Misja 5 | Kampania niemiecka | Faces of War Oblicza Wojny poradnik Faces of War: Oblicza Wojny
Ostatnia aktualizacja: 25 września 2019
POZIOM TRUDNOŚCI: 4/6
KOMENTARZ I PORADY:
Podstawową taktyką względem tej misji jest wyburzanie budynków. Teoretycznie pole do popisu daje też opracowanie własnego sposobu na powstrzymanie czołgów. Najtrudniejszym fragmentem misji jest przetrwanie natarcia z dołu po zniszczeniu pierwszej kolumny pojazdów i jednoczesne zablokowanie przejazdu kolumnie pancernej. W misji tej już bardzo odczuwa się "triggery" i większości momentów misji i tak nie można zrobić inaczej niż chcieli tego twórcy. Niemniej jak zobaczycie w opisie, można kombinować.
OPIS PRZEJŚCIA MISJI:
Pierwszym, co należy zrobić to ustawienie czołgów w "pozycji startowej". Pozycją startową jest ostatni możliwy punkt wąwozu, gdzie można razić cele na całym przedpolu (lewo, przód, prawo), a nie jest się wykrytym przez wroga. Trzeba tu poeskperymentować. Czołgi powinny być tak ustawione, by jeden operował przy lewej ścianie wąwozu, a drugi przy prawej. W pierwszej kolejności należy zaatakować umocnienia przed sobą (6, 5, 7, 4), działo po lewej (6) i działo po prawej (3). Pojawią się dwa pojazdy pancerne. Należy poczekać aż podjadą i zniszczyć je w miejscach widocznych na screenie (1 i 2). Gdy do nastąpi będziesz mógł przejść do "pozycji startowej 2". Z północy nadjedzie transporter opancerzony (9), lekki pojazd opancerzony (8), dwa działa (10) i dwie ciężarówki z piechotą (10). Pozycję startową 2 osiągniesz po ukryciu swoich czołgów za wrakami zniszczonych pojazdów (1 i 2). Po wykonaniu tego manewru będziesz mógł bez większych problemów odeprzeć drugą falę wrogich sił. Jak widać czołgi i działa są tutaj mniejszym zagrożeniem niż mogłoby się wydawać. Największym są, bowiem żołnierze z granatnikami. Aby ich zlikwidować korzystaj z działek czołgów lub otocz czołgi piechotą.
Po odparciu drugiego ataku wroga skieruj swoich żołnierzy do skrzyń znajdujących się w pobliżu ciężarówek (10) i wyposaż ich we wszelką dostępną broń przeciwpancerną (będzie później bardzo potrzebna). Następnie udaj się na zachodni dziedziniec (na prawo od działa oznaczonego liczbą 3). Znajduje się tam sprawny czołg, który również się przyda. Czołg będzie dysponował małym zapasem paliwa, ale wystarczającym, by zlikwidować żołnierzy, którzy wybiegną z budynku i odjechać w kierunku głównych sił. Korzystając z chwili spokoju należy spuścić benzynę z porzuconych pojazdów wroga i dotankować posiadane czołgi. Głównym celem będzie teraz zabezpieczenie skrzyżowania. Jedyna droga do skrzyżowania wiedzie obok kościoła. Kościół obstawiony jest przez żołnierzy z bazookami. Jeśli nie zostaną zabici to rozbiją siły gracza w kilka sekund. Żołnierze stoją w oknach na parterze. Są też na wieży. Oprócz nich na wieży są też snajperzy. Najskuteczniejszą metodą na oczyszczenie kościoła jest umieszczenie czołgów tak jak pokazano to na screenie (11 i 11a) i ostrzelanie zarówno okien (12) jak i wieży (13) pociskami burzącymi (ostrzał będzie prowadził czołg 11). Po oczyszczeniu kościoła należy wprowadzić do niego piechotę, by zlikwidowała tych żołnierzy, których nie można dostać działem. Oczyszczenie kościoła za pomocą działa powinno być bardzo staranne, gdyż granatniki mogą okazać się też śmiertelne i dla piechoty. Za kościołem znajduje się działko przeciwlotnicze (14). Należy je ostrzelać pociskami burzącymi.
Ostatnią przeszkodą na drodze do skrzyżowania będą domy obstawione granatnikami. Należy je zrównać z ziemią za pomocą czołgów. Zacząć należy od domu vis a vis kościoła. Po dotarciu do dużej kamienicy w pobliżu lazaretu (po prawo od niej stoi sanitarka) należy wykonać swoiste bicie czołgiem. Zaczynamy od prawego rogu kamienicy (15), potem zakręcamy w lewo tak by zadać budynkowi jak największe zniszczenia. Jedziemy na wprost i tratujemy kolejny budynek (16). Po dojechaniu do przeciwnej ściany zakręcamy w dół. Wjeżdżamy w kolejny budynek (17) i zakręcamy w kierunku pozycji startowej. Przy okazji należy zniszczyć wszelkie działa i działka zainstalowane w okolicach tych budynków. Dużym zagrożeniem będzie tu piechota z granatnikami, która w wersji 1.01 niszczy czołg gracza jednym strzałem. Niemniej po poćwiczeniu na pewno uda Wam się przeprowadzić ten manewr tak, by rozjechać żołnierzy czających się w domach. Zaoszczędzicie dzięki niemu sporo czasu i nerwów.
Za budynkiem w pobliżu lazaretu (15) znajduje się działo (21) i trzy działka (jedno w górę, jedno w lewo i jedno w dół). Można je z łatwością zniszczyć za pomocą czołgu lub piechoty. Wskazane jest zlikwidowanie tylko załogi, ponieważ umożliwi to obsadzenie działa i działek, co będzie bardzo pomocne. Po dotarciu na skrzyżowanie otrzymasz zadanie przechwycenia kolumny wrogich pojazdów. Z północy nadjedzie transporter opancerzony i lekki czołg (18). Ustaw jeden czołg na lewym brzegu drogi (19), a drugi na prawo od działa (20). Przy takim ustawieniu nie powinieneś mieć problemu ze zniszczeniem pojazdów. Problemem będzie jednak natarcie od strony już oczyszczonych pozycji (22) (jeden z nonsensów tej gry). Będzie dużo piechoty i czasami pojawia się też czołg (nie zawsze). Jeśli obsadziliście działo i działka to odparcie sił wroga będzie łatwe. Jest to w zasadzie jedyna skuteczna taktyka.
Po zniszczeniu kolumny, która nadjedzie od północy gracz otrzyma zadanie, które jest niemal nie do wykonania w wersji 1.01. Będzie trzeba zatrzymać kolumnę czołgów. Kolumna będzie się składać z trzech po fal po trzy czołgi. Czołgom towarzyszyć będzie też piechota. Jednostki te są oskryptowane tak, by za wszelką cenę dostać się na zachodni kraniec drogi (na prawo od stanowiska z działem). Nie można polegać na stanowisku, bo nie zdoła ono zniszczyć nawet jednego czołgu. Nie można też polegać na zablokowaniu drogi czołgami, bo zostaną błyskawicznie zniszczone (przypominam, że w wersji 1.01 czołgi komputera są zawsze około 5 razy silniejsze pod każdym względem niż gracza). Twórcy gry doradzają wysadzenie klifu (26) w pobliżu mostu (29) i zniszczenie wyhamowanej kolumny. W praktyce niezbyt to jednak skutkuje, bo odpowiednie podłożenie dynamitu jest bardzo czasochłonne i daje znikomy efekt. Ja wypracowałem swoją taktykę. Bazuje ona na luce w grze. Otóż umieszczamy jeden z czołgów za mostem, na wschodnim krańcu mapy i obracamy go w kierunku mostu (23). Drugi może stanąć przy charakterystycznym klifie (25, 26). Po bokach wąwozu ustawiamy natomiast piechotę z granatnikami (27, 28). Jak sami zobaczycie wrogie czołgi pojawią się przed (24) czołgiem, który stoi za mostem. Należy odczekać, aż wyjadą wszystkie pojazdy kolumny i zaatakować strzałem w tył ostatni pojazd. W tym czasie pierwszy z pojazdów (lekki wóz z piechotą) dojedzie już do wąwozu i zostanie zniszczony przez drugi czołg (25). Niestety metoda ta skutkuje przeważnie tylko na 1 falę. Najbardziej opłaca się, bowiem niszczyć czołgi w wąwozie, gdzie stoi drugi czołg. Celem jest tutaj utworzenie zatoru (30). Już po pierwszej kolumnie powinno być tam gęsto. Na tyle gęsto, by czołgi wroga nie mogły przejechać. W tym czasie można je atakować granatami przeciwpancernymi i granatnikami. Po zniszczeniu wszystkich czołgów wraz z ich załogami, misja ulegnie zakończeniu.