub z tej samej narodowości. Nie można jednak uzyskać podwójnego bonusu jeśli zawodnik spełnia wszystkie kryteria.
W takiej sytuacji jak w składzie powyżej, gdzie trzech zawodników ma 9 zgrania przez złe pozycje, bardziej opłaca się kupić menedżera, niż trzy karty zmiany pozycji. Połowa tego przykładowego składu to liga portugalska, a połowa to Brazylijczycy. Co robić w takiej sytuacji, jeżeli w tej lidze nie ma żadnego brazylijskiego szkoleniowca? Kup taniego brazylijskiego trenera i zmień mu ligę. Dzięki temu wszyscy zawodnicy w składzie otrzymają bonus do zgrania.
Karty zmiany pozycji
Poniżej znajduje się lista możliwych zmiany pozycji w grze:
- PO-CPS, CPS-PO,
- LO-CLS, CLS-LO
- PP-PS-PN*, PN-PS-PP*,
- LP-LS-LN*, LN-LS,LP,
- ŚPD-ŚP-ŚPO-ŚN-N*, N-ŚN-ŚPO-ŚP-ŚPD*.
*Pozycje trzeba zmieniać po kolei, jeżeli chcesz zmienić lewego napastnika na lewego pomocnika, musisz najpierw użyć karty LN>LS, a następnie LS>LP. Nie istnieje karta LN>LP.