Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Black & White - poradnik do gry

Black & White - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Chowaniec - część 1 | Black & White poradnik Black & White

Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019

1.Podstawy

Chowaniec to twoja widoczna powłoka, uosobienie bóstwa w postaci wielkiego zwierzęcia. Może być bardzo pomocny, jeśli uda ci się go dobrze wychować. Znowu zacznę od dziwadeł. Otóż jak się okazuje, twój chowaniec może być dobry, podczas, gdy ty jesteś bardziej po stronie zła (np., gdy wyrastają kolce ze świątyni). Sam tego doświadczyłem.

Zaczniemy od głównych statystyk chowańca: uszkodzenia, głód, zmęczenie - tylko one mogą go zabić. Pozostałe statystyki, mniej ważne, ale przydatne, można oglądać w grocie chowańca (F5), a są to: wyczerpanie, odwodnienie, siła, tusza i obciążenie jelit. Radzę śledzić te statystyki, bo w pewien sposób odzwierciedlają potrzeby twojego chowańca. Te statystyki, dla dobra chowańca, powinny być jak najniższe.

Gdy któraś z tych statystyk jest za wysoko, twój chowaniec zemdleje i przeniesie się do świątyni, gdzie zregeneruje siły. Problem w tym, że nawet po zregenerowaniu, statystyki te nadal są wysokie i trzeba podwójnie się starać, aby je obniżyć. Gdy chowaniec zemdleje, będziesz miał jeszcze parę sekund żeby go uleczyć albo nakarmić. Warto jest spróbować, bo gdy za często będzie mdlał, skurczy się. Po jakimś czasie urośnie z powrotem, ale, po co tracić na to drugi raz czas?

Z czasem chowaniec potrafi zapomnieć niektóre rzeczy np. jak korzysta się ze spichlerza (nie wiem czy to tylko u mnie, ale z każdą nową krainą musiał się tego uczyć od początku) albo jak posługiwać się totemem. Potrafi także zapomnieć (np. po włączeniu ponownie gry) niektórych cudów. Wystarczy wtedy powtórzyć ten czar, mając chowańca na smyczy nauki. Nad jego głową powinna zapalić się żarówka i wszystko powinno być w porządku. Podobnie jest z siłą. Musisz cały czas dbać o to by ćwiczył, - czyli podnosił kamienie (wystarczy, że podniesie - rzucanie jest traktowane jako zachowanie agresywne).

Jest jeszcze energia, dzięki której twój chowaniec potrafi tworzyć wcześniej wyuczone cuda. Oczywiście energii ubywa, gdy stworek zaczyna używać czarów. Jeśli chcesz, aby jego energia wzrosła, należy ponownie go nakarmić, albo dać mu dobrze wypocząć.

2.Zachowanie

Jak na pewno zauważyliście, chowaniec posiada cztery główne, wyuczone zachowania: spanie, jedzenie, picie i wypróżnianie. Oprócz tego jest wiele innych zachowań, które może sobie przyswoić w czasie długotrwałej edukacji. Edukacja polega na zachęcaniu i zniechęcaniu chowańca do pewnych zachowań oraz na demonstrowaniu mu niektórych zachowań (tak, aby je kopiował)

Chowaniec potrafi się nauczyć dosłownie wszystkiego, obserwując ciebie. Twoja ręka musi być tylko blisko niego. Potrafi zapamiętać szereg różnych akcji np., jaki głaz podniosłeś, gdzie go rzuciłeś i jaką osobę wybrałeś, na jakiego ucznia. Czasem uczy się samemu, np. obserwując mieszkańców, którzy korzystają ze spichlerza.

A jednak jego umysł na początku nie potrafi odróżnić dobra od zła. Jeśli więc zauważysz go, robiącego coś niezgodnego z twoim światopoglądem, uderz go raz albo dwa, żeby przestał i nie robił tego więcej (przynajmniej przez jakiś czas).

Czasem nie można go ukarać za jego postępowanie. Przykład:, gdy twój chowaniec trzyma coś w ręku i nie wie, co z tym zrobić, zazwyczaj wyrzuca to przez ramię za siebie. Gdy ta wyrzucona rzecz coś zniszczy (np. dom), to broń boże go za to nie karaj, bo to nie liczy się jako zachowanie. Biedaczek nie będzie nawet wiedział, za co dostał.

3.Nauczanie

Na pierwszej i drugiej wyspie radzę zatrzymać się na dłużej i nauczyć chowańca wszystkiego, czego można. Niektóre opcje będą nieczynne, ale te, które są, należy wpoić twojemu chowańcowi. Tym bardziej, że na pierwszej mapce, do czasu uruchomienia ostatniego złotego zwoju, masz nieograniczoną ilość czasu.

Uczenie odbywa się za pomocą smyczy nauki. Najlepiej wziąć chowańca na nią i gdy patrzy na ciebie, po kolei wykonywać jakieś czynności. Wtedy bardzo szybko się tego uczy. Gdy chowaniec wykona czynność poprawnie, powinieneś go natychmiast pochwalić i pogłaskać. Czasem od razu załapie, o co chodzi, a czasem trzeba go uczyć i uczyć. Zależy to od samego chowańca, gdyż każde zwierzę ma trochę inne początkowe atrybuty, ale o tym później.

Należy poświęcać dużo czasu chowańcowi na początku, bo może się nauczyć czegoś, czego sobie nie życzysz, a trudno go później oduczyć. Żeby dobrze go wychować musisz jak najwięcej z nim przebywać i złapać go w dokładnym momencie jakiejś czynności. Przykład: gdy będąc głodny zje jakieś zwierzę, a nie chcesz tego, bo później wieśniacy będą się go bać, musisz go uderzyć zaraz po tym jak to zwierzę zje. Bo po chwili może się wyświetlić, że ma ochotę być dobry dla innych i wtedy lanie go nie ma sensu.

Ważne jest też, co ty robisz; musisz wiedzieć, że chowaniec potrafi czasem zaobserwować więcej niż się tobie wydaje. Lecząc zdrowych wieśniaków możesz spowodować to, iż chowaniec będzie leczył też tylko zdrowych.

Nie jest prawdą, jak mówi help, że wystarczy raz mu pokazać cud jednorazowego użytku, a on już zapamięta jak go używać. Trzeba go uczyć i uczyć (czasem, gdy mu nie wyjdzie, warto jest uderzyć go lekko). W pełni nauczy się cudu dopiero, gdy jego wskaźnik będzie wynosił 100%.

Podobnie jest z uczeniem się podczas walki. Gdy często będziesz pokazywał mu miejsce, gdzie ma uderzać, po pewnym czasie samemu będzie to miejsce obijał. To samo tyczy się blokowanie i unikania ciosów.