Ataki łupieżców | Podstawy rozgrywki w Fallout Shelter poradnik Fallout Shelter
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Łupieżcze rajdy są jednym z powtarzających się zdarzeń losowych. Wraz z rozwojem będziesz ciągle narażony na ataki ze strony agresywnych przeciwników. Nie można im całkowicie zapobiec, podobnie do katastrof łupieżcy od czasu do czasu będą nawiedzać Twoją Kryptę. Istnieje kilka sposobów, aby zmaksymalizować efektywność walki z nimi i nie pozwolić im na kradzież zbyt wielu surowców czy zabijanie mieszkańców. Pamiętaj, że atakujący rozwijają się razem z Tobą i podczas kolejnych ataków będą posiadać coraz lepsze uzbrojenie.
Uwaga: Kobiety w ciąży nie podejmą walki z napastnikami, od razu uciekając do najbliższych pomieszczeń mieszkalnych. Z tego też powodu w razie konieczności odbieraj im broń i przekazuj innym mieszkańcom.
Gdy atak sie rozpocznie zostaniesz o tym od razu powiadomiony (alarm). Z pustkowi w stronę drzwi od Krypty nadbiegnie grupka uzbrojonych przeciwników. Przez chwilę będą oni forsować drzwi, po czym wtargną do środka. W tym momencie rozpocznie się przeszukiwanie kolejnych pomieszczeń i walka ze znajdującymi się w nich mieszkańcami. Podczas trwania walki będziesz również tracił surowce (zaczną migać na czerwony kolor), dopóki nie odeprzesz napastników.
Aby obrona była jak najbardziej skuteczna upewnij się, że w pomieszczeniach znajdujących się najbliżej drzwi masz mieszkańców posiadających najlepszy strój i broń. Napastnicy kierują się od drzwi wejściowych w głąb Krypty, pokonując kolejne poziomy po kolei, dlatego też ważne jest, aby wyeliminować przynajmniej część z nich już w pierwszym pokoju, a nawet przy samych drzwiach (tam również możesz przydzielić mieszkańców, aby pełnili rolę strażników) - pozwoli to na zmniejszenie strat. Dobrym pomysłem jest także szybkie przemieszczenie dwóch mieszkańców pod samo wejście, aby w momencie rozpoczęcia ataku stanowili oni pierwszą linię obrony. Generalnie staraj się tak rozdzielać posiadane uzbrojenie, aby mieszkańcy będący najbliżej drzwi zawsze mieli przy sobie kilka dobrych pukawek. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby szybko przekazywać broń mieszkańcom z kolejnych pomieszczeń, wraz z postępującymi napastnikami.
Podczas walki zostanie ogłoszony alarm, przesuwaj mieszkańców dowolnie pomiędzy pomieszczeniami, nie martwiąc się o ich późniejszy powrót na miejsce pracy (odbywa się to automatycznie). Możesz więc szybko i sprawnie przenosić mieszkańców na pole bitwy i wycofywać ich do bezpiecznych pomieszczeń. Staraj się przewidzieć następny krok łupieżców i ustawiaj tam odpowiednią obronę. Kluczem do ich jak najwcześniejszego wyeliminowania jest wysłanie dobrze uzbrojonych mieszkańców, aby walczyli z atakującymi od samego początku. Podczas walki możesz także używać Stimpaków (zawsze warto mieć ich pewien zapas w Krypcie), wystarczy wybrać mieszkańca i szybko go podleczyć.
Ataków łupieżców nie da się całkowicie uniknąć, można jednak zmniejszyć częstotliwość ich odwiedzin. W tym celu postaraj się jak najwcześniej umocnić drzwi od Krypty (podobnie jak wszystkie inne pomieszczenia, kosztuje to 500 kapsli). Dzięki temu ataki staną się nieco rzadsze, mocniejsze drzwi wymagają także dłuższego czasu na sforsowanie, co da Ci kilka dodatkowych sekund na rozstawienie obrony i przemieszczenie mieszkańców. Kolejny poziom rozbudowy kosztuje więcej (2000 kapsli), jednakże w tym przypadku profit będzie znacznie lepszy - ataki będą jeszcze rzadsze, a siła drzwi pozwoli na spokojne przygotowanie obrony.
Na drugim biegunie znajduje się radiostacja - posiadanie jej, wraz z aktywnymi pracownikami w środku, pozwoli nie tylko na przyciąganie nowych mieszkańców, ale może także wpłynąć na większą częstotliwość ataków.
Reasumując, aby zapewnić sobie maksymalnie możliwy spokój i wydajną ochronę pamiętaj o:
- umocnieniu drzwi wejściowych i ustawieniu przy nich straży,
- jak najlepszym uzbrojeniu mieszkańców znajdujących się najbliżej wejścia, gdyż to oni w pierwszej kolejności powinni radzić sobie z wrogim atakiem,
- możliwości dowolnego przemieszczania mieszkańców podczas walki, którzy po odwołaniu ataku automatycznie wrócą na swoje poprzednie miejsca pracy,
- śledzeniu trasy obranej przez łupieżców i "gonieniu ich",
- przekazywaniu, w razie potrzeby, najsilniejszych broni pomiędzy mieszkańcami znajdującymi się w kolejnych pomieszczeniach, które odwiedzają łupieżcy,
- odebraniu broni kobietom w ciąży i przekazaniu jej mieszkańcom, którzy zrobią z niej odpowiedni użytek,
- używaniu Stimpaków podczas walki, aby przywracać zdrowie rannym mieszkańcom.